וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוחמת ללא חת: הלכה לעולמה ה"שותפה" של חנה סנש

קןבי דוד

10.2.2013 / 17:20

שרה (שוריקה) ברוורמן, צנחנית בימי היישוב וממקימי חיל הנשים, מתה בביתה בקיבוץ שמיר בגיל 95. על פועלה נבחרה ברוורמן להדליק משואה. "זן נדיר שהשתייך לדור הנפילים"

שרה (שוריקה) ברוורמן, אחת הלוחמות הראשונות ששירתו בפלמ"ח וממקימי חיל הנשים בצה"ל, הלכה הבוקר (ראשון) לעולמה בגיל 95 בביתה בקיבוץ שמיר שבגליל העליון. חברי משפחה ואנשי קיבוץ רבים הגיעו לביתה כדי לנחם את בתה חגית. הם סיפרו על אישה יוצאת דופן שהפכה לסמל לגבורה ולעשייה בצה"ל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התאמנה עם חנה סנש וחביבה רייק/מערכת וואלה!, צילום מסך

שוריקה, שם החיבה שדבק בברוורמן ברבות השנים, נולדה ברומניה ועלתה לארץ בצעירותה. עם עלייתה ארצה הצטרפה לקיבוץ שמיר. בשנת 1942 התגייסה לפלמ"ח, שם ייעדו אותה לפלוגה ב'. שנה לאחר מכן יצאה ברוורמן לקורס מפקדי מחלקות, אחריו מונתה למפקדת מחלקה בפלוגה ב'. אחרי גיוסה לפלמ"ח, היא עברה לקבוצת 37 הצנחנים הארץ-ישראלים, יחד עם חנה סנש וחביבה רייק, והתאמנה עם חבריה במצרים ובקיבוץ הזורע. ב"זמן אמת" חששה ברוורמן לצנוח יחד עם חברותיה, שנהרגו מאוחר יותר בידי הנאצים.

בשנת 1947 הייתה ברוורמן ממקימי חיל הנשים (ח"ן) ושימשה קצינת ההדרכה הראשית של החיל בראשיתו. על פועלה היא נבחרה להדליק משואה בערב יום העצמאות ה-62 למדינת ישראל, כדמות מופת הראויה להדליק משואה בשנת ה-100 לקיבוץ שמיר.

"סללה את הדרך לשירות צה"ל נשים בצה"ל"

השר לעניינים אסטרטגיים והמשנה לראש הממשלה, משה יעלון, הביע היום צער על לכתה של ברוורמן. "שוריקה, חברת קיבוץ שמיר, הייתה זן נדיר ומיוחד שהשתייך לדור הנפילים של ישראל", אמר יעלון. "נפגשנו לראשונה כשכיהנתי כרמטכ"ל, באזכרה לחנה סנש ז"ל, ומאז התפתחה בינינו ידידות". הוא סיפר כי "הקשר בינינו נשמר, ובמהלך השנים התקיימו בינינו שיחות על מדינת ישראל ועתידה. שוריקה הייתה ציונית ופטריוטית, שאיכפת היה לה מהמתרחש כאן, והיא גם הביאה לידי ביטוי את אישיותה המיוחדת ותרומתה בהרצאות שהעניקה לחיילי וקציני צה"ל לאורך השנים".

גם שרת התרבות והספורט לימור לבנת ביקשה להיפרד מברוורמן. "שוריקה הייתה אישה גדולה מהחיים", אמרה לבנת, "פורצת דרך שהיוותה השראה לרבבות נשים ביישוב היהודי ומאוחר יותר במדינת ישראל. מבחינות רבות, סיפור חייה של שרה הוא סיפור הציונות בהתגלמותה כמעפילה, חלוצה, צנחנית ולוחמת ללא חת במלחמה למען העם היהודי והקמת ארץ ישראל. שוריקה הייתה גם לוחמת אמיצה למען זכויות הנשים בישראל, והיא זו שסללה את הדרך לשירות נשים בצה"ל כשהביאה להקמת חיל הנשים. יהי זכרה ברוך".

ראש המועצה האזורית גליל עליון, גיורא זלץ, אמר היום כי "היא הייתה אישה מאוד בולטת במנהיגות שלה. אישה צנועה וישרה. עוד אחת ממנהיגי דור הולך ונעלם. לצערי הרב, יש פחות מנהיגים כמוה בינינו".

ברוורמן תובא למנוחות מחר בצהריים בבית העלמין בקיבוץ שמיר.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully