וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם היה ספק: נשים נהגות טובות יותר מגברים

7.3.2013 / 15:02

יום האישה הבינלאומי מספק הזדמנות לשוב ולהפריך את המיתוס הכל-כך שגוי. לפי כל מדד סטטיסטי אפשרי, ניתן לראות בבירור מיהו המין המסכן בעקביות את חייו על הכביש

על פי הסטריאוטיפ המקובל, גברים נוהגים טוב יותר מנשים. יום האישה הבינלאומי שחל מחר (שישי) הוא הזדמנות נאותה לעמת סברת הבל זו עם המציאות, ולהוכיח את ההיפך המוחלט.

על פי רוב, נחשבות הנשים לנהגות פחות טובות בשל הססנותן, איטיותן, וחוסר הביטחון שלהן על הכביש - לעומת הגברים, שלכאורה שולטים טוב יותר ברכב ומפגינים יותר ביטחון בנהיגה. האמונה הזו מושרשת אף שאין לה כל אישוש מדעי או סטטיסטי, וכנראה שאין בה כלום מלבד שוביניזם צרוף.

איך אפשר בכל זאת לבחון את העניין? ניתן ללמוד רבות מנתוני המעורבות של גברים ונשים בתאונות דרכים, שהרי אין עוררין על העובדה שנהיגה שהסתיימה בתאונה היא נהיגה כושלת, ואילו נהיגה שהסתיימה בשלום היא נהיגה מוצלחת. ובכן, מהנתונים הללו עולה הכרעה ברורה: התפלגות המעורבים בתאונות דרכים קטלניות בשנת 2011, מעלה ש-89% מהמעורבים היו גברים - הרבה יותר משיעורם היחסי מקרב הנהגים - לעומת 11% נשים.

נשי יותר, בטוח יותר

גברים גם נוטים יותר מנשים להתנהגויות כביש מסוכנות. על פי תצפיות שערכה חברת גיאוקרטוגרפיה, נשים חוגרות חגורות בטיחות בשיעור גדול יותר מאשר גברים, נוסעות פחות מהר מגברים, עוקפות פחות עקיפות מסוכנות, נוסעות פחות באור אדום ונוהגות פחות תחת השפעת אלכוהול. תצפיות אלה משתקפות גם בנתוני הזימונים ששולחת המדינה לציבור הנהגים והנהגות לבתי המשפט לתעבורה: מנתוני מערכת המשפט לשנת 2010, עולה כי 88% מהמזומנים לדין בגין עברות תנועה היו גברים, לעומת 12% בלבד נשים. גם בקרב מקבלי הדו"חות המשטרתיים שלא מזומנים לדין, מעורבים הגברים הרבה למעלה מהנשים.

ניתוח מקצועי העלה כי סיכוייו של גבר להיות מעורב בתאונה קטלנית בטווח של תשע שנים, הינו פי שלושה מסיכוייה של אישה למצוא עצמה מעורבת בתאונה קטלנית.

ממה נובעים הפערים הקיצוניים כל כך בכל הנוגע לסיכויי ההיפגעות על הכביש? מחקרים רבים שנערכו בנושא מצביעים על תכונות יסוד שונות בתכלית, שמהן נובעים הפערים. הגישה הגברית לנהיגה, על פי המחקרים, היא תוקפנית, הרפתקנית, מחפשת ריגושים ומאופיינת בביטחון עצמי גבוה. הציות לחוק, אפוא, רופף יותר. הגישה הנשית, לעומת זאת, רואה בנהיגה מטלה פונקציונלית שהביטחון העצמי לגביה נמוך יותר, ולכן היא מלווה בחששות ובזהירות מופלגת.

יש דרך לנצל את הפער הזה לטובה. מחקרים העלו כי לנשים יכולת השפעה חיובית על נהגים גברים, שעה שהן מגלות נכונות לבטא התנגדות לנהיגה לא בטיחותית. המסקנה היא כי ניתן להשתמש באפקט הממתן של נשים על נהיגת גברים, באמצעות העצמת תפקידן כמתנגדות פעילות לנהיגה מסוכנת.

לקראת יום האישה הבינלאומי, אם שואלת אישה את עצמה באיזה אופן היא יכולה להשפיע על המציאות לטובה מכוח היותה אישה, ייתכן שמתוך הנתונים העולים מהמחקרים על אודות עוצמת ההשפעה הנשית על הגברים, עולה כיוון מועיל: לנצל את הכוח הנשי כדי להשפיע על בני המשפחה והסביבה הקרובה, ולגרום להם לנהוג יותר בטוח, יותר טוב, יותר נשי.

הכותב, שמואל אבוהב, הוא מנכ"ל עמותת "אור ירוק"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully