וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתגרי שר החוץ: לחשוב, לדבר ולנהוג כדיפלומט

18.3.2013 / 11:29

איוש המשרד עדיין ממתין לתוצאות משפט ליברמן, ובינתיים נערמות המשימות מכאן ועד מיקרונזיה: מעצירת הגרעין האירני דרך שיקום היחסים עם אירופה ועד קידום מיזמים טכנולוגיים

שר חוץ באשר הוא משמש כדיפלומט מספר 1 של מדינתו. ככזה, הוא אחראי לפיתוח וטיפוח יחסי החוץ המהווים אמצעי מרכזי לקידום האינטרסים הלאומיים - במיוחד בתחומים האסרטגיים, המדיניים, הכלכליים והטכנולוגיים. כמו כן, עליו לקדם את מעמדה ויוקרתה של ארצו בקרב העמים ומוסדות הקהילה הבינלאומית.

על שר החוץ של מדינת ישראל - תפקיד שכנראה יהיה מופקד בחודשים הקרובים בידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, עד לסיום משפטו של השר המיועד אביגדור ליברמן - מוטלת אחריות נוספת לזאת הקלאסית המאתגרת את שרי החוץ בעולם. אחריות מיוחדת זו נובעת משני טעמים עיקריים: היותה של ישראל גם מדינת העם היהודי; ומצב העימות השורר בין ישראל לרוב שכנותיה, ובמיוחד הפלסטינים.

כשר החוץ של המדינה היהודית על שר החוץ הישראלי לקרב את הקהילות היהודיות ברחבי העולם, לישראל וכן לעמוד על המשמר כנגד כל גילויי אנטישמיות נגדן. כמו כן, מחויב שר החוץ הישראלי לשימור זכרון השואה בכל העולם ובחומרי הלימוד של התלמידים ברחבי תבל. כזכור, היה זה משרד החוץ שפעל וקידם את ציון יום השואה הבינלאומי בעצרת האו"ם בכל שנה ב-27 לינואר.

עצרת האו"ם מתכנסת לקראת ההצבעה על ההכרה בפלסטין. 29 בנובמבר 2012. רויטרס
מציינים מדי 27 בינואר את יום השואה הבינלאומי. עצרת האו"ם/רויטרס

בגלל מצבה הגיאו-פוליטי של ישראל והניסיונות לבודדה מדינית, להחרימה כלכלית ואף לחתור תחת עצם הלגיטימיות שלה, חייב שר החוץ שלנו לעמוד בראש המאמץ למנוע בידוד, החרמה ושנאת ישראל. זאת עליו לעשות על ידי בניית קואליציות תמיכה בישראל, הן במישור הבינלאומי והן התוך-מדינתי בכל מדינה ומדינה. הכלים העומדים לרשותו הם זיהוי וטיפוח קבוצות ומגזרים משפיעים, דוגמת האוונגליסטים - אותה קבוצה גדולה של נוצרים ציונים בארצות הברית, שהולכים ומתחזקים - גם במדינות נוספות דוגמת דרום קוריאה, ברזיל וניגריה. קהלים אלה הולכים וגדלים והופכים לפעילים מאד.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

מודיעין מדיני בעולם דינמי

על שר החוץ להיות קשוב ודרוך לזיהוי מגמות שינוי עומק המתרחשות לאורך זמן ומגדירות את הסביבה הבינלאומית ואת אתגרי המחר. הוא זקוק לניתוח מיומן ועדכני של ההתפתחויות השוטפות עם התרחשותן באזורנו ובעולם, כדי שישראל תהיה ערוכה ומוכנה לשינויים אלה, ככל האפשר מבמועד מועד. כחבר בכיר בממשלה ובוועדת השרים לביטחון, וכשותף מרכזי בפורומים המצומצמים לחשיבה, לתכנון ולקבלת החלטות, על שר החוץ לספק מודיעין מדיני בעולם דינמי ומשתנה, תוך התוויית סדרי עדיפויות לריכוזי מאמץ מול מדינות וארגונים ולפיתוח תחומי שיתוף פעולה אסטרטגיים חדשים.

כל המטלות הנזכרות לעיל אינן נחלתו הבלעדית של השר העומד בראש משרד החוץ. לרשותו עומדים מאות דיפלומטיות ודיפלומטים מיומנים ומסורים, בעלי רקע וכישורים רבים - ובעיקר ניסיון. חשוב שהשר יתייעץ, ישתף ויתחשב בדעת המקצוענים.
על השר לשמש דוגמה אישית ומופת לכל אותם דיפלומטיות ודיפלומטים ותיקים וצעירים כאחד, ועל כן עליו לחשוב כדיפלומט, לדבר כדיפלומט ולנהוג כדיפלומט, כלומר - במידת הזהירות והמתינות הנדרשת אך ללא ויתור על עקרונות ואינטרסים חיונים.
היטיב לבטא זאת הנשיא האמריקאי ה-26, תיאדור רוזוולט, שאמר בתחילת המאה ה-20 כי מדינאי טוב הוא "זה שמחזיק בידיו מקל גדול אך מדבר ברכות".

על סדר היום

בין משימותיו הקונקרטיות הראשונות של שר החוץ בממשלה ה-33 של מדינת ישראל, שכולנו תקווה כי היא באה עלינו לטובה, כדאי לציין במיוחד את אלו:

* הצפת האיום האירני במשנה תוקף ועוצמה בקהיליה הבינלאומית, תוך הכשרת הלבבות בעולם, מנהיגים ודעת קהל כאחד, להכרה בכך שעצירת אירן בכל מחיר ובזמן נתון היא אינטרס כלל-עולמי.

מתקן לעיבוד מים כבדים סמוך לעיר אראק, חלק מתעשיית הגרעין של אירן, ינואר 2011. ISNA,Hamid Foroutan, AP
אינטרס כלל-עולמי לעצור את הגרעין האירני. המתקן להפקת "מים כבדים" סמוך לעיר אראק/AP, ISNA,Hamid Foroutan

* ניהול העימות עם הפלסטינים והעברתו למתווה מדיני אחראי, תוך יצירת מרחב תמרון מדיני לישראל וניצולו לשיפור תדמיתה וקידום מעמדה.

* ייעול מערכת ההסברה הלאומית והדגשת מקומה של ישראל כמדינה דמוקרטית, נאורה ופלורליסטית, ומיתוגה כמדינת חוק משפט ומוסר, מדינה מתקדמת התורמת לאנשות ידע, טכונולגיה וחדשנות ההכרחיים לעתיד האנושות.

* קידום מערך בריתות על בסיס ערכים ואינטרסים משותפים ובסיוע מיזמים כלכליים וטכנולוגיים משותפים עם מדינות פריפריה באפריקה, באסיה, אמריקה הלטינית ועוד. לשם כן יש לתקצב בהתאם ולפתח את מש"ב - המחלקה לשיתוף בינלאומי במשרד החוץ.

סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאומו בכנס איפא"ק , מרץ 2012. AP
יחסים מיוחדים. סגן הנשיא ביידן נואם החודש בכינוס איפא"ק/AP

* שימור וחיזוק היחסים המיוחדים עם ארה"ב. לשם כך יש להמשיך ולשמור על ניהול הדיאלוג האסטרטגי הבכיר עמה במשרד החוץ.

* שיפור היחסים עם האיחוד האירופי ושיקום יחסי האמון עמו.

לסיום, בכדי לעמוד בהצלחה בכל המשימות הרבות והמורכבות, חשוב שהשר יידע לשמר את כוח האדם האיכותי של המשרד, לטפחו ולדאוג לו לאמצעים. משרד החוץ פועל בתת-תקציב שנים רבות - וכדי לשנות מצב חמור זה, על השר להצטייד בכוח ובכישורים פוליטיים. הצלחתו תהיה הצלחתנו.

ובינתיים במשרד החוץ: סכסוך עבודה

אתגר לכל שר - ליתר המשרדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully