וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורים: געגוע לתחפושת של פעם

חגי אוזן

17.2.2013 / 8:11

פורים אוטוטו כאן, והילדים כבר יודעים בדיוק אילו תחפושות הם רוצים: כמו בטלוויזיה, כמו באינטרנט, כמו בפסטיגל האחרון (גיבורי חנוכה חוזרים לעוד סיבוב) וכמו בקטלוגים המהודרים (נגיד) שמצורפים לעיתונים. והם לא מוכנים להיות שונים מכל יתר החברים בכיתה, גם אם זה אומר, וסליחה על המילה הגסה, להיות מעט מקורי.

נראה כי המאפיינים שבאמת חסרים בתחפושות העכשוויות האלו הם הדמיון, היצירתיות והשייכות לחג. בפורים של השנים האחרונות כולם נראים אותו הדבר פחות או יותר, בעיקר כי את התחפושות ההורים רוכשים מכמה יצרנים עיקריים שכנראה לא משקיעים אותה מחשבה ואותה אהבה שהיה נהוג להשקיע בעבר בעת הכנת תחפושות.

בעבר היו ההורים מכינים את התחפושות בבית, ועקב כך היה אפשר למצוא הבדלים גם כששני ילדים התחפשו לאותה דמות. פו הדוב קיבל כמה גרסאות מעניינות, והיצירתיות תפסה מקום דומיננטי. היתה באמת השקעה במחשבה למה להתחפש ואיך. כל זה נגמר. את המחשבה והקריאטיביות השאירו בידי חברות התחפושות, עם קריאטיביות שמתאימה אולי להצגת סוף שנה בכיתה ח'.

בשנה שעברה, למשל, בהשפעת פייסבוק נמכרו תחפושות "לייק". ואיך נראית תחפושת "לייק"? פשוט כתוב עליה "לייק", ומודפסת עליה תנועת היד המוכרת עם האגודל. אפשר רק לדמיין איזו אצבע בחרו לנופף חנויות התחפושות שמכרו את התחפושת הזאת להורים הכנועים. מזל שהשנה לא הוצעה תחפושת "אינסטגרם".

מחירי התחפושות מוגזמים

אגב, לא יהיה נכון להגיד שהדמיון נעלם לגמרי מחג פורים. הוא רק הולך ומשתולל. תחפושות של דמויות עם מסר אלים הן חלק נרחב מהאפשרויות המוצעות לחג. מבט חטוף בקטלוגים מעביר תחושה שאולי ההשראה לעיצוב לא הגיעה ממגילת אסתר אלא יותר משילוב בין זק"א לאדי.

לא פחות מפריעה התופעה שבה יותר מדי תחפושות מציעות לצעירות את הגירסה החושנית: נראה ש"מיני מאוס" לוקחת יותר מדי רחוק את השימוש במיני, ואל תשאלו איך נראית אסתר המלכה מודל 2013. רק נגלה שהיא עדיין מלכה ופחות אסתר (יותר בכיוון של מדונה). נכון, נהוג לפטור זאת בהסבר הנדוש שבפורים מותר להיות ליום אחד מה שלא נהיה לעולם. זה בסדר כשמדובר במסיבת פורים של מבוגרים אבל הבעיה היא שגם נערות בגיל העשרה משתמשות בתחפושות האלה, אפילו באלה שנכתב עליהן שהן מיועדות לגיל 18 ומעלה. זה משאיר טעם רע מאוד, ורחוק מלהיות חינוכי.

ויש כמובן ההיבט הכלכלי. בניגוד לשורה "מדוע לא יבוא פורים פעמיים בשבוע", נראה כי עבור הכיס של ההורים פעם אחת בשנה תספיק בהחלט. גם בלי להבין יותר מדי בכלכלה או בביגוד, עבורנו מחירי התחפושות מוגזמים. בין 150 ל-250 שקלים בממוצע לתחפושת שמיוצרת בסין, ושכל קשר בינה לבין החג הוא אפילו לא מקרי. רוב התחפושות ממוחזרות מהשנים הקודמות, ובכל זאת ההורים נוהרים לקנות.

הסיבה פשוטה - התחפושות ה"איכותיות" מהשנה שעברה לא שרדו. ואם בכל זאת תרצו למצוא את הקשר לחג, תוכלו לחשוב על תחפושת לפורים כסוג של שמלת כלה - יקרה לאללה, ונועדה לשימוש חד-פעמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully