וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הולילנד: העד מת, העדות לא

אביעד הכהן

3.3.2013 / 5:54

כשהיינו ילדים, אחד האתגרים הגדולים היה לנצח במשחק שחמט כשהמלכה, הכלי החזק ביותר על הלוח, נגרעת מראש מכוחותיך.

בדומה לקבוצת כדורגל שנותרה על המגרש עם עשרה או תשעה שחקנים בעקבות כרטיס אדום שנשלף לעברם, מצאה עצמה התביעה בפרשת הולילנד בסוף השבוע כשאחד משחקניה הראשיים, אם לא הראשי שבהם, חסר. פטירתו של עד המדינה ש"ד במהלך המשפט תחייב את הפרקליטות להיערכות מחודשת ולמציאת דרכים יצירתיות למלא את החסר.

בעבר כבר היו לא מעט מקרים שבהם כתבי אישום שנשענו על עד מדינה אחד, שבמהלך המשפט נאלם דום (לאו דווקא מחמת פטירה), קרסו כמגדל קלפים ואפילו בוטלו על ידי המדינה.

זה לא המקרה. עד המדינה בפרשת הולילנד סיפק למשטרה ולתביעה כמויות עצומות של מידע, נתונים ומסמכים, אולם מרגע שאלה הגיעו לידיהם, יש להם חיים משלהם.

רעידת אדמה בפרשת הולילנד: עד המדינה ש"ד נפטר. עומר מירון
כיצד מותו של עד המדינה ישפיע על גורל המשפט?/עומר מירון

אשר על כן, מוקדם מדי להעריך את גורל המשפט, בוודאי קודם שפרשת הראיות הגיעה לקו הסיום. יש גם לזכור שקודם פטירתו הספיק עד המדינה להיחקר שעות ארוכות בחקירה נגדית, ולפחות חלק זה של עדותו, ככל שיימצא אמין בעיני בית המשפט, עשוי לבסס חלק מפרטי האישום.

כבר לפני כמה חודשים כתבנו כאן ש"במקום שבו עדי מדינה עומדים, צדיקים גמורים אינם יכולים לעמוד. גם לא לשבת. עד המדינה הוא לא צדיק גדול ולא רשע קטן. ולא, הוא לא היה יודע את כל מה שהוא יודע. על מחילות השוחד המסתוריות ועל ביצות השמן השחורות ששימנו את האנשים הנכונים ויצרו את המגדלים המכערים ומזהמים את נופה ואווירה של ירושלים. גם לשיטת הפרקליטות, עד המדינה ש"ד היה גורם מרכזי בסירחון. יוזם, מתכנן, מתחמן, משדל, משחד, משקר, שליח ומבצע".

עדותו של עד המדינה ש"ד, שנאסף לבית עולמו בסוף השבוע האחרון, לימדה שהוא ענה על ה"ציפיות" ממנו. במהלך עדותו, שהתפרסה על פני עשרות שעות, ובייחוד בחקירה הנגדית של הסניגורים המיומנים, התגלה עד המדינה במערומיו. שותף למעשים שעל פניהם נראים כמעשי זיוף ונוכלות, מאכער חסר אמינות המשנה את גרסאותיו. לא עד אמין במיוחד. אך זה לא אומר שכל דבריו, ובייחוד הררי המסמכים שנתן בידי חוקריו, אינם אמת.

צוות ההגנה של אולמרט: "הוא לא בין משוחדי הולילנד". טל אנגלנדר
לפני שנפטר עוד הספיק ש.ד להיחקר בעניינו של אולמרט/טל אנגלנדר

באופן אבסורדי הפסקת עדותו, בנסיבות טרגיות למדי, עשויה דווקא לסייע לפרקליטות. מכאן ואילך לא יישען המשפט על אמינותו ועל דבריו המגומגמים, אלא יותר על מסמכים ועל העברות בנקאיות שניתנו "בזמן אמת". שם, בספחי הצ'קים, בהררי המסמכים, בהעברות הבנקאיות, טמון הסוד הגדול. מי נתן למי, כמה ולמה.

דבר אחד כמעט ברור: נקל לשער שבעקבות פטירת עד המדינה יתקצר מהלך המשפט באופן משמעותי.

הקושי הגדול שיעמוד כעת בפני אנשי התביעה הוא למצוא סיוע אמין לראיות הכתובות באמצעות עדים נוספים, ובעיקר לשכנע את בית המשפט, מעל לכל ספק סביר, שהפרשנות שהם נותנים למסמכים אלה היא אכן הפרשנות האפשרית היחידה, ושיש בה כדי לקשור את סוללת הנאשמים למעשי העבירה שמיוחסים להם. קל זה לא יהיה, אך גם לא בלתי אפשרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully