וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לתת אמון בלבני

אביעד הכהן

21.2.2013 / 8:10

אם לאחר השלמת מעשה המרכבה של הממשלה כולה, שקיצו עוד לא נראה באופק, אכן תתמנה ציפי לבני לשרת המשפטים בממשלה - זו תהיה בשורה טובה לשלטון החוק. גם מי שאינו מסכים עם כל עמדותיה, יודה שבתפקידיה השונים, לרבות בכהונתה הקודמת במשרד המשפטים, הוכיחה עמידה על משמר החוק, יכולת לערוך רפורמות נחוצות, יושר ויושרה. יש לצפות ולקוות שכך יהיה גם הפעם.

נתניהו ולבני הציגו הסכם: "שמים המחלוקות בצד". עומר מירון
הוכיחה עמידה על משמר החוק, יכולת לערוך רפורמות נחוצות, יושר ויושרה. ההודעה על חתימת ההסכם הקואליציוני/עומר מירון

לפני השרה החדשה במשרד יעמדו כמה אתגרים מורכבים. כמה מהחשובים שבהם הם צמצום משמעותי של מספר התיקים התלויים ועומדים וייעול מערכת בתי המשפט. במשך השנים נכתבו אינספור מאמרים על רעה חולה זו, והוצעו לה גם פתרונות שונים ומגוונים. למרות זאת, הבעיה בעינה עומדת. והיא מכאיבה בכל יום לאלפי אנשים.

"בעוון עינוי הדין", אמרו חכמינו, "חרב באה לעולם". כל מי שדינו עונה בבית משפט יודע שאין זו מליצה בעלמא. כל הדיבורים היפים על חשיבות החוק ועל רוממות הדמוקרטיה מתמסמסים באחת לנוכח אדם שמבקש את יומו בבית המשפט אך נתקל בסחבת אינסופית, בביורוקרטיה מיותרת ובשופטים שכורעים תחת עומס התיקים המונח על שכמם. אמון הציבור ברשות השופטת, שמשרד המשפטים מופקד עליה, הוא מן הנכסים החשובים של כל דמוקרטיה, ואובדנו עשוי להמיט אסון.

לצד המשימות השגרתיות, דרושה למערכת המשפט רשת הגנה חזקה יותר. פרקליטיה ושופטיה מותקפים חדשות לבקרים, ובשל המגבלות המוטלות עליהם אינם יכולים תמיד להשיב מלחמה. באופן מסורתי, והגם שאין זה אחד מתפקידיו הרשמיים, סיפק שר המשפטים למערכת המשפטית חומת מגן. למותר לומר שאין בכך כדי לייתר את הביקורת ואת הרפורמות שנדרשות במערכת.

תחזיר את הנציגות הנשית לוועדה למינוי דיינים

מעבר למינוי הראוי כשלעצמו, אם תזכה לבני בתפקיד, לעובדת היותה אישה יש משמעות מיוחדת. מכוח סמכותה, תעמוד לבני בראש הוועדה למינוי דיינים ותוכל להשפיע – גם אם לא להכריע – על זהות הדיינים שייכנסו למערכת בשנים הקרובות. בשנתיים האחרונות נשברה מסורת מבורכת בת תריסר שנים, שלפיה היתה חברה בוועדה לפחות אישה אחת. נושא זה הגיע לפני כשנה לבג"ץ, שהקפיא לעת הזו מינויים של דיינים חדשים עד אשר יינתן ייצוג, ולו מינימלי בוועדה, גם לנשים.

היעדר נשים בוועדה זו מקומם במיוחד לנוכח העובדה שבמערכת בתי הדין קיימת אפליה מובנית מראש של נשים, גם אם מקורה נובע משיקולי הלכה ומסורת ולא מרוע לב ומהדרת נשים.

בבתי הדין מכהנים דיינים גברים בלבד, אף על פי שכמחצית מן הבאים בשעריהם הם נשים. מאות העגונות ומסורבות הגט מצפות ומייחלות למערכת שתיתן מענה למצוקתן הקשה ושתשחררן ממאסר העולם שבו הן נתונות.

יש רק לקוות שעול המשא המדיני, שהונח על שכמה של לבני, לא יפגע בתפקוד משרד המשפטים, שחשיבותו לשמירה על החוק במדינת ישראל ולקידום ערכיה לא תסולא בפז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully