וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין בריטניה לארגנטינה: משאל עם על עצמאות בפוקלנד

10.3.2013 / 12:44

2,500 תושבי מדינת האיים צפויים לאשר ברוב גדול את הדרישה לעצמאות מבריטניה – אולם בארגנטינה השכנה טוענים כי זהו רק תעלול בריטי שנועד לנטרל את תביעתה לבעלות על האיים

יום היסטורי באיי המריבה: תושבי איי פוקלנד, מדינת איים המצויה תחת שליטה בריטית בדרום האוקיינוס האטלנטי, יתבקשו היום (ראשון) להכריע במשאל עם, שיימשך יומיים, על עתיד הריבונות באיים. התושבים יצטרכו להחליט אם הם מעוניינים להישאר בשליטה בריטית או לדרוש עצמאות - במשאל שיזמה בריטניה בעיקר כדי לנטרל את תביעתה של ארגנטינה לשליטה באיים. בארגנטינה רואים במשאל באיי המלווינאס (כפי שהם קרויים בספרדית) תעלול יחסי ציבור חסר משמעות.

2,500 תושבי האיים צפויים, לפי ההערכות, להצביע פה אחד בעד העצמאות – גם אם לא ברור עד כמה החלטה כזו אכן תקרב אותם אל הריבונות המיוחלת. ברחבי בירת האיים, סטנלי, ניתן לראות בימים אלו פוסטרים שעליהם מתנוסס דגל האיים לצד הכתובת "האיים שלנו, הבחירה שלנו", ומשרד הדואר המקומי אף הנפיק בול מיוחד לרגל המאורע.

המילה "כן" כתובה באמצעות מכוניות בפוקלנד, לקראת משאל העם, מרץ 2013. רויטרס
כתובת מכוניות היוצרת את המילה "כן" באיי פוקלנד/רויטרס

בהצביעם בעד ריבונות, מקווים התושבים להצהיר באופן חד משמעי על סלידתם מהמאבק שמתנהל מעל לראשם בין שתי המדינות. "זהו ניסיון של התושבים לומר: 'חכו רגע, יש צד נוסף לסיפור'", הסביר לרויטרס ג'ון פאולר, העורך האחראי של "חדשות הפינגווין", שבועון המודפס באיים.

מלחמה עקובה מדם

המתח הדיפלומטי בין בריטניה לארגנטינה על השליטה באיים, השוכנים 480 קילומטרים מחופה הדרומי של ארגנטינה, נמשך שנים רבות. ארגנטינה דורשת לשלוט באיים מאז 1833, אז כבשו אותם הבריטים מידי הספרדים שנסוגו מדרום אמריקה והעניקו לארגנטינה עצמאות. התביעה הארגנטינית לשלוט באיים מבוססת על שתי טענות: ראשית, ארגנטינה ירשה אותם מהספרדים כשזכתה בעצמאותה; שנית, הבריטים גירשו מהאיים אוכלוסייה ארגנטינית כשהשתלטו עליהם.

עבור הבריטים, השליטה באיים היא בראש ובראשונה צורך צבאי-אסטרטגי. במהלך מלחמת העולם השנייה אף שימשו האיים כבסיס ימי חשוב של הצי הבריטי. כמו כן, לבריטים אינטרסים כלכליים במקום, בשל מצבורי הנפט הרבים שקיימים שם.

עוד בוואלה

המהפכה של וואלה Fiber שתחסוך לכם בעלויות הטלוויזיה והאינטרנט

לכתבה המלאה
דגל בריטניה מונף באיי פוקלנד, לקראת משאל העם, מרץ 2013. רויטרס
דגל בריטניה מתנוסס בפוקלנד/רויטרס

הדרישה לריבונות על האיים תפסה לאורך השנים מקום מרכזי במדיניות הדיפלומטית של ארגנטינה, ובאפריל 1982 אף פרצה מלחמה עקובה מדם בין ארגנטינה לבריטניה על השליטה באיים. מלחמת פוקלנד, שנמשכה עשרה שבועות, גבתה את חייהם של 650 ארגנטינאים ו-255 בריטים. למרות שבמהלך הלחימה הצליחה ארגנטינה להשתלט למשך זמן קצר על האיים, הסתיימה המלחמה כעברו כחודשיים בניצחונה של הממלכה המאוחדת, והאיים חזרו לריבונות בריטית.

המאבק בין ארגנטינה לבריטניה על הריבונות באיים התחדש בשנה האחרונה, כשבמוקדם עומדי המאבק על ניצול משאבי טבע חדשים שהתגלו באיים, ובראשם נפט. בארגנטינה טוענים כי משאל העם, שמתקיים בתמיכה בריטית, הינו חלק מאותו מאבק, ונועד רק לשמש כלי ניגוח נוסף בין שתי המדינות. "הניסיון הבריטי לעורר מניפולציה במסגרת המאבק, על ידי תמיכה ברעיון משאל העם, נמצא בניגוד גמור לעמדתה של ארגנטינה", נטען בהודעה רשמית שפרסמו שלטונות ארגנטינה לקראת המשאל.

ואכן, גם בקרב תושבי האיים, הציפיות ממשאל העם אינן גבוהות. "התסריט הטוב ביותר עבורנו יהיה שהם יזנחו את הדרישה לשלוט בנו, ויבינו שאנחנו בני אדם, שאנחנו מדינה ושאנחנו קיימים", מצהיר גאווין שורט, אחד משמונת חברי הפרלמנט של האיים. אולם, כשהוא נשאל אם להערכתו אכן יזכו תושבי האיים לקבל את מבוקשם ולזכות בעצמאות, הוא משיב: "לא בתקופת חיי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully