וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין שותפות טבעיות להכרחיות

איזי ליבלר

25.2.2013 / 7:21

התחושות העולות לנוכח התככים הציניים והנכלוליים של אלה שאותם בחרנו אינן נעימות כלל ועיקר. מובן שראש הממשלה בנימין נתניהו התאכזב לנוכח השחיקה הדרמטית בתמיכה בליכוד ביתנו, אולם הוא נותר המנהיג הבלתי מעורער וניצב בעמדה ייחודית להקמת קואליציה רחבה בתמיכת רוב העם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר מפלגת התנועה ציפי לבני נושאים הצהרה משותפת בכנסת לרגל מינוייה לשרת המשפטים, פברואר 2013. יואב דודקביץ'
נותר המנהיג הבלתי מעורער. נתניהו/יואב דודקביץ'

יש עתיד של יאיר לפיד הצטיירה כפרטנר מובן מאליו. בניגוד לתיאוריו בתקשורת, לפיד אינו שמאלני והוא מסור לשלמותה של ירושלים ולשמירתם של גושי ההתנחלויות העיקריים. כדי להכניס את יש עתיד לממשלה, כל שנדרש היה למצוא נוסחה שתבטיח כי החרדים "יתחלקו בנטל". תחת זאת, נתניהו הציע הסדר קוסמטי, שלא הטיל כל מגבלה על מספר הפטורים מגיוס לחרדים - הצעה שלפיד סירב לקבל.

השותפה ה"טבעית", הבית היהודי, דחתה אף היא את הצעתו הדלה של נתניהו לעידוד הגיוס החרדי. למרות ההבדלים המהותיים ביניהם בנושאים רבים, בנט ולפיד הסכימו שלא להצטרף לממשלה עד אשר יימצא פתרון לנושא. וכך, לאחר שהליכוד פירסם סידרת הודעות עוינות ובהן, למרבה האירוניה, האשמה כי שתי המפלגות מתעלמות מהאינטרס הלאומי, נדהמו הישראלים לגלות שהתנועה של ציפי לבני הפכה לחברה הראשונה בממשלתו החדשה של נתניהו.

לבני היתה יריבתו העיקשת ביותר של נתניהו ותיארה אותו שוב ושוב כשרלטן המתנגד לשלום. כעת, נוסף על מינויה לשרת המשפטים, ובניגוד להצהרות קודמות של נתניהו, היא תוביל ועדת שרים לטיפול בשיחות עם הפלשתינים. עמיר פרץ, שערק מהעבודה משום ששלי יחימוביץ' הסתייגה מהתחייבות חד?משמעית שלא להצטרף לנתניהו, הושתק באמצעות מינוי לשר להגנת הסביבה.

יור התנועה ציפי לבני בועידת הנשיאים במלון ענבל בירושלים, פברואר 2013. יואב דודקביץ'
הייתה יריבה עיקשת. לבני/יואב דודקביץ'

הפרטנרים של נתניהו בקואליציה המתגבשת צפויים להיות שתי המפלגות החרדיות וסיעת קדימה בת שני חברי הכנסת. אם הבית היהודי תסרב, הוא ייוותר עם 57 חברים, אשר אינם מספיקים להקמת ממשלה. במקרה כזה הוא יבקש לפתות את העבודה להצטרף - ממשלת "עליסה בארץ הפלאות" לכל הדעות.
נתניהו עשוי להשקיט את חששותיו כי בהינתן עקשנותם של הפלשתינים, תפקידה של לבני במשא ומתן יהיה חסר משמעות. במקרה כזה היא תמלא את תפקידו של אהוד ברק בממשלה היוצאת, ותשמש עלה תאנה כלפי אלו בזירה הבינלאומית שאינם בוטחים בו.

ואולם נתניהו היה יכול להגיע לאותה תוצאה עם לפיד, שותף טבעי ומשכנע לאין שיעור, ולספק ללבני תפקיד שולי או להעבירה לאופוזיציה. ממשלה התלויה בתמיכתם המתמשכת של לבני, של הבית היהודי ושל החרדים אינה צפויה לשרוד לאורך זמן. כמו כן, הישראלים, אשר כבר בזים לפוליטיקאים, יירתעו מהאופן שבו זרק נתניהו את שותפיו הטבעיים ועסק בתועלתנות פוליטית. בבחירות הבאות, המצביעים הזועמים על ההתנהלות הנוכחית, עלולים לספק לליכוד גורל דומה לזה של קדימה.

הפור טרם נפל

ארבע השנים האחרונות של נתניהו בתפקיד היו, באופן כללי, מוצלחות ביותר, ובמהלכן הוא הפגין כישורי מנהיגות אמיתיים. הוא התמודד היטב עם מתקפותיו של אובאמה בזמן ששימר את תמיכת הקונגרס והעם האמריקני; הוא הפך במו ידיו את איום הגרעין האיראני לנושא גלובלי; ועל אף כישלונו בשיחות השלום - המושתת במלואו על סרבנותם של הפלשתינים לשאת ולתת ללא תנאים מוקדמים - רמת הטרור היתה הנמוכה ביותר מאז האינתיפאדה.

אך בששת החודשים האחרונים כל אחת מאסטרטגיות טרום הבחירות של נתניהו חזרה אליו כבומרנג. כעת הזמן אוזל, ואם ימשיך באופן הזה, עלולה יש עתיד לבסוף להימצא באופוזיציה. אם זה יקרה ואם הנושא החרדי יישאר ללא פתרון, המורשת של נתניהו תתפורר. גרוע מכך, למדינתנו תחסר ממשלה יעילה בתקופה המכריעה הזאת, ואנו נעמוד בקרוב מול בחירות חדשות, העלולות להסתיים בהקמתה של ממשלת מרכז?שמאל.

הפור טרם נפל. על ראש ממשלתנו לשוב מייד למשא ומתן עם יש עתיד ועם הבית היהודי, וזאת כדי להקים ממשלה לאומית רחבה, שתיהנה מתמיכתו של רוב העם ואשר תהיה בעלת יכולת להתמודד באופן יעיל עם הבעיות הגלובליות והפנימיות. עליו לפעול במהירות ולהתכונן לביקורו הקרב של הנשיא אובאמה בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully