וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האריתמטיקה קובעת

דן מרגלית

19.2.2013 / 8:14

צריך לקוות כי למרות ההצהרות הבוטות על נתק בין הליכוד ביתנו לבין יש עתיד והבית היהודי מתנהל אי שם בצינור אחורי נסתר מגע של ממש לכינון הקואליציה הבאה. כל דחייה בהרכבת ממשלה חדשה עלולה לטלטל את ישראל למקומות נידחים מבחינה כלכלית ובינלאומית. אין דימוי גרוע לכך מאשר האפשרות שברק אובמה ייאלץ לדחות את ביקורו בישראל אשר נועד ל-20 במארס בשל היעדר שלטון יציב בירושלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עליו להשלים כי הממשלה הבאה תתנהל בתנאי אי ודאות. נתניהו במהלך ישיבת ממשלה/מערכת וואלה!, צילום מסך

תוצאות הבחירות מאפשרות לתכסס ולנסות להוריד ידיים, אבל בפועל אין גמישות. העבודה חייבת להישאר באופוזיציה, כפי שממילא תנהג, ואיני רואה אפילו את המעטים בשורותיה המשחרים לתפקידי שרים חוזרים ומפוררים את סיעתם. אפילו בסיבוב הקודם המפלגה נכנסה לקואליציה בשלמותה ורק לאחר מכן פרשו ממנה חמישה חברי העצמאות ששבקה חיים פוליטיים לכל חי. לטווח רחוק הדמוקרטיה הישראלית זקוקה לחלופה עתידית לשלטון, והסדנה הראויה לשלי יחימוביץ' ולעמיתיה היא ארבע שנים על ספסלי האופוזיציה.

יאיר לפיד ונפתלי בנט שעשו הסכם לשיתוף פעולה אד הוק מתמידים בו יותר מכפי שהעריכו יריביהם בשבוע שעבר. ראוי לראות בכך מצב נתון גם אם לא לטווח הרחוק. אך שניהם טוענים כי אינם שוללים השתתפות בממשלה הבאה. מה הם עושים לקידום האפשרות? עליהם להיזהר כבר עתה בכבודו של בנימין נתניהו. שותפות טובה אינה יכולה להתחיל בתכתיב. שכן בכל תכתיב יש משום פגיעה בשותף. בעיקר אם מדובר בשותף הבכיר שנועד לעמוד בראש הממשלה. אם לפיד ובנט אכן נועצים ביניהם, הם ייטיבו לעשות אם שיחתם הבאה תיפתח בשיחה באיזה עניין מהותי הם יכולים ללכת לקראת נתניהו.

לפיד ובנט - צעד מהפכני אך נכון

מצד אחר על נתניהו להביא בחשבון כי תוצאות הבחירות אשר הותירו את הליכוד עם 20 מנדטים בלבד (ו-31 בצירוף ישראל ביתנו) אינן מאפשרות לו עוד ליהנות מחגורת הביטחון הפרלמנטרית, שנהגה כאשר בסיעות הגדולות היו יותר מ-40 ולעיתים 50 ח"כים. עליו להשלים עם כך שהממשלה הבאה תורכב ותתנהל בתנאי אי ודאות ובחוסר ביטחון בהשוואה לכל מה שידעה ישראל בעבר. האריתמטיקה קובעת.

במהות לפיד ובנט קרובים לנתניהו בשני נושאים מרכזיים: שוויון בנטל הגיוס שבו יש מקום לגמישות, שכן גם הם אינם רוצים לכפות זאת על החרדים באבחת חרב של החוק; ובתפיסה הכלכלית הרואה את משמעות הגירעון הגדול והצורך לקצץ כ-14 מיליארד שקלים. הם קרובים אליו הן מהעבודה, הן מש"ס.

גם בעניין המדיני. תפיסת נתניהו ממוקמת בין שניהם. מאחר ששלושתם מניחים כי אבו מאזן אינו מתכוון למזער המקובל על ישראל - ההתנהלות המשותפת תהיה שלווה ורגועה מכפי שחוששים עתה. למרות מה שנראה כהעדפה של ש"ס ויהדות התורה כשותפים - הצעד הנכון מבחינת נתניהו, וגודל המשימות שלפניו, הוא להעדיף את לפיד ובנט. זה צעד מהפכני אך נכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully