וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר בכיר - לא תפקיד לטירון

רון בריימן

12.3.2013 / 10:14

ההרכב המסתמן של הממשלה החדשה כולל הרבה מאוד שרים חסרי ניסיון מיניסטריאלי או פרלמנטרי - חלקם מיועדים לתפקידים בכירים ביותר. המשמעות: בכירים רבים מדי יעשו טירונות על גב האזרחים, שמצידם ייאלצו לשלם את שכר הלימוד הכבד. הדוגמה הבולטת ביותר, ולא היחידה, היא מינויו הצפוי של יאיר לפיד לתפקיד המורכב של שר האוצר.

השיטה הישראלית אינה מתבססת על מינוי שרים בהתאם לכישוריהם, אלא לפי כוחם הפוליטי. כך הגיעו טירונים דוגמת עמיר פרץ למשרד הביטחון וציפי לבני למשרד החוץ, ונראה כי עד היום שניהם אינם מבינים את תפקודם הכושל במלחמת לבנון השנייה. לא נראה ששיטה זו צפויה להשתנות בעתיד הנראה לעין, ולפיכך מוטלת על ראש הממשלה אחריות כבדה נוספת: פיקוח הדוק על שריו חסרי הניסיון וגם המציגים עצמם כמנוסים, עד כדי חניכה שלהם. ראוי לומר ללפיד: אל יתהלל חוגר כמפתח, או: טוב יאיר מיהיר.

נפתלי בנט יוצא ממשרד ראש הממשלה בירושלים לאחר שנפגש שם עם יאיר לפיד ובנימין נתניהו. טלי מאייר
"ראוי לומר ללפיד: 'אל יתהלל חוגר כמפתח'"/טלי מאייר

בכלל, ראוי לחשוב על דרך שבה נימנע מהמצב שבו תפקידי שרים בכירים ניתנים למי שהם חסרי ניסיון, ובמקרה הנוכחי היה אפשר לתקן במקצת את השיטה אם שר חדש כמו לפיד היה מקבל על עצמו משרד זוטר יותר ותואר בכיר יותר, סגן ראש הממשלה, למשל. הכיבוד לראש מפלגה היה מתבטא אז בתואר, אבל לא בבכירו?ת המשרד, כל עוד לשר אין ניסיון מיניסטריאלי.

לפיד התפרסם בסיסמאותיו "שוויון בנטל" ו"איפה הכסף?" וכעת, משנכנס לממשלה, חובתו להוכיח שאין מדובר בסיסמאות אלא בכוונות אמיתיות.

חובתו של לפיד - להוכיח רצינות

את הכסף לפיד יחפש במשרד האוצר שאליו ייכנס, וקל זה לא יהיה. משמעות השוויון בנטל היא שינוי שיח הזכויות המתפשט במקומותינו כיום. הדבר בא לידי ביטוי בפריקת עול במשפחה, בבתי הספר, בצבא ועוד. בכל המערכות יש הדגשה מופרזת של זכויות (הילד, התלמיד, החייל) ושחיקת סמכותו של הבכיר (ההורה, המורה, המפקד). כך גם בחברה: מגזרים שלמים, ולא רק חרדים, התרגלו לתבוע זכויות והטבות ולהתחמק מנשיאה בנטל החובות - בשירות הצבאי, בשירות האזרחי ובכלכלה. חובתו של לפיד, שדיבר הרבה על שוויון בנטל, להוכיח את רצינות כוונותיו וליישמן לא רק כלפי הציבור החרדי, אלא גם הערבי.

באותה מידה מוטל עליו, המתיימר לייצג את מעמד הביניים, לזכור שמעמד זה, של העובדים והמשרתים בצה"ל, כולל גם את המתיישבים ביהודה ושומרון. תקיעת טריז בין מעמד הביניים למתיישבים היא שקרית ומקוממת. שר האוצר הוא של כולם.
ראוי להזכיר לשר הטירון שהפתרון למחירי הדיור אינו בניית וילות ומגדלים בגוש דן וב"אזורי הביקוש", אלא פיזור הבנייה מזרחה, מאזורי גדרה?חדרה למערב השומרון, ומירושלים למעלה אדומים. מי שמתכוון באמת להתמודד עם הבעיה - זה הכיוון. בנייה בתל אביב ובנותיה טובה לכרישי הנדל"ן, אך לא למי שזקוק באמת לדיור כזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully