וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם משפטי על האסיר X: "בנסיבות דומות נפעל כך שוב"

גלעד גרוסמן

14.2.2013 / 22:17

הגורם המשפטי הבכיר שעסק בפרשה הוסיף כי בפרקליטות בוחנים אם יש מקום להגיש כתבי אישום בעקבות מותו. בתוך כך הכחישו בדובאי כי שיתפו פעולה עם זיגייר לאחר חיסול מבחוח

צילום: רשת ABC האוסטרלית, עריכה: יותם בן דוד

"גם אם בעתיד נחשוב שביטחון המדינה מחייב זאת נפעל באופן דומה", כך אמר היום (חמישי) מקור משפטי בכיר שעסק בפרשת "האסיר איקס". הוא הוסיף כי בפרקליטות בוחנים כעת האם יש מקום להגיש כתבי אישום בעקבות התאבדותו של האסיר. אותו גורם דחה את הטענה כי בישראל ישנם "אסירי איקס": "זו לא דיקטטורה, זו לא ארגנטינה. אנחנו לא מדינת עולם שלישי שבה אנשים נעלמים ונמצאים בכלא בלי שאף אחד יודע מזה. אין את הדבר הזה במדינת ישראל. לא היה ולא יהיה". לדברי אותו גורם, היו בעבר מספר מקרים חריגים שבהם מטעמים ברורים של ביטחון הוחלט להחזיק אסיר תחת שם בדוי. הוא אמר שזה נעשה הן מחשש שפרסום שמו או דבר מאסרו עלול לפגוע בביטחון המדינה ואף ייתכן שיגרום לפגיעה באסיר ובבני משפחתו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משפחתו לא יודעה בפרטי החקירה נגדו. בן זיגייר אלון/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדבריו, במקרה של "האסיר איקס", השם הבדוי ניתן לו בהסכמתו. עם זאת הוא הוסיף כי לאסיר כזה יש אותן זכויות כמו לאסיר רגיל. הוא מקבל פגישות עם עורכי דין, משפחתו מקבלת הודעה על מעצרו ברגע הראשון, הוא זכאי לביקורים של עו"ד ובני משפחה כמו אסיר אחר ואף יכול להגיש עתירות אסיר. עם זאת, אתר "האוסטרליין" דיווח הלילה כי משפחתו של הסוכן האוסטרלי לא יודעו מעולם מדוע נכלא ומהן ההאשמות נגדו.

הגורם העריך שבמקרה זה נמנעה פגישה בין האסיר ובין עורכי דינו בשלושת השבועות הראשונים למעצרו - כפי שהחוק מתיר כאשר היועץ המשפטי לממשלה ושופט מחוזי מאשרים זאת. לדבריו, לאורך כל הדרך, הפרשה לוותה על ידי גורמים משפטיים בכירים מאוד הן בפרקליטות והן בביקורת שיפוטית, גם מצד נשיאת בית המשפט המחוזי בפתח תקווה דאז, הילה גרטל, אשר הוציאה את צו איסור הפרסום בפרשה והתירה להאריך את החזקתו של האסיר בהפרדה. כך גם מצד בית המשפט העליון ובראשם הנשיאה דאז דורית בייניש.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
דיווח מחסלי מבחוח השתמשו בזהות חלל צה"ל. חומרי ארכיון,
בדובאי הכחישו כי שתפו פעולה עם אלון. החשודים בחיסול מבחוח/חומרי ארכיון

לדברי אותו המקור, צו איסור הפרסום שהוצא בפרשה היה מוצדק לחלוטין ומנע נזק, "אבל הוא החזיק כמה שהוא החזיק". הוא הוסיף כי אם יהיה בעתיד מקרה שבו יהיה חשד לפגיעה בביטחון המדינה שתחייב זאת, אותו אדם יוחזק בהפרדה תחת שם בדוי ויתבקש להוציא צו איסור פרסום גורף מכיוון שיש מקרים שהביטחון מחייב את הדברים. עם זאת, הוא טען כי יעשו כל מאמצים בעתיד אם יהיה מקרה דומה שהסוף לא יהיה טרגי כמו מקרה זה.

בנוגע לאיסור הפרסום על הפרשה הוא הוסיף כי "אנחנו לא דואגים שהציבור הישראלי לא ידע, אנחנו דואגים מאויבינו שלא ידעו". הוא אמר עוד כי במקרה כל כך רגיש לביטחון המדינה היה מקום לזמן כתבים שפרסמו בעבר כתבות על הפרשה לחקירה משפטית. אותו הגורם הוסיף כי בעקבות חקירה שביצעה נשיאת בית משפט השלום בראשון לציון, השופטת דפנה בלטמן קאדרי, שבה נקבע כי האסיר התאבד, הועבר הנושא לפרקליטות כדי לבחון אם יש להגיש כתב אישום בגין רשלנות. הוא הבהיר כי בסמכותה של השופטת לקבוע כי יש מקום להגיש כתבי אישום. היא לא עשתה זאת, אולם העובדה שהיא העבירה את התיק לפרקליטות מלמדת על כך כי יש חשד לרשלנות. עם זאת, הוא הבהיר כי טרם התקבלה החלטה האם להגיש כתבי אישום והוסיף כי אינו יודע מתי החלטה זו תתקבל.

דובאי: לא שיתפנו פעולה עם "האסיר X"

בתוך כך, הכחיש מפקד משטרת דובאי, דאחי חלפאן, כל שיתוף פעולה בין סוכן המוסד בן אלון-זיגייר לרשויות המדינה – כך דיווח היום האתר "ערביאן ביזנס". חלפאן התייחס לדיווחים לפיהם "האסיר X", שהתאבד בתא המעצר בשנת 2010, שיתף פעולה עם הרשויות בדובאי בחקירת נסיבות חיסולו של בכיר חמאס מחמוד אל-מבחוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully