וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוכרזו שמות חתני פרס דן דוד לשנת 2013

11.2.2013 / 17:57

בחודש יוני, בפעם ה-12, יחולקו שלושה פרסים לאישים שתרמו לאנושות בתחום המדע, הרוח האמנות, השירות הציבורי ועולם העסקים. בין הזוכים: היסטוריון, פילוסוף, סופר וכלכלנית

שמות חתני פרס דן דוד לשנת 2013, המוענק מדי שנה, הוכרזו היום (שני) זו השנה ה-12. במסגרת הפרס יחולקו שלושה פרסים בשווי מיליון דולר כל אחד על הישגים יוצאי דופן התורמים לאנושות בתחומי המדע, הרוח, האמנות, השירות הציבורי ועולם העסקים. הזוכים לשנת 2013 הם: ההיסטוריון פרופ' סר ג'פרי לויד, הפילוסוף פרופ' מישל סרס, הסופר ליאון ויזלטיר, הכלכלנית פרופ' אסתר דופלו והאפידמיולוג פרופ' אלפרד זומר. טקס הענקת הפרסים החגיגי ייערך ב-9 ביוני באוניברסיטת תל אביב.

הפרס נקרא על שמו של איש העסקים והנדבן הבינלאומי דן דוד, שהלך לעולמו לפני שנתיים והוא היחידי הניתן בישראל, מאז 2002, וניצב בשורה הראשונה של פרסים בינלאומיים דוגמת פרס נובל. כחלק מקבלת הפרס, מעבירים חתני הפרס תרומה בגובה 10% מכספי הזכייה ל-20 מלגות המיועדות לחוקרים צעירים בשלבי הדוקטורט והפוסט-דוקטורט בארץ ובעולם. בין הזוכים בו בשנים קודמות: זוכה פרס נובל אל גור, ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר, הסופר עמוס עוז, והיוצרים בתחום הקולנוע האחים ג'ואל ואיתן כהן.

הפרס, כאמור, מתחלק לשלוש קטגוריות. בקטגוריית העבר, שמתמקדת בתרבות הקלאסית, המורשת המודרנית של העולם העתיק, נבחר השנה ההיסטוריון פרופ' סר ג'פרי לויד, החוקר העכשווי החשוב ביותר בתחום ההיסטוריה של המדע של העת העתיקה. לאחרונה עוסק לויד במחקר השוואתי של המדע הסיני והמדע היווני. כמו כן, פיתח לויד את תחום ההיסטוריה של הרעיונות על ידי תובנות מתחומי האנתרופולוגיה, הסוציולוגיה, וההיסטוריה הכללית, ויזם תוכנית מחקר של לימודים המשווים את המדע של יוון עם זה של סין.

"אסטרטגיות חברתיות משליכות על מחלות ומוות"

בתחום ההווה נבחרו פרופ' מישל סרס ומר ליאון ויזלטיר. סרס, מחשובי הפילוסופים הצרפתיים, הוא בעל ידע נרחב במסורת המערבית בפילוסופיה ומדע. הקריירה המחקרית שלו נסבה, בין היתר, על שימוש במודלים מתמטיים של המתמטיקאי והפילוסוף, גוטפריד וילהלם לייבניץ, והתפתחה לסדרת מחקרים בהיסטוריה ובמהות של המתמטיקה, האפיסטמולוגיה, הפילוסופיה המוסרית, ויחסו של האדם עם הטבע. ויזלטיר, שלמד באוניברסיטאות קולומביה ואוקספורד, החל את דרכו בכתיבת מאמרים, מסות וביקורות ספרותיות ב-Times Literary Supplement וב-New York Review of Books. כעת הוא עוסק במחקר מקיף של משיחיות, כהצלחה וככישלון, ושל הארעיות במסורת היהודית.

בקטגוריית העתיד נבחרו הכלכלנית פרופ' אסתר דופלו והאפידמיולוג פרופ' אלפרד זומר. עבודתה של פרופ' דופלו עוסקת במגוון רחב של אסטרטגיות חברתיות וכלכליות לביעור העוני, וההשלכות הישירות שיש לכך למניעת מחלות ומוות. היא בוחנת דופלו היבטים של מדיניות ציבורית ביחס לבריאות והרגלים חברתיים של אוכלוסיות במגמה למדוד השפעתם של אלה על בריאות האוכלוסייה. דופלו אף מונתה לאחרונה על ידי נשיא ארה"ב ברק אובמה כחברה במועצת הפיתוח הגלובלי. פרופ' זומר נבחר בשל תגלית מפתיעה שגילה במחקרו. הוא הוכיח שלתוספת ויטמין A יש את היכולת להציל חיי ילדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully