וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וייטנאם: מטראומה לשגשוג

חיים שיין

20.2.2013 / 8:14

ביום ראשון השבוע ביקרתי בעיר סייגון תחתית שבווייטנאם. עיר של מאות קילומטרים מתחת לפני הקרקע, הכוללת מחילות, מנהרות, פתחי אוויר, מלכודות, מסגריות פרימיטיביות, מחסני נשק ומצבורי מוקשים נגד כלי רכב ובני אדם. מחילות שהיו בית ומעוז לאלפי לוחמי וייטקונג, שהצליחו בנחישות, באומץ לב ובאכזריות לגרום לסילוקו של הצבא האמריקני מווייטנאם; צבא חזק ומצויד היטב, שניסה לחסום את התפשטות הקומוניזם בדרום-מזרח אסיה והובס. התבוסה הותירה טראומה קשה ושינתה במידה רבה את מהלכה של ההיסטוריה האמריקנית.

הצבא האמריקאי כובש מחדש את העיר הואה במלחמת וייטנאם. Bill Tuohy, AP
הצבא האמריקאי כובש את העיר הואה במלחמת וייטנאם/AP, Bill Tuohy

למרות השנים הרבות שעברו מאז המלחמה, המדריך המקומי תיאר בנימה משועשעת ובשמחה בלתי מוסתרת את גאוות הווייטנאמים על הניצחון. לדבריו, הכישלון האמריקני נבע מחוסר יכולתם ואולי רצונם להבחין בין איכרים תמימים ללוחמי וייטקונג שפעלו ביניהם. עקב כך פגעו האמריקנים בהרבה מאוד וייטנאמים תמימים, שלא הבינו את פשר הפגיעה בהם. התוצאה היתה שרוב אזרחי וייטנאם, גם כאלה ששיתפו פעולה עם האמריקנים, הפכו ללוחמים מגויסים נגד הצבא האמריקני, שפגע בכולם ולא הבדיל בין הטובים לרעים.

השלטון הקומוניסטי בווייטנאם, למרות ההכרזות הרמות על נורמליזציה, דואג להנציח את מורשת הלחימה והניצחון. השלטונות הקימו מוזיאון לפשעי המלחמה של ארה"ב, הפכו את בתי הכלא שבהם הוחזקו טייסים אמריקנים לאתרי תיירות ובעיקר נקטו פולחן אישיות סביב הו צ'י מין וגנרל גיאפ, שנתפסו בעיניהם כגיבורים.

למרבה האירוניה, חשוב להבין כי בעולם המודרני אפשר להכריע מאבקים אידיאולוגיים וטריטוריאליים באמצעות כלי נשק מתוחכמים שאינם מצריכים הקזת דם. הגלובליזציה ואוטוסטרדת המידע הפכו את הכלכלה העולמית למרכיב מרכזי בסדר העולמי החדש. במקומות רבים בווייטנאם, בעיקר בערים הגדולות, יש הוכחות מובהקות לכך שהצבא האמריקני אמנם הפסיד בקרב, אך הקפיטליזם ניצח במלחמה. מתחת לפני השטח עולה וצומחת שכבה רחבה של מתעשרים חדשים, ורבים מאוד מבקשים לחקות אותם. רוח של יזמות, השכלה ושאיפה אנושית בסיסית לחיים טובים פורחת בכל. אפילו שבטי ההרים הפרימיטיביים בצפון המדינה למדו להוקיר ולהעריך את יתרונות היוזמה והחופש.

מומחי כלכה הסבירו לנו במהלך הביקור כי במשך שנים רבות הקצתה המדינה למשפחות חקלאים חלקות לעיבוד אורז וגידולים. ברוח הקומוניזם כולם קיבלו אותה תמורה, בלי קשר לרמת הייצור והתפוקה. חיש מהר התברר כי כמות הגידולים ירדה ובני העם הווייטנאמי החרוץ הפכו לקבוצה גדולה של בטלנים. בעקבות זאת הוחלט על שינוי במדיניות, וכי התשלום לחקלאים יהיה דיפרנציאלי על פי התפוקה. התוצאות היו מדהימות. החקלאים חזרו לעבודה קשה והגדילו עשרות מונים את התוצרת. רוח היזמות והדרור מקיפה היום אזורים רבים בווייטנאם. מגדלי פאר של משרדים ושל מבני מגורים צצים בכל פינה בערים הגדולות, חברות רב-לאומיות נכנסו לשוק המקומי, ובעוד כמה שנים לא יהיה אפשר להכיר את המדינה שנחשבה לנחשלת.

שלא בדומה לשווקים אחרים בעולם, הישראלים טרם הגיעו לשוק הווייטנאמי. השלטונות מערימים קשיים. שגרירות ישראל עושה מאמצים ניכרים לקדם יזמות ישראלית, ולעת עתה מדובר בפרויקט ענק של הקמת רפת מהגדולות בעולם בשיתוף עם קיבוץ ישראלי. בית חב"ד שבסייגון ערוך לקלוט את היזמים הישראלים, שאולי יגיעו ביום מן הימים ויביאו עימם את בשורת הכישרון הכחול-לבן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully