וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנזק שאנחנו גורמים לעצמנו

בועז ביסמוט

15.2.2013 / 6:00

הבעיה הגדולה בסיפור של האסיר X היא הנזק שאנחנו גורמים לעצמנו (כרגיל) בסיפור, מעבר לנזק שייתכן מאוד שהוא ביקש לגרום (למי ששכח), על פי הפרסומים הזרים. בעיקר בעולם.

יש לציין תחילה כי הסיפור לא גרם להד עולמי, גם אם חלק מעמיתיי מבקשים להציג זאת כך. כן, הוא זכה לסיקור גדול באוסטרליה, בעיקר בתקשורת המקומית של מלבורן רבתי. בשאר המדינות לא ראינו כותרות מסעירות העוסקות בפרשה. והעולם כידוע לא מוותר על סיפורים ביקורתיים "מייד אין יזראל".

תחקיר ABC. צילום מסך
בן אלון-זיגייר/צילום מסך

מי שחושב שבארה"ב או בצרפת שירותי הביון מתואמים עם העיתונות בכל פעם שהם עוצרים אדם שחשוד בפעילות הפוגעת בביטחון המדינה, מתבקש לנחות חזרה לקרקע. גם בדמוקרטיות המערביות הנאורות נוטלים על עצמם ארגוני ביון, בשם החוק, סמכויות נרחבות.

אבל אלה שמיהרו השבוע להשוות אותנו לארגנטינה של שנות 70-ה שכחו אולי שמערכת המשפט, משפחתו של זיגייר ובעיקר האוסטרלים עצמם היו מודעים לסיפור. לזיגייר היו, אם ספרתי נכון, לפחות ארבעה פרקליטים.

בקיץ שעבר ביליתי ימים ארוכים במלבורן, לשם הוזמנתי לסידרת הרצאות. קהילה יהודית חמה וקסומה קידמה את פניי. חזרתי הביתה עם חברים רבים. כבר אז הם התלוננו בפניי על סיפור מבחוח. לא על השימוש בדרכונים האוסטרליים (על פי מקורות זרים), אלא על כך שהתקשורת בארצם לא שמה דגש על פועלו של האיש.

עדיין לא מדינה רגילה

את הלילה שעבר ביליתי בשיחות עם חבריי האוסטרלים, חלקם חשובים ביותר. "אם הוא נעצר, ודאי שהיתה לכך סיבה מוצדקת, וחוץ מזה האוסטרלים ידעו," אמרו. אם, לפי הפרסומים, זיגייר סרח, צריך באמת לבדוק כיצד גויס וכיצד הצליח להתאבד בתא שמור. אך האם זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שמגויס אדם לא ראוי? במקרה כזה צריך ועדת חקירה פנימית של הארגון, כדי לבדוק את אותו מחדל ספציפי. ובתור עיתונאי ותיק, לא איעלב אם לא אוזמן לישיבות.

ישראל לא מסוגלת לחיות בלי סערה תורנית. הרשת האוסטרלית ABC סיפקה לה השבוע אחת שקיבלה שם של מותחן, "האסיר X". מבחינה עיתונאית הפרשה מרתקת, גם אם מדובר בסיפור טרגי, ולא רק לקורבן בן זיגייר. התקשורת הישראלית, אוהבת הסערות וההלקאות העצמיות, מיהרה להשוות עצמה עם משטרים אפלים, שבהם אנשים נמקים בכלא בלי שאף אחד יידע. נראה שבסיפור הזה יש טרגדיה נוספת, זו של התקשורת. מעצרו של זיגייר לא תואם עימה מראש. ואולי גם בגלל זה יש הדורשים ועדת חקירה.

אוי לה למדינה ששלטון החוק אינו בה הריבון. שלטון החוק הוא מרכיב חשוב בחוסנה של מדינת ישראל, לא פחות מצה"ל, מהמוסד ומהשב"כ. אלא שישראל, אף על פי שאנחנו מאוד מאוד רוצים, עדיין אינה מדינה רגילה. מה לעשות שטרם שורטטו לה גבולות מוסכמים ושכנות רבות עדיין לא מכירות בקיומה ואף היו מעדיפות את היעלמותה? זאת עובדה.

  • עוד באותו נושא:
  • האסיר X

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully