וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכעס האוסטרלי, הביטחון הישראלי

איזי ליבלר

19.2.2013 / 9:38

כראש הקהילה היהודית באוסטרליה לשעבר וישראלי בהווה, ההתרחשויות בפרשת זיגייר היו מייסרות במיוחד עבורי. לדעתי, בתחילה היתה הצדקה מוחלטת להמשך איסור הפרסום התקשורתי בנושא ביטחוני רגיש שכזה, אך לאחר ששוחררה לעולם כתבת התחקיר המסולפת של חברת השידור האוסטרלית ABC - צו האיסור היה בלתי מועיל. לו היתה ישראל מאשרת מייד כי התגלתה פירצה ביטחונית וכי הנאשם התאבד בכלא, היה פוחת זרם הספקולציות הפוגעניות.

בעוד אין בידי כל ידיעה בדבר פרטי ההאשמות שהופנו נגד זיגייר, יש סיבות להאמין כי על המוסד להפעיל קריטריונים נוקשים יותר בתהליך הגיוס שלו, כדי להבטיח כי המועמדים מחזיקים בתחכום ובאישיות הפסיכולוגית הנדרשים לעיסוק בנושאי ביטחון לאומי רגישים. עם זאת, אין כל עדות לכך שרשויות המדינה או המוסד נהגו בחוסר אחריות או בניגוד לחוק. שלטון החוק הופעל בכל שלבי הפרשה, ניהול משפטו של זיגייר בשם בדוי נעשה בהסכמתו, והתאבדותו הטרגית היא שהציתה את ההשתוללות התקשורתית ואת ריבוי תיאוריות הקונספירציה הפרועות.

הקהילה הואשמה בנאמנות כפולה

בעיות הנוגעות לביטחון לאומי קיימות בכל מדינות העולם, אך הן תופסות מקום נרחב יותר במדינת ישראל, הנתונה לאיומים ביטחוניים חמורים יותר מכל מדינה אחרת. שר החוץ האוסטרלי ביטא בתחילה הפתעה בנוגע לפרשה, אולם בהמשך התגלה כי ישראל העבירה הודעות לשגרירות האוסטרלית מייד לאחר מעצרו של זיגייר וכן ביום לאחר מותו. יש לציין כי משפחתו של זיגייר לא ביקשה את התערבותן של הרשויות האוסטרליות.

גורמים אנטי-ישראליים באוסטרליה, בתמיכת פלגים מסוימים בתקשורת, ניסו לנצל את המצב כדי להכפיש את דמותה של ישראל. פעיל יהודי אנטי-ציוני קיצוני בולט ברדיו הלאומי של אוסטרליה האשים את אחיו היהודים בכך שהם מחזיקים בנאמנות כפולה. הוא טען כי מערכת החינוך היהודית היא כר פורה לשטיפת מוחם של יהודים להתיישבות בישראל. הפרשה עוררה גלים שליליים נגד ישראל בקרב הציבור האוסטרלי, אשר לא שכח את השימוש הבלתי חוקי שעשה המוסד בדרכונים אוסטרליים בפעילויות מודיעין.

יהדות אוסטרליה, מהקהילות הציוניות ביותר בעולם, מתייחסת לפרשה הזאת כאל טרגדיה נוראה. אביו של בן זיגייר, ג'פרי, שירת בתפקידים מקצועיים בכמה ארגונים יהודיים מובילים. בן עצמו נחשב לאישיות תוססת, אך גם לציוני מסור שעלה לארץ. העובדה שמסע ציוני של צעיר אידיאליסטי הסתיים באופן שכזה היא שוברת לב. מלבד השתתפות בצער הוריו, סירבו ראשי הקהילה היהודית להגיב בנושא.

למרות הנסיגה הנובעת מהאופן המעוות שבו הוצגה הפרשה בתחילה, אשר במסגרתו נרמז כי קיים חוסר בפיקוח שיפוטי מטעם ישראל, היחסים היסודיים בין אוסטרליה ובין ישראל אינם בסכנה. המקרה הטרגי הזה שב ומזכיר לנו כי אנו חיים באזור קשה, וכי אפילו בתור דמוקרטיה יש נושאים הקשורים לביטחון, החייבים להתפתח מחוץ לספקטרום הציבורי. ויותר מכל, בעוד אנחנו רחוקים מלהיות מושלמים, עלינו להזכיר לעצמנו כי ישראל ממשיכה להיות אחת הדמוקרטיות המסורות ביותר בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully