וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הדתות - מיותר וגורם נזק

יוסי ביילין

11.3.2013 / 6:00

הקמת ממשלה היא הזדמנות לשקול מחדש את הצורך בהמשך קיומם של משרדים מסוימים, לצד בחינת האפשרות להקים משרדים חדשים, שהצורך בהם נובע מהתפתחויות טכנולוגיות ומנסיבות משתנות. אני חושש כי ההזדמנות הזאת אינה מתממשת לקראת הקמתה של הממשלה הבאה.

יש בממשלה משרדים מיותרים רבים, שנוצרו עקב הצורך להעניק תפקיד לאישים מסוימים, ואשר שכחו לסגור אותם לאחר שהאישים הללו סיימו את תפקידם. אבל משרד מיותר אחד גם גורם נזק בעצם קיומו, וזהו משרד הדתות, או בשמו הרשמי כיום - המשרד לשירותי דת. אין שום מדינה בעולם הדמוקרטי שיש בה משרד כזה. המשרד נסגר "סופית" לפני עשר שנים, לאחר שבעת כהונתי הקצרה כשר הדתות (תפקיד שלקחתי על עצמי לצורך פירוק המשרד) הכנתי את חלוקת תפקודי המשרד בין משרדי הממשלה האחרים והרשויות המקומיות, ולאחר שיו"ר שינוי, יוסף לפיד, הפך את סגירתו של המשרד לחלק מן ההסכם הקואליציוני שלו עם הליכוד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יש משרדים מיותרים. ישיבת ממשלה, בחודש שעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם סגירת משרד הדתות הועברה כל מערכת בתי הדין הדתיים למשרד המשפטים, האגף לעדות הלא יהודיות הועבר למשרד הפנים, פיתוח המקומות הקדושים הועבר לאחריות משרד התיירות, פיתוח מבני הדת הועבר למשרד הבינוי והשיכון, מחלקת הישיבות הבעייתית הועברה למשרד החינוך, האולפנים ללימוד היהדות הועברו למשרד הקליטה, ואילו אגף המועצות הדתיות ומחלקת הקבורה הועברו למשרד ראש הממשלה במסגרת רשות מיוחדת שהוקמה לצורך זה.

עוד לא מאוחר

הקמת הרשות הזאת היתה טעות קשה. במקום להפוך את המועצות הדתיות למחלקות לשירותי דת בתוך הרשויות המקומיות, נותרה המערכת המסואבת הזאת על כנה, על ההרכב הפוליטי שלה ועל משכורותיה. שר בלי תיק קיבל אחריות על הרשות (כשרה"מ נותר האחראי המיניסטריאלי לתחום בעייתי זה), ואילו ב?2008, חמש שנים אחרי פירוק המשרד, כשממפלגת שינוי לא נותר זכר פרלמנטרי, החזיר ראש הממשלה אהוד אולמרט עטרה ליושנה ומימש את הבטחתו הקואליציונית לש"ס, עם הקמתו מחדש של המשרד. אבל לא לגמרי: שמו הוחלף והפך למשרד לשירותי דת, והוא משרת כיום יהודים בלבד ואחראי למועצות הדתיות ולקבורה.

הדיון בכנסת על החייאתו של משרד הדתות היה נוקב מאוד ואיחד ימין ושמאל אל מול ראש הממשלה אולמרט, שנכנע ללחץ. את הדברים החמורים ביותר אמר דווקא לא כותב טור זה אלא זבולון אורלב, ראש המפד"ל. בדיון שהתקיים ב?5 בינואר 2008 אמר אורלב, בין השאר, כי "ש"ס תהפוך את המועצות הדתיות לרשות לעסקים קטנים".

עדיין לא מאוחר מדי. זו לא תהיה בעיה גדולה מדי לסגור את המשרד ולהעביר את המועצות הדתיות, על פי חוק, לרשויות המקומיות. ואם יגרום הדבר לאחד מהשרים המיועדים להישאר ללא תיק - אני משוכנע שראש הממשלה בנימין נתניהו ימצא לו עיסוקים ממלכתיים חשובים דיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully