וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן דוחפת להכפלת האוכלוסייה, הציבור לא מתרשם

משה-חי הגיגת

11.2.2013 / 18:38

הממשלה בטהרן מודאגת מהצניחה החדה בשיעור הילודה ומנסה להרעיף הטבות על משפחות מרובות ילדים. התושבים, שנאבקים בעוני, מעדיפים להשקיע את הכסף בסיכוי להגר למערב

בימים האחרונים הגישה הממשלה האירנית לפרלמנט (המג'לס) הצעת חוק, שעניינה רפורמות בנושא הילודה ותכנון המשפחה. זאת, ברקע שיח הולך וגובר אצל מקבלי ההחלטות באירן, שעל פיו האוכלוסייה במדינה איננה גדלה ואפילו מתמעטת ומתבגרת, בעיקר מסיבות כלכליות.

האתר "חבר אונליין" דיווח לפני כחודשיים על דברים שאמר מנהל המועצה העליונה של המהפכה התרבותית באירן, מוחמד רזא דזפולי. במהלך כנס אקדמי שכותרתו "בדיקת נושא האוכלוסייה באירן על פי השקפתו של המנהיג העליון", טען דזפולי כי מספר הנפשות במשפחה אירנית ממוצעת הולך ומתמעט לאורך השנים. על פי הנתונים שנמסרו, לפני 25 שנה מנתה משפחה באירן שישה צאצאים בנוסף לזוג הורים, כשנכון לנתונים מן השנה שעברה, מונה המשפחה האירנית שני צאצאים בלבד פרט לזוג ההורים.

ילד בשוק במחוז טהרן, אירן. AP
המשפחה האירנית מצטמצמת משנה לשנה. ילד בשוק במחוז טהרן/AP

התוכנית הרשמית שעליה הצהירה אירן הייתה להגיע בשנת 2010-2011 לארבע צאצאים במשפחה, נתון שהושג עשרים שנה מוקדם מן הצפוי, כלומר, כבר בשנת 1990-1991 (ככל הנראה בשל האבדות הרבות בנפש שספגה המדינה במהלך מלחמת אירן-עירק – מח"ה). התוכנית עליה דובר באותו כנס כללה הטבות רבות לטובת עידוד הילודה, בהם: שיפור בנושא חופשת הלידה, שיפור מתקנים ליולדות, ואפילו הענקת מטבע זהב למשפחות ה"מצטיינות". כותרת הכנס, שהושאלה מדברי המנהיג העליון של אירן, התייחסה לדברים שאמר עלי חמינאי לפני כמה חודשים על כך שיש "להצעיר" את שורותיה של אירן, ולהכפיל את כמות האוכלוסיה ל-150 מיליון נפשות, כדי שהרפובליקה האיסלמית תהיה גורם משפיע בעולם.

לאחר הגשת הצעת החוק, אמר השבוע עלי אכבר מחזוב, מנכ"ל הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ורישום האוכלוסין כי לדעתו אין קשר בין המצב הכלכלי לירידה בכמות הצאצאים בכל משפחה. מחזוב טוען כי השינוי שחל בתא המשפחתי כיום "הביא לכך שרבות מן המשפחות לא רואות מחויבו?ת בהבאת ילדים. לכן הן גם לא הסכימו להביא כאלה לעולם במשך שנים. אין לזה קשר למצב הכלכלי, שכן יש גם משפחות אמידות שנוהגות כך". אתר "חבר אונליין" ראיין בנושא גם את מוחמד ג'לאל עבאסי שואזי, מרצה למדעי החברה באוניברסיטת טהרן, שאמר: "מחסור במקומות עבודה ודיור או בביטחון תעסוקתי גורם לירידה בילודה. לכן, המדיניות בתחום החברתי צריכה לשאוף לכיוון שבו יוצעו שירותים לאזרחים, כך שתהיה להם היכולת להבטיח את ההוצאות השוטפות שלהם לטובת חייהם".

שני אחים וכלותיהם לפני חתונתם בכפר סמוך לטהרן, 2011. AP
הציבור לא מתרשם מההטבות. אחים וכלותיהם בכפר סמוך לטהרן/AP

גם חבר ועדת החברה האחראי על תכנון המדיניות החברתית במג'לס, מוחמד איסמעיל סעידי, הביע את עמדתו בנושא. לדעתו של סעידי, אכן יש לבצע רפורמות שונות בתחומים החברתיים השונים, בהם נושא תכנון המשפחה. לטענתו "גם אם ישנו רמז לירידה באוכלוסייה, עדיין ישנה התקדמות ברשויות ובאגפים השונים. התוכניות לתכנון המשפחה צריכות להיות תואמות את הצמיחה ההדרגתית באוכלוסייה. למרבה הצער הדברים הובנו לא נכון, מה שגרם להתעוררותן של בעיות, ולבסוף גרם להפחתת אוכלוסיית המדינה".

הנושא, זכה גם לכתבה ב"LA טיימס", שם הובאו דעותיהם של אזרחים אירנים פשוטים לגבי נושא זה. רזא עלי מוחמדי, אב לשני בנים העובד כקלדן, אמר כי הוא ואשתו אינם דנים כרגע בהבאה לעולם של ילדים נוספים, למרות שהם מעוניינים בכך. מוחמדי מסביר כי מחיר החיתולים הגבוה מונע מהזוג לחשוב על ילדים נוספים, מפני שהוא בקושי עומד בהוצאה השבועית על חבילת חיתולים אחת. עלי, בן 32, תושב טהרן, הסביר כי לפי שעה, הבאת ילד לעולם היא "מלכודת" עבורו ועבור אשתו. "אשתי מעדיפה להשקיע בלימודי אנגלית במטרה להגר לאוסטרליה, על פני העובדה שתיכנס להיריון וייוולד לנו עוד ילד".

לקריאה נוספת
בטהרן מודאגים: "עלייה חדה בנישואי ילדים באירן"
דו"ח באירן: המשבר הכלכלי - הקשה ביותר זה 30 שנה

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully