וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כבר ראיתי אסירים שהתאבדו בתא שהיה בו רק ברז"

13.2.2013 / 22:09

הדיון הציבורי לאחר התאבדותו של דודו טופז הביא לתכנית לצמצום מקרי ההתאבדות בשירותי בתי הסוהר, אך לא לכולם היא עוזרת. "מי שרוצה להתאבד בכל מחיר – ימצא את ההזמנות"

"מי שרוצה להתאבד בכלא – מתאבד", כך אומר היום (רביעי) בכיר לשעבר בשירות בתי הסוהר, יום לאחר פרסום התחקיר אודות האסיר בן אלון שהתאבד בכלאו. "אחרי כמה עשורים של שירות בארגון, אני יכול לומר שראיתי אסירים שלא האמנתי שהצליחו להתאבד. שבתא שלהם לא היה דבר מלבד ברז". בשב"ס מכירים מקרוב את סוגיית ההתאבדויות, שכן הכלא הוא מקום מועד לפורענות. בשנת 2009, על רקע הדיון הציבורי בנושא בעקבות התאבדויותיהם של דודו טופז ואסף גולדרינג, הכריזו בשב"ס על תכנית מסיבית לצמצום התופעה, בין היתר באמצעים טכנולוגיים מתוחכמים. השב"ס מקצה כ-11 מיליון שקלים בשנה כדי למנוע התאבדויות מאחורי הסורגים, ואכן המספר קטן משמעותית. לבן אלון, כפי הנראה, זה לא עזר.

פרשת "האסיר X" - סיקור מלא בוואלה! חדשות
המדינה מודה: אזרח זר הוחזק בזהות בדויה בכלא והתאבד
חבריו של "האסיר X": "פטפטן שהתיידד עם אירנים"
"המדינה מנסה לייאש אותך, ההתאבדות עושה לה את העבודה"
סוכנות אוסטרלית: האסיר X ביקר באירן, בסוריה ובלבנון

אילוסטרציה. ShutterStock
"מי שרוצה להתאבד מוצא את הדרך"/ShutterStock

רוב המתאבדים מאחורי הסורגים הם עצורים, כאלה שעוד לא נגזר דינם. בשב"ס יוצאים מנקודת הנחה שהימים הראשונים של שלילת החופש הם הקשים ביותר, ולכן הפעילות למניעת התאבדות מתחילה כבר בשלב המיון. אנשי בריאות הנפש הם בין הראשונים עמם בא האסיר במגע מתוך השב"ס. אם הדבר מתאפשר, עוד לפני הכניסה לכלא מתבצעת הערכה של רמת הסיכון להתאבדות. כך היה עם נשיא המדינה לשעבר, משה קצב. בשב"ס גברו בימים שקדמו לכליאתו החששות פן אובדן החרות יהיה קשה מנשוא עבור קצב, וסוהר הוצמד אליו בימים הראשונים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אי אפשר למנוע התאבדות בכל מחיר"

רוב האסירים מסתגלים עם הזמן למצבם ואינם זקוקים עוד לשמירה, אך יש אסירים שבמהלך שהותם בכלא מפתחים את רמת הסיכון הזאת בגלל נסיבות כאלה ואחרות. עבור אלה נבנו תאים מיוחדים, המכונים "חלליות". מדובר בתאים שקירותיהם עשויים מחומר רך, כדי למנוע אפשרות של הטחת הראש בקיר. התאים פתוחים ומצולמים, והם נעדרים כל חפץ העלול לשמש את המתאבד, כגון סדינים, חגורות וכבלים חשמליים. בשל העובדה שאסור לצלם אסיר במקלחת או בשירותים, הותקנו בתאים אלה חיישנים מיוחדים, אשר מתריעים כאשר בתא לא נרשמה תזוזה במשך 60 שניות – בדומה למכשיר ה"בייבי-סנס".

לא רק אנשי בריאות הנפש, גם סגל הסוהרים עובר הכשרה מיוחדת להתמודדות עם התופעה. והמספרים מדברים. בשנת 2009, יחד עם גולדרינג וטופז, 12 בני אדם שמו קץ לחייהם תחת משמורת שב"ס. ב-2010 נרשם אותו מספר. בשנת 2011 כבר היו ארבעה מקרים, ובשנה שעברה – שלושה. בשב"ס ממנים ועדת חקירה בעקבות כל מקרה ואף ניסיון התאבדות, אשר מפיקה לקחים. ובכל זאת, גם נציב שב"ס, רב-גונדר אהרון פרנקו, מסכים כנראה עם קביעתו של בכיר השב"ס. בדיון בוועדה לביקורת המדינה לפני שנתיים הוא הודה: "אי אפשר למנוע התאבדות בכל מחיר, כי אדם שרוצה להתאבד – ימצא את ההזדמנות".

לפניות לכתבת מור שמעוני: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully