וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קשר השתיקה שממוטט את המשפחה החרדית

9.2.2013 / 18:55

למרות מאמצי המשטרה לעודד את הציבור החרדי לשתף פעולה בחקירת עבירות מין בילדים, גורמים חרדים טוענים כי לחץ הרבנים משתק את החברה. "כמה אנשים עוד צריכים להיפגע?"

פרשת האונס של הילדה החרדית שאירע לכאורה במודיעין עילית ומעצר הפדופיל החרדי שחשוד בתקיפה מינית של ילדים וילדות בירושלים, מעוררים מחדש את סוגיית ההשתקה בקרב הציבור החרדי בנוגע לפגיעה מינית בילדים. ראוי לציין כי בשנים האחרונות מורגש שינוי ביחס החברה החרדית לנושא וישנם מקרים המדווחים לרשויות החוק, אך ברוב המקרים קיים קשר שתיקה שמקשה מאוד על הרשויות לטפל בתופעה.

חוקרי משטרת מחוז ש"י ממשיכים לחפש קצה חוט שיוביל לילדה בת החמש ממודיעין עילית, שעל פי החשד נאנסה על ידי גבר חרדי בבית כנסת בעיר. מידע אנונימי שהתקבל במשטרה הוביל לפתיחת החקירה, אך תושבי העיר החרדית ואף בני המשפחה של הילדה סירבו לשתף עמה פעולה. בדיעבד התברר כי המקור למידע על הפרשה הוא רכזת גנים ממודיעין עילית, שהספיקה לחזור בה מדבריה וטענה כי בדתה את הסיפור. במקרה השני שנחשף באחרונה, שבו על פי החשד תושב ירושלים בן 50 תקף מינית ילדים וילדות בעיר עשרות פעמים, חקירת המשטרה העלתה כי האיש, שריצה בעבר עונש מאסר בניו יורק בגין עבירות פדופיליה, עבר סירוס כימי שמומן על ידי גורמים חרדים כדי למנוע דיווח למשטרה. בכוונת המשטרה לזמן לחקירה רבנים שידעו על המקרה וכן את הרופא שניפק את התרופות לפדופיל.

מחסן בית הכנסת במודיעין עילית, בו בוצע לכאורה אונס של ילדה בת 5, ינואר 2013. דרור עינב
מחסן בית הכנסת במודיעין עילית שבו הותקפה לכאורה הילדה/דרור עינב

גורמי האכיפה, שבמקרה הטוב מתמודדים עם חוסר שיתוף פעולה מצד החברה החרדית, ובמקרה הגרוע עם שיבוש הליכי חקירה, נתקלים בנוסף בסירוב הקורבנות לחשוף את המקרה. אחת הסיבות העיקריות לכך היא שמירה על כבוד המשפחה של נפגע התקיפה המינית. תושבת מודיעין עילית שהתראיינה לכתבה סיפרה כי היא לא בטוחה שהייתה מגישה תלונה אם ילדתה הייתה חווה תקיפה מינית. "למה לי לחשוף את העניין? פרסום הסיפור יפגע בילדה בהמשך ולא תצמח מזה שום תועלת", אמרה. החשש הגדול מחשיפת המקרה נוגע לסוגיית השידוכים בחברה החרדית, שבה מייחסים לכך חשיבות רבה ואף דבר קיומי שמגדיר את המשפחה. אם אחד מבני המשפחה "יצא לתרבות רעה", כהגדרתם, הדבר ישפיע על השידוך המיועד עבור כל בני המשפחה. חשיפת הילדה שנאנסה בבית כנסת במודיעין עילית תפגע באחיה ואחיותיה.

הנהגת הציבור החרדי מהווה גורם נוסף לכך שמקרים רבים של תקיפה מינית לא מדווחים לרשויות. "דרישת הרבנים והעסקנים להשתיק את הנושא נובעת מרצון בסיסי, שקיים בכל חברה סגורה – לאו דווקא חרדית, שלא ללכלך את שם הקהילה ברבים", אמר גורם בעיר מודיעין עילית. לדבריו, "בציבור החרדי ישנה היררכיה ברורה. כל דבר עובר דרך הרבנים ואף אחד לא פועל בשום עניין באופן עצמאי. ברגע שנכנס גורם נוסף שאפשר לפנות אליו בלי לערב את הרבנים, הם מאבדים חלק מכוחם - וזה דבר שהם לא מעוניינים בו". הגורם הוסיף כי הרבנים מתרצים זאת בכך שהם שומרים על הרמה הדתית של הציבור ומונעים חשיפה לתרבות החילונית, "אבל למעשה מדובר פה לגמרי בשמירה על כוחם של הרבנים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הארכת המעצר של תושב ירושלים החשוד בתקיפה מינית של ילדים/מערכת וואלה!, צילום מסך

הגורם טען כי ישנה סיבה נוספת להשתקה, והיא שמירה על "מכובדי העדה". "אם אדם מוכר ונחשב בציבור החרדי או מישהו מבני משפחתו עבר עבירה, אז כדי למנוע פגיעה בשם המשפחה שלו, מעדיפים להשתיק את הנושא, למרות הסבל הרב שנגרם לנפגעים". לדברי אותו גורם, כיוון שהציבור החרדי ממושמע מאוד, הוא מוכן לשלם את המחיר וליישר קו כשמגיעה דרישה כזו. דוגמה לכך הם דבריה של רכזת הגנים במודיעין עילית, שאמרה בחקירתה במשטרה כי נדרה שלא למסור פרטים על הילדה שהותקפה. מילים אלה ממחישות את הקו שמנחה חלק מהציבור החרדי ולפיו המשטרה לא נמצאת מעל ההלכה. למרות העבירה החמורה, אם הרכזת נדרה נדר שלא לחשוף פרטים - הם לא ייחשפו.

המשטרה מצדה עושה מאמצים רבים כדי להבקיע את חומות השתיקה ולעודד שיתוף פעולה מצד הציבור החרדי. בשנים האחרונות נערכו פגישות בין נציגי המשטרה לבין הנהגת הציבור החרדי, ובכירי המשטרה אף מתייעצים עם הרבנים כדי לרתום אותם לטיפול באירועים פליליים. אך לדברי גורם במשטרה, לא די בכך. "על כל מקרה שדווח, יש שמונה מקרים שלא מדווחים. הם מדווחים על מה שהם רוצים, ולאו דווקא על הדברים החמורים ביותר. תופעת ההשתקה עדיין קיימת למרות השינויים", הסביר הגורם.

הקורבנות בסכנת חיים

כמו בכל עיר אחרת בישראל, גם במודיעין עילית מתרחשים מדי שבוע אירועים פליליים כגניבות, פריצות, מקרי אלימות במשפחה ועבירות מין. מנהלת אגף הרווחה בעירייה, מיקי מילר, אמרה כי בממוצע נרשמים ברחבי העיר כ-60 מקרים בשנה של עבירות מין. לדבריה, לא בכל המקרים נפתחת חקירה של המשטרה, כיוון שלא מוגשת תלונה והמקרים מטופלים בתוך העדה. כל מקרה של הטרדה מינית, אונס או אלימות במשפחה מגיע לרבנים באופן ישיר או עקיף על ידי גורם נוסף. לרוב הרבנים מזמנים את מי שקשור לאירוע לשיחה, ובה הם מנסים ליישר את ההדורים. בחלק מהמקרים הם מבטיחים לטפל באירוע, אך בסופו של דבר הנושא מושתק.

גורם חרדי שמטפל במשפחות שנפגעו מאופן ה"טיפול" החרדי במקרים אלה סיפר כי "באחד המקרים הגיעו לרב בכיר שני אנשים שטענו כי היו עדים לכך שגבר הסתודד עם ילד כשמכנסי הילד מופשלים. הרב שאל האם יש להם תיעוד מצולם של האירוע, ואלה השיבו שלא. הרב אמר שהנושא יטופל אך לא קרה שום דבר. לא הוגשה תלונה והאיש שהטריד מינית את הילד המשיך בחייו כרגיל. אני לא יודע אם הוא לא חזר על המעשים הללו במקרים נוספים".

אותו גורם הסביר כי ישנם מקרים שבהם הקורבנות נמצאים בסכנת חיים. "במשפחה שמתגוררת בבניין שלי הייתה אלימות קשה של בעל כלפי אשתו. למרות זאת לא הוגשה תלונה והרבנים אף ביקשו ממנה שלא תתלונן", אמר הגורם, והוסיף כי "לאחר תקופה מסוימת הוא תקף אותה שוב והיא נזקקה לטיפול רפואי. המשטרה התערבה והוא הורחק מהבית אך הרבנים שוב ביקשו שהיא תחזיר אותו לביתם".

לדבריו, "האלימות כלפי האשה חזרה על עצמה עד למצב של סכנת חיים ממשית כלפיה. רק לאחר מכן הוגשה תלונה מסודרת והוא הועמד לדין". הגורם סיפר על מקרה נוסף שבו התברר כי גבר חרדי הטריד מינית ילדים בעיר מגוריו, ולאחר שיחה עם רב הוחלט כי יעזוב לעיר אחרת. "אחרי תקופה מסוימת שמעתי שבמקום מגוריו החדש הוא נתפס מבצע את אותם המעשים בדיוק", אמר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מדובר בהתנהלות מחפירה ובטיוח של המקרים הללו. במקום לטפל בבעיה מעבירים אותה לאחריות של גורמים אחרים וזה מאוד חמור. כמה אנשים צריכים להיפגע עד שיבינו שחייבים לטפל בבעיות הללו ולא להדחיק אותם? הדחקה לא פותרת כלום אלא רק גורמת לשקט לתקופה קצרה עד שהבעיה מתפרצת שוב", אמר הגורם בזעם.

גורם חרדי נוסף שהתראיין לכתבה הסביר כי בציבור החרדי נוהגים לטפל בעברייני מין בתרופות שמדכאות את היצר המיני. לדבריו, "ישנם רבנים שבאמת מעוניינים לטפל בבעיה והם מחליטים לתת תרופות שמדכאות את היצר או גורמות לסירוס כימי. לעתים הם מממנים את התרופות כדי להתגבר על הבעיה". הגורם הוסיף כי בחלק מהמקרים הוגשה תלונה במשטרה, ואם הרבנים או העסקנים החרדים מתנגדים לכך, הם מנסים לגרום למתלוננים לחזור בהם מהתלונה .אם הם לא נשמעים להם, הם פועלים נגד המשפחות המתלוננות", הוסיף.

הגורם הסביר כי "נותנים להם להרגיש לא רצויים, לעתים מפיצים עליהם שמועות וזה פוגע מאוד בבני המשפחה של הקורבן. לפעמים גורמים להם לעזוב את עיר מגוריהם כי הם לא נשמעו לרבנים". הגורם הוסיף כי הגישה הרווחת היא שחייבים להיות ממושמעים לרבנים, ומי שלא מיישר קו - לא יכול להיות חלק מהקהילה. "לעתים זה מגיע להפגנות מול בית הקורבנות, הוצאת פשקווילים נגדם ויצירת תחושה מאוד חזקה שהם לא רצויים. מדובר בתופעה מוכרת מאוד בציבור החרדי. הרצון של הרבנים הוא שלא יאכפו את סמכותם ולא יתלוננו גם בדברים פשוטים יותר שלא קשורים לעבירות פליליות". גורם אחר האשים כי "הציבור החרדי בנוי בדיוק כמו משפחות פשע - עם אותה צורת מבנה והיררכיה. לא מערבים גורמים אחרים והם מטפלים בכל לפי ראות עיניהם. הם מתנהגים כמו בעלי בית ולא מוכנים לתת לגורמים אחרים להיכנס לטריטוריה שלהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully