וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביתר עילית נושמת לרווחה: "שהאחראים ישלמו המחיר"

19.2.2013 / 3:26

תושבי העיר החרדית מתארים מסכת התעללות בצעירים ומספרים כי ניסו להתלונן בעירייה אך קיבלו הוראה לשתוק או לפנות למשטרה. "ראוי לדאוג שהצביון החרדי יישמר אבל לא באלימות"

צילום: מור שאולי; עריכה: גדי וינסטוק, טל רזניק, רן מנחם; קריינות: אביב אברמוביץ'

מבט שטחי על רחובות ביתר עילית אחר הצהריים אתמול (שני) אינו מעיד על דבר מה חריג. אנשים הולכים לקניות, חוזרים עם ילדים ועושים כל מה שאזרח נורמטיבי עושה מדי יום. לכאורה נראה כי פרסום הפרשה על משמרת הצניעות שפעלה בעיר החרדית לא השאיר את חותמו על התושבים, אך תוך זמן קצר, משיחה לשיחה, מתברר שמתחת לפני השטח הדברים אחרים מכפי שהם נראים. נראה כי הפרשה הייתה ידועה, אך תופעות ההשתקה המקובלות במקום ככל הנראה לימדו את התושבים להתעלם ולא להתעסק עם אלימות הממומנת על ידי העירייה.

כזכור, אתמול נחשפה חקירת המשטרה כנגד חברי ארגון משמרת הצניעות שפעלה בעיר, ובבוקר נעצרו שני גברים מהעיר בחשד שלקחו חלק בפעילות אלימה של משמרת הצניעות בעיר. במסגרת הפרשה נחקר גם ראש העיר, מאיר רובינשטיין. לדברי התושבים שנתקלו בעצורים ובשיטות הפעולה שלהם, הם מנסים כבר זמן רב לפוצץ את הפרשה, אך נתקלים בהכחשות ובהתעלמות מצד המעורבים בה.

בתים בית"ר עילית,אוקטובר 2012. טלי מאייר
תופעות ההשתקה המקובלות במקום ככל הנראה לימדו את התושבים להתעלם ולא להתעסק עם אלימות הממומנת על ידי העירייה/טלי מאייר

"אחד העצורים עבד עד לפני מספר חודשים בעירייה. הוא היה אחראי על הנוער הנושר ובין השאר דאג לסדר החרדי ברחובות העיר. הוא היה עומד בכיכר המרכזית מדי שבת, ובמידה שראה נער הולך עם נערה הוא היה מכניס לו מכות כדי להפחיד אותו", סיפר אחד מתושבי העיר שיצא מבית העירייה לוואלה! חדשות. גם אם היו בעיות באוטובוס, למשל כשנער הולך לחלק האחורי של הנשים, הוא היה מקבל טלפון מהנוסעים ומגיע לתחנה ביציאה מהעיר ומטפל בו. ככה זה עבד כל הזמן". לדבריו, הדברים היו ידועים לכולם אך אף אחד לא עשה עם זה דבר. "הוא חוזר בתשובה וידוע שהוא בעל עבר פלילי, אבל הרבנים אמרו שהוא לקח על עצמו את המשימה לדאוג לביטול התופעות השליליות ברחובות העיר, אז לקחו אותו והעסיקו אותו", הוסיף התושב.

אותו עצור היה אחראי על פעילות באולם גדול מאחורי בניין העירייה. על פי התושבים, הוא קרא לבני הנוער ואמר להם: "פה אתם יכולים לעשות כל מה שאתם רוצים, רק שזה לא יתרחש ברחובות העיר". למרות הפעילות במקום, שלדברי ההורים לא הייתה מושקעת יותר מדי וכללה מקום למשחק כדורגל וטניס שולחן אבל שום עבודה משמעותית עם אנשי מקצוע, הדבר לא עזר והתופעות שמוגדרות במקום כשליליות המשיכו ותפקידם של חברי הארגון היה לטפל באלו שלא הלכו בתלם. הטיפול כלל גם מכות ואיומים. לפני מספר חודשים, כשעמדה להתפרסם הפרשה בתקשורת פוטר האיש ולתקופה קצרה נעלם מהעיר. בני הנוער המתוסכלים שסבלו מנחת זרועה של משמרת הצניעות במקום הוציאו את תסכולם על המרכז שהיה תחת אחריותו וגרמו שם להרס רב.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"הוא פשוט נתן לה סטירה והעיף עליה כוס שתייה שהייתה לו"

נתן, צעיר שנולד בביתר עילית, סיפר לוואלה! חדשות על החיים בצל משמרת הצניעות. "אחותי הלכה יום אחד ברחוב והיא קיבלה שקית מים לפרצוף, כנראה שהיא הלכה בצורה שלא הייתה הולמת בעיניהם של אותם חברי המשמרת ואחד מהם תקף אותה. מותר לדאוג שהצביון החרדי יישמר אבל לא בדרך כזו של אלימות. אפשר לעשות את זה בדרך של כבוד ויחס טוב". גם בתה של אביבית רביע, תושבת העיר ואם לשבעה ילדים, סבלה מהצקה של הקבוצה. "לפני שנתיים בערך, באחת מלילות השבת, מי שהיה הזרוע המבצעת של המשמרת ראה אותה ברחוב והיא הייתה לבושה לא כחרדית, אבל גם לא באופן פרוץ, היא לא נראתה לבושה בלבוש המקובל והוא פשוט נתן לה סטירה והעיף עליה כוס שתייה שהייתה לו". לדבריה זה היה אחרי שהוא הפגין כלפיה וכלפי משפחתה אלימות מילולית במשך תקופה.

"משמרות הצניעות חוטפות וכולאות ילדים". מור שאולי
אחד העצורים אמר לא פעם "אני באתי מעולם העברייני בתל אביב ואני אביא את החבר'ה שלי והם ישתלו אותך". מחסן בעיר בו נכלא ככל הנראה ילד/מור שאולי

"היו עוד פעמים שהוא איים עליה שלא תמשיך להסתובב בלבוש כזה. והיו פעמים שהוא איים על שתי בנות אחרות שלי שלא יסתובבו עם הכלב, הוא רדף אחריהן והוא גם דאג לבוא לכאן ולהטריד אותי שנוציא את הכלב מהבית. הוא היה מקלל, יש לו פה מאוד מלוכלך והוא גם אמר להן אני אפרק אותך, ארביץ לך, ארצח אותך וכל מיני התבטאויות כאלה. פשוט אלימות מילולית שהגיעה לאלימות פיזית". לאחר שבתם סיפרה על המקרה הגישה המשפחה תלונה במשטרה. לדבריה רביע, הדבר לא משפיע על בני הנוער לשנות ממנהגם ולשמחתה התקיפה לא השפיעה לרעה על בתה. "לפחד היא לא פחדה, היא לא פחדה להסתובב ברחוב ולא נכנסה לדיכאון. זה גם לא גרם לה להסתובב אחרת. אדרבא, היא ואחרים שנפגעו בצורה כזו הגיבו כמו שבני נוער מגיבים ועשו דווקא".

"הגיעו לבית חולים עם צלעות שבורות ואפים שבורים"

רביע הביעה שמחה על המעצרים וחשיפת המקרה. "שנתיים עברו מאז שהגשנו תלונה ורק עכשיו זה קם לתחייה ורק עכשיו נעשתה פעולה. הצדק מתחיל לצאת לאור ואני יודעת שזו לא רק בתי אלא גם אחרים. אני יודעת על כאלה שהגיעו לבית חולים עם צלעות שבורות ואפים שבורים. בני נוער יצאו מזה פגועים גם פיזית וגם נפשית". היא סיפרה כי באחד המקרים הוא חטף ילד, כלא אותו במחסן או במשרד שלו ואיים עליו.

"הוא החזיק גם מוט ברזל ביד והילד פחד, בסך הכל מדובר בילד בן 16. לפי מה ששמעתי הוא גם אמר לא פעם 'אני באתי מעולם העברייני בתל אביב ואני אביא את החבר'ה שלי והם ישתלו אותך'". היא הסבירה כי לבני הנוער האלה אין תמיכה מההורים. "נער בציבור החרדי שיוצא קצת החוצה - המשפחות מתנערות ממנו ואם לא מתנערות אז לא נותנות לו תמיכה. "הייתה אמא אחת שבנה נפגע ושדיברתי איתה היא אמרה לי, 'אם הוא קיבל מכות אז מגיע לו'. זה חייב להיות מתוקן. לא הגיוני שילדים בישראל בשנת 2013 יחיו בפחד כזה, לא משנה בני כמה הם".

בעקבות התקיפה כנגד בתה החלה אביבה רביע לפעול עם בני הנוער ואל מול גורמים מהעירייה בניסיון לשים קץ לתופעה, אך לדבריה אין עם מי לדבר. "עשרות טלפונים שניסיתי להבין למה ואיך זה קורה ושום דבר. אחד האחראים אמר לי שזה באמת לא בסדר ושאלך למשטרה. הוא עוד הוסיף ואמר שראש העיר לא קשור לזה למרות שגילנו שהוא מאוד קשור לנושא. פנינו גם לאחד הרבנים והוא אמר לי ש'אם אני מהמפחדים אז שאשתוק ואם לא שאפנה למשטרה' ואקים רעש כי הבן אדם פשוט פושע, ואנחנו יודעים שהוא פושע".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נחקר תחת אזהרה. ראש העיר מאיר רובינשטיין/מערכת וואלה!, צילום מסך

לראייתה, מדובר ללא ספק בארגון מסודר וממומן ולא ביוזמה של כמה קיצונים שהרחיקו לכת בהתנהלותם. "יש כאן את משמרת הצניעות שהמטרה שלהם לדאוג שרחובות ביתר יהיו נקיים מבני נוער נושרים. יש הגדרות מאוד ברורות, יש להם שיטות פעולה ויש להם צוותים שעובדים. ללא ספק זה לא ארגון של אדם אחד, זה ארגון מתוקצב מהעירייה ומתרומות. הם גם משתיקים אנשים שהם טיפלו בהם, גם בכסף, כדי שלא יתלוננו, וברור שכל המערכת הזאת היא לא של אדם אחד אלא ארגון מאוד משומן".

רביע אומרת שעכשיו הגיע הזמן שנושא בני הנוער הנושר יטופל כמו שצריך והאחראיים למעשי האלימות ישלמו את המחיר על מעשיהם. "בתקופה האחרונה שהוא לא פה היה אפשר לחשוב שיהיה פה בלגן מצד בני הנוער אבל זה לא כך. סך הכל מאוד שקט. זה מראה שזו לא שיטת הפעולה הראויה ואני מצפה שיוקם מרכז לבני הנוער הללו שבו יוכלו ללמוד להכיר בערך עצמם, ללכת לצבא, לעשות משהו עם עצמם. לא להסתפק במועדון הקיים שאין שם שום פעילות רצינית אלא לדאוג לא רק למקום אלא גם לתקציבים ואנשי מקצוע כדי שידאגו להם ושלא סתם יסתובבו ברחוב. בנוסף אני מצפה שאותם אנשים ישלמו את חובם לחברה, שישלמו על מה שהם עשו. לא יתכן שילדים יפגעו על ידי מבוגרים בהסכמת הרשויות שעוד מקבלים על זה כסף. הם חייבים לשלם את המחיר".

כאמור, ראש העיר מאיר רובינשטיין נחקר אתמול במשטרה במשך שעות רבות ולדברי המשטרה החקירה הייתה תחת אזהרה בחשד לשיבוש הליכי חקירה, מרמה והפרת אמונים. עוד נמסר כי הוא צפוי בימים הקרובים להיחקר שוב על אותם חשדות. שני העצורים יובאו היום להארכת מעצרם כדי לאפשר את המשך חקירת הנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully