וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התיקון של אובאמה

אורי הייטנר

10.2.2013 / 8:05

ליבי ליבי לנביאי "הבידוד המדיני", "הקרע עם ארה"ב", "הנקמה של אובאמה בביבי" וכו'. מה הם יעשו עכשיו עם טונות הנייר שהשחיתו על נבואות הסרק, עם מיליוני המילים המיותרות, עם דברי ההבל שבהם הילכו אימים על החברה הישראלית?

לשם מה אובאמה מגיע לפתע לישראל, שואלים רבים. הרי הוא כבר אינו זקוק ל"קול היהודי".

התשובה לכך פשוטה: אובאמה החליט לבקר בישראל כדי לתקן את מה שקילקל בקדנציה הראשונה שלו, ובעיקר בחלקה הראשון. הוא מכיר בטעויות הטירון שלו, האופייניות לבעל ביטחון עצמי מופרז, וכעת, כשהוא כבר מדינאי מנוסה, למד להבין את העולם ואולי סיגל לעצמו קצת יותר ענווה.

כשנכנס לתפקידו בבית הלבן לפני ארבע שנים, היה הנשיא שבוי בפנטזיה משיחית יומרנית להביא לפיוס בין ארה"ב לעולם האיסלאמי. כחלק מהפגנת הפייסנות כלפי העולם האיסלאמי - מתוך אמונה שפנייה לחלק זה של העולם תחולל בו מהלך של דמוקרטיזציה - התנכר למדינת ישראל. כיום הוא יודע היטב שמדיניותו נחלה כישלון חרוץ. שידו המושטת נדחתה בגסות. שדרכו הפייסנית הקצינה את הקנאות האיסלאמית והערבית ואת שנאתה לארה"ב ולמערב. הוא יודע שהפניית העורף לישראל הסלימה את הקיצוניות הערבית והפלשתינית.

ביקור אובמה בישראל נועד להדק את הקשר

אובאמה יודע שדרישתו להקפאת הבנייה הגורפת בהתנחלויות לא קידמה את התהליך המדיני אלא היתה מכשול - העלתה את אבו מאזן על עץ, שעד היום הוא טרם מצא סולם לרדת ממנו. הוא ראה איך חרף חיזוריו הנמרצים אחרי הפלשתינים, אבו מאזן ציפצף עליו והתעקש להגיש לעצרת האו"ם את תוכנית הפתרון הכפוי.

אובאמה יודע שקריאתו בנאום המפורסם בקהיר לדמוקרטיזציה לא קידמה כהוא זה את התהליך שניסה לחולל. ה"אביב ערבי", שאותו קידמה בברכה ארה"ב, התברר כריאקציה איסלאמיסטית, המחליפה דיקטטורה חילונית בדיקטטורה קנאית, פונדמנטליסטית, קשה ואכזרית יותר. איני שותף לתיאוריה שהיה בידיו של אובאמה להציל את שלטונו של הנשיא המצרי מובארק אילו התייצב לצידו, אולם התנכרותו לבעל בריתה הוותיק של ארה"ב עירערה את שארית אמינותם של האמריקנים במזרח התיכון ופגעה קשות בתדמיתם ובמעמדם.

אובאמה מבין היטב שדמוקרטיה במזה"ת מתקיימת ותתקיים בעתיד הנראה לעין רק בישראל. הוא מבין שישראל היא בעלת בריתה היחידה של ארה"ב באזור חשוב זה, ואין בלתה. הוא מבין שהברית עם ישראל היא אינטרס אמריקני חיוני ונכס אסטרטגי חסר תחליף לארה"ב. והוא יודע שדעת הקהל האמריקנית רוצה בהידוק היחסים המיוחדים עם ישראל, וגם נשיא בקדנציה השנייה שלו אינו יכול להתעלם מדעת הקהל. אובאמה הפנים כי עליו לחזק את יחסי הידידות עם ישראל.

בפוליטיקה הבינלאומית יש חשיבות רבה לסמלים. ומאחר שהדילוג על ישראל בביקורו הקודם של אובאמה במזרח התיכון היה הסמל לניכורו כלפיה, ביקורו הקרוב בישראל הוא סמל לתיקון דרכו, פרי ההתפכחות משגיאותיו.

אובמה: "נתניהו פחדן ומוביל את ישראל לאסון". רויטרס
אובמה מעוניין לשקם את יחסיו עם נתניהו/רויטרס

אובאמה לא יבוא לישראל כדי ללחוץ עליה ולנסות לכפות עליה דרך שאינה מקובלת עליה. ביקורו נועד להדק את הקשר ולחזק את הברית. ביקורו הוא המשך וחיזוק לצדדים החיוביים במדיניותו של אובאמה בקדנציה היוצאת - הסיוע הביטחוני חסר התקדים, הגברת הסנקציות (גם אם באיחור ניכר) על איראן, הכשלת הניסיונות של הפלשתינים לפתרון כפוי דרך האו"ם, התמיכה הבלתי מסויגת במבצע עמוד ענן.

הביקור נועד להפגין ידידות למדינת ישראל ולשקם את יחסיו עם נתניהו. הביקור נועד להפגין את כיבוד הכרעת אזרחי ישראל בבחירות. שגריר ארה"ב בישראל דן שפירו הגדיר את מטרת המסע כצורך בהתייעצויות עם ישראל בסוגיות איראן, סוריה והתהליך המדיני (בסדר הזה), וכך כנראה יהיה.

אם הביקור ישים קץ לסרבנות הפלשתינית וישכנע את אבו מאזן לשאת ולתת עם ישראל ללא תנאים מוקדמים, יהיה זה רק לטובה. אולם כפי שהשגריר האמריקני שפירו הסביר, הסוגיה הפלשתינית היא בכלל במקום השלישי בסדר היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully