וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרבנות גט אינה גזירת גורל: "להחמיר תנאי מאסרם"

8.3.2013 / 9:16

בריחתו של האסיר סרבן הגט מדגישה את מצבן העגום של נשים אשר בני זוגן מתעמרים בהן ומסרבים "לשחררן". ארגונים חברתיים וחברי כנסת מציעים דרכים חדשות להתמודד עם הבעיה

בעקבות בריחתו של האסיר סרבן הגט, שי כהן, מצוקתן של מסורבות הגט חזרה לסדר היום הציבורי. לדברי הארגונים שמטפלים באותן נשים הממתינות לחירותן במשך שנים רבות לא מדובר בגזרה משמיים. אפשר לפתור את רוב הבעיות וכן להוביל מהלך שיסדיר את נושא הנישואין במסגרת ההלכה היהודית כדי למנוע הישנות מקרים כאלה בעתיד. במקביל, מגיש ח"כ אלי בן דהן (הבית היהודי) הצעת חוק שתחמיר את תנאי הכליאה של אותם סרבנים בבתי הסוהר כאמצעי לחץ שיוביל לשחרורן של הנשים.

כהן נמלט שלשום מבית הדין הרבני הגדול בירושלים לפני תחילת דיון מהותי בהליך הגירושים הארוך והמייגע בינו לבין פרודתו, שנמשך קרוב לשבע שנים. משך התהליך ממחיש לדברי אותם ארגונים וחברי כנסת העוסקים בנושא כיצד חירותה של האישה יכולה להישלל ממנה שנים רבות, ולפיכך חייבים למצוא פתרון לבעיה. עם פרסום בריחתו של כהן, שיושב קרוב לשבע שנים בכלא בשל סרבנותו, אמרה ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) כי "מקרה מצער זה מוכיח פעם נוספת את הצורך המידי בשינוי מהותי ביחס לסרבני גט. יש להתייחס לסרבנים כעבריינים לכל דבר ועניין, ואני סמוכה ובטוחה שמשטרת ישראל תנקוט את כל האמצעים העומדים לרשותה על מנת להביא למעצרו של העציר הנמלט".

לביא הוסיפה כי "דווקא בשבוע שבו אנו מציינים את יום האשה הבינלאומי, ובהמשך ישיר לכנס שיזמתי ביום העגונה הבינלאומי, החל בתענית אסתר מדי שנה, אני חוזרת ומתחייבת לעשות את כל המאמצים על מנת להביא לפתרון מצוקתן של מסורבות הגט". חברתה לסיעת יש עתיד, ח"כ יעל גרמן, טענה כי "צריך לשים קץ למצב הבלתי נסבל שבו נשים מסורבות גט נמצאות בין שמיים לארץ -לא נשואות ולא גרושות. לא יעלה על הדעת ש-11 שנים גבר מסרב לתת גט".

המשטרה תחקור: מדוע סרבן הגט לא היה אזוק?. צילום מסך
החלון ממנו ברח השבוע שי כהן/צילום מסך

בארגונים "קולך" ו"מבוי סתום" המטפלים במסורבות הגט עוסקים בימים אלה בקידום הצעת חוק שתחייב לבצע הסכם קדם נישואין לכבוד הדדי בין בני הזוג. לדבריהם הרעיון המרכזי שעומד בבסיס הצעת החוק הוא כי בני הזוג יוזמנו לחתום על הסכם לכבוד הדדי כחלק מההליך הסטנדרטי של רישום הנישואים. מי שלא יהיה מעוניין ברישום, יצטרך לבקש להימנע מכך. עוד מוסיפים מקדמי החוק כי ההסכם לכבוד הדדי נוסח באופן מיוחד כך שיכיל סנקציות כספיות שיוטלו על בן או בת הזוג שמעכב את הגט ו"מחזיק בכוח" בבן הזוג השני. ההסכם נוסח בקפדנות על מנת שיתאים לדקויות ההלכתיות כך שגם אנשים דתיים יוכלו לעשות בו שימוש ויש מספר רבנים שתומכים בו.

לדברי עו"ד בתיה כהנא, יושבת ראש ארגון מבוי סתום, וד"ר בתיה קהת, מנכ"לית ארגון קולך, שפועלות לקידום החוק, למרות תמיכה של רבנים מסוימים עדיין לא הסכימו לאמץ את ההסכם ברבנות הראשית. לדברי השתיים, בקהילות יהודיות בארה"ב מקובל לעשות שימוש בהסכמי קדם נישואים אלו והניסיון מלמד כי הם הקטינו באופן משמעותי את תופעת סרבנות הגט. אבל בישראל זה לא קורה, טוענות כהנא וקהת. "לא רק שהרבנות הראשית טרם הביעה את תמיכתה בהסכמים אלה. נתגלו מקרים בהם רבנים שתפקידם הוא רישום נישואים סירבו לחתום ולאשר לבני זוג להתחתן עם הסכם זה. לצד רבנים אלה, ישנם רבנים וראשי ישיבות אשר אין בסמכותם לרשום נישואים אך הם משתמשים בפופולאריות שלהם בקהילה על מנת להניא את הציבור מלחתום על הסכמים אלה". השבוע, פנו ד"ר קהת ועו"ד כהנא לחברי וחברות הכנסת במטרה לקדם את הצעת החוק. ד"ר קהת מציינת כי "אני אישה דתיה ומייצגת ציבור דתי, אך אני לא מתביישת לומר בפה מלא – הרבנים מנהלים מאבקי כוח על גבם של הזוגות. איזו סיבה הגיונית יש לרבנים להתנגד להסכם כל כך שוויוני והגון?", היא שואלת.

הרב אלי בן דהן מגיע לישיבת סיעת הבית היהודי, לראשונה לאחר תוצאות הבחירות, ינואר 2013. נמרוד סונדרס
מקדם הצעת חוק שתחמיר את תנאי כליאתם של סרבני הגט. ח"כ בן-דהן/נמרוד סונדרס

עו"ד כהנא מוסיפה כי "כל יום מגיעות אלינו פניות של נשים שמסורבות גט במשך שנים, והרבנות מסרבת לכפות גט על בני זוגן. במרבית המקרים הרבנים עצמם מעודדים את הישה לקנות את השחרור שלה בכסף על ידי ויתור על מזונות הילדים ועל חלקה ברכוש". גם ח"כ אלי בן דהן, שהיה מנהל בתי הדין הרבניים במשך שנים רבות, נדרש לנושא והוא עוסק בימים אלה בגיבוש הצעת חוק שתטפל במקרי סרבנות הגט בצורה יעילה. לדבריו, "גם אם יימצא פתרון שימנע להבא את המקרים הללו, ישנן נשים רבות שנישאו ונמצאות במצב הזה בפועל כבר שנים רבות וצריך למצוא פתרון עבורן".

הצעת החוק שבן דהן מקדם עוסקת למעשה בהחמרת תנאי כליאתו של אסיר סרבן גט. בהסבר להצעת החוק נכתב כי "כיום נמצאים בבתי הכלא מספר סרבני גט, המרצים תקופת מאסר לכפיית גט זה כמה שנים, בשל סרבנות עיקשת ונקמנות. הניסיון מלמד כי חלק מסרבני גט אלה התרגלו לתנאי בית הכלא בו הם שוהים, ונוטים להקשיח את לבם ועמדותיהם, כאשר הם מותירים את נשותיהן אסורות בכבלי עגינותן. לפיכך, מוצע להסמיך את בתי הדין לקבוע העברת סרבן הגט לכלא אחר, בכדי שלא יסתגל לבית סוהר מסוים וכך יופעל עליו לחץ למתן הגט". עוד מוצע בהצעת החוק לשלול לסרבני הגט את ההטבות שניתנות להם מסיבות דתיות - הפרדה בין סרבני גט בכלא, שלילת זכויות השמורות לאסירים שומרי מצוות כמו אוכל בכשרות רגילה ולא מהדרין, שלילת שהותו באגף שומרי המצוות, לא לאפשר לו להתפלל במניין, לא להשתתף בסעודות חג, השתתפות בשיעורי תורה ועוד.

חיפושים בירושלים אחר שי כהן, האסיר סרבן הגט שנמלט היום מבית המשפט בעיר, מרץ 2013. יואב דודקביץ'
כוחות המשטרה נערכים לאיתורו של האסיר הנמלט/יואב דודקביץ'

לדברי בן דהן, סרבני גט אלה לא יכולים להדר במצוות בזמן שהם מסרבים לתת גט מתוך נקמנות ועוברים על מצוות התורה. "המקרה הזה מלמד מעל הכל על הקושי העצום של מסורבות הגט והעגונות לקבל גט ולצאת לחופשי. שי כהן הוא אדם נורמטיבי, שבחר בישיבה בכלא משך שנים על פני מתן גט לאשתו. אני מאמין שלו היו מחמירים את תנאי המאסר שלו, הסבירות שהיה נותן גט הייתה גדולה יותר. לכן, בימים אלה אני מגיש הצעת חוק שתאפשר החמרת התנאים של סרבני הגט שבמאסר, על פי חוק. אני מאמין שהחוק יסייע בפתרון מקרים רבים של סרבנות גט".

הרב דוד סתיו, רב היישוב שוהם ויושב ראש ארגון רבני צהר מוסיף ויוצא נגד מי שמסייע לכהן בבריחתו. "כפי שכתב הרמב"ם, אדם שבית הדין ציווה עליו לתת גט לאשתו והוא לא עושה זאת - הוא עבריין. כל המסייע לו הופך להיות שותף למעשה השלילי הזה". בדבריו מדגיש סתיו כי "אדם המסתיר סרבן גט איננו עוזר לאדם לברוח מהחוק אלא מסייע לאדם לברוח ממה שהתורה מצווה עליו לעשות".

  • עוד באותו נושא:
  • סרבני גט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully