וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק יסוד העובדים: המחאה החברתית עוברת לכנסת

פנחס וולף

17.2.2013 / 13:35

סיעת העבודה מנסה להעביר הצעת חוק שתסדיר את הזכויות החברתיות של כל אדם - חינוך, בריאות, דיור וקיום בכבוד. מאז 1996 ניסו חברי כנסת להעביר את חוק היסוד ללא הצלחה

רוחות המחאה החברתית של קיץ 2011 מגיעות לכנסת. סיעת העבודה הודיעה היום (ראשון) כי תגיש מחדש את הצעת חוק יסוד: זכויות חברתיות. הצעת החוק הוגשה לראשונה כבר בשנת 1996 – בתקופת כהונתו הראשונה של בנימין נתניהו כראש הממשלה. מאז נעשו כמה ניסיונות להעביר את ההצעה, שנדחו פעם אחר פעם. בעקבות המחאה החברתית בישראל, שהתעוררה לפני כשנה וחצי ובמהלכה דרשו חבריה למצוא פתרונות לעליית מחירי הדיור, ניסחה האגודה לזכויות האזרח הצעה מורחבת יותר.

אנשי מפלגת העבודה ניסחו את הצעת החוק בסיוע האגודה לזכויות האזרח, במטרה לעגן בחקיקה את הזכויות החברתיות של האדם כמו חינוך, בריאות, דיור וקיום בכבוד. "הכוונה היא להפוך אותה בעתיד לחלק מהחוקה כשזו תחוקק", נמסר מהמפלגה. הנוסח הנוכחי, הרחב ביותר שהוגש אי פעם, כולל גם זכויות עובדים. במהלך כהונת הכנסת הקודמת הגישה יו"ר העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', את הצעת החוק יחד עם חברי כנסת נוספים. ההצעה הנוכחית תוגש בשם כל חברי סיעת העבודה.

הפגנה מול ביטוח לאומי בתל אביב על יוקר המחייה, אוקטובר 2012. נמרוד סונדרס
"הכוונה היא להפוך אותה בעתיד לחלק מהחוקה"/נמרוד סונדרס

הזכויות העיקריות, המובטחות לכל אדם לשם קיום חיים בכבוד אנושי וברווחה חברתית אשר מפורטות בהצעת החוק, הן "הזכות לקיום בכבוד ולרמת חיים נאותה; הזכות לדיור שהוכרה באמנות הבינלאומיות כחלק מהזכות לתנאי מחיה נאותים; הזכות לבריאות הכוללת זכות לחיים ולשלמות הגוף; הזכות לנגישות למים ולמזון מזין בכמות מספקת המהווים את הבסיס לקיום הפיזי של כל אדם; הזכות לחינוך והשכלה שבהצעה נכתב כי היא 'מיועדת לפיתוחו המלא של אישיות האדם ותחושות כבודו, תוך מתן הכלים הנדרשים לכל אדם להשתתף בפועל בהליכים חברתיים - כל זאת תוך שמירה על זכויותיהם הקבוצתיות של מיעוטים דתיים, תרבותיים ואתניים'".

ההצעה מעגנת בתוכה בנוסף את "הזכות לביטחון סוציאלי, המבטיחה כי הגרעין הקשה של צרכי החיים הבסיסיים יובטחו לכל אדם, בלי תלות ביכולותיו; הזכות לאופק תעסוקתי המעגנת את זכותו של אדם לעבודה, לתנאי עבודה מיטיבים ולשכר הוגן; זכות ההתאגדות של עובדים; זכות השביתה כעקרון יסוד בזכויות העובדים, ועקרון השוויון "המבטיח כי כבודו של אדם לא ייפגע כתוצאה מיחס שונה שקיבל ומעגן את השוויון במובנו הרחב הכולל את הנגישות השוויוניות למשאבים ולזכויות", כפי שנכתב בהצעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully