וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גזענות: לטפל בקרחון, לא רק בקצהו

הטיפול בגזענות בספורט באמצעות יד קשה, כפי שהצהירה המשטרה, מזכיר טיפול במחלה ממארת באמצעות כדור אקמול. לפנינו מחלה חברתית מוכרת שנים רבות. כל אוהד כדורגל רואה ושומע כמעט בכל שבת נהמות כלפי שחקנים בגון עור שחור, קריאות גזעניות נגד ערבים ונגד נביאם מוחמד וקללות נאצה כלפי יו"ר ההתאחדות לכדורגל ובעלי תפקידים אחרים, שאינן אלא הסתה דומה לזו שקדמה לרצח רבין. ואין פוצה פה ואין מצפצף.

גם לאחר אירועי השבועות האחרונים העדיפו רשויות האכיפה לעצום עיניים, ולא לטפל בתופעה כפי שהיה ראוי. אלא שיו"ר בית"ר ירושלים, יצחק קורנפיין, בחר להסיר את המסיכה מעל פניהם של קברניטי רשויות האכיפה וחייב את היועץ המשפטי לממשלה ואת הפרקליטות לקיים דיון חירום. ביום חמישי בערב פורסמה בתקשורת ההודעה, שלפיה רשויות האכיפה יעשו הכל כדי למוטט את ארגון "לה פמיליה", תוך כדי שימוש במטבעות לשון מוכרים מהמאבק נגד ארגוני הפשיעה.

ונניח כי אכן יסולקו 40-30 פחדנים, מוגי לב ועבריינים ממשחקי בית"ר ירושלים - כיצד הגזענות תיעלם? איך נבטיח בדיוק כי הגל העכור ששוטף את מגרשי הספורט יטוהר? האם באמת מדובר בקומץ? ברור לכל צופה ואוהד כדורגל כי מה שעשוי לעזור זה רק טיפול שורש ארוך טווח, פרוס על פני כל מגרשי הכדורגל וכל במה ציבורית אחרת, מלווה באכיפה מאסיבית שמרחיקה מהחברה מאות עשבים שוטים לתקופות ממושכות - מכל תחום בחיינו - ומלווה בתהליך שיקומי קשה, דומה מאוד לזה שעוברים בעלים אלימים ובעלי הפרעות חברתיות.

מדוע רשויות האכיפה שתקו?

כיצד הגענו עד הלום? מדוע רשויות האכיפה שתקו? הבעייתיות היא מהותית ופרוצדורלית כאחד. הנהלים הקיימים היום נקבעו לפני שנים, הפרקליטות דרשה לקבוע באופן בלעדי מהי הסתה, מהי גזענות ומתי ואיך מטפלים בנושא. המשטרה, על פי פקודת המשטרה סעיף 3, אמנם אחראית לשלום הציבור ולרכושו, אבל פועלת רק על פי הנחיות מפורשות של הפרקליטות לגבי גזענות והסתה. הנהלים הנ"ל גרמו לכך שהתופעה הוגדרה בעיה מקומית שמטופלת בכלל על ידי רשות אחרת - ההתאחדות לכדורגל. כאילו שחוקי המדינה נעצרים בשערי המגרשים. מהותית, ראוי להודות, הנעשה במגרשים לא הדיר שינה מעיניהם של קברניטי האכיפה, וכעת מבקשים כולם לטפל ב"חיסול היתוש" אך עדיין לא נוגעים בייבוש הביצה.

יש להכריז על טיפול בתופעה בכל מגרשי הכדורגל על ידי המשטרה באופן יזום, ללא כל קשר לרצון או ליכולת האגודות לחדד את דרך איסוף הראיות, לתעד, להנציח ולבצע מעצרים והליכים משפטיים מהירים. ארגון אוהדי בית"ר ירושלים הוא קצה הקרחון שמתחתיו מבעבעת לבה מסוכנת. טיפול נקודתי ולא מערכתי יאפשר ללבה לפרוץ שוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully