וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך פותרים את מצוקת התיקים?

דן מרגלית

10.3.2013 / 10:30

נותרו 48 שעות לחרוץ את דין השרים לשבט או לחסד. המאבק העיקרי יתנהל בליכוד ביתנו. הבעיה במפלגה הגדולה כפולה: מי יכהן באיזה משרד מטעם הליכוד, ומה מערכת היחסים בינו לבין ישראל ביתנו.

אביגדור ליברמן מתנהל כמפלגת השלטון ובתוקף כך תובע לעצמו את תיק החוץ, אבל מייד לאחר מכן נוהג כשותפה קואליציונית מן השורה ונאבק על תיקים עם תוכן רב. זה ניסיון להחזיק את המקל בשני קצותיו.

לליכוד יהיו שבעה שרים, ואולי יעלה בידו להוציא מן המניין את ראשות הממשלה. כך יהיו לו שמונה, אבל אחד פחות משיעורם עתה. ייתכן כי יולי אדלשטיין הוציא עצמו ממסגרת הממשלה בהכריזו כי יתמודד מול ראובן ריבלין על תפקיד יושב ראש הכנסת. אפילו אם לא יכניס פנים חדשות לממשלתו, עדיין יש לנתניהו כאב ראש.

ועדת חוץ וביטחון בכנסת, הבוקר, פברואר 2013. נועם מושקוביץ
מתנהל כמו מפלגת שלטון? ליברמן/נועם מושקוביץ

האם מעוניין ליברמן להקל עליו? ההנחה היא שבשלב הנוכחי תיוצג ישראל ביתנו על ידי שלושה שרים בלבד, וימתינו לתוצאות משפטו של ליברמן. זה יחייב את נתניהו לכהן גם כשר החוץ לתקופה של חודשים ארוכים. אפשר, אבל לא מועדף. נחוצה חשיבה מחוץ לקופסה. אפשר לשכך את כאב הראש בהסדר עם ליברמן שבו יוכרז כי סילבן שלום, שכבר כיהן כשר חוץ, יחזור למשרד המוכר לו היטב, אבל על דעתו יוכרז כי אם וכאשר יזוכה ליברמן או יורשע ללא קלון, יקבל מייד את תיק החוץ לידיו, בלי מחלוקת ובלי עיכוב.

צעד כזה, או דומה לו, לא יפתור את מצוקת התיקים בליכוד ביתנו, אבל יקל על נתניהו. הרי זה האחרון מרכיב את הממשלה ה?33 על כרעי תרנגולת, ומדוע לו לסבך את יחסיו עם צמרת מפלגתו?

אמש נועדו נציגי המפלגות המיועדות לקואליציה לדיון על קווי היסוד של הממשלה. בפועל הם דילגו מעל למשוכה זו ועוסקים בחלוקת התיקים, מי לממשלה ומי רק סגן שר ומי לכנסת - ואם כן, באיזה מעמד?

עלילות המשא ומתן להקמת הממשלה ה?33 יילמדו בחוגים למדע המדינה באוניברסיטה. אך עתה הן מציאות פוליטית. אם מבקשים הצדדים לסיים בהצלחה ובמהירות את מה שהם מכנים "גועל הנפש" או בביטוי רך יותר "הכופתאות" - הם יוסיפו למשוואות האריתמטיות גם את סגני השרים. כאשר יש צורך "לעגל" את המספרים; כש?19 ו?20 אינם נחלקים ב?3 - היחס בין מספר השרים והח"כים - מעגלים את המספרים בסגני שרים. כדאי לארוז הכל בחבילה אחת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully