וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצרות של איראן בסוריה

אפרים קם

7.2.2013 / 8:13

לאיראן לא חסרות דאגות. היא מצויה תחת לחץ גובר לשנות את גישתה בנושא הגרעין. מצבה הכלכלי הולך ומחמיר עקב נטל הסנקציות, אשר השפעתן מורגשת היטב גם על האיש ברחוב וגם על המשטר, הצריך לחשוש שהמצוקה תוביל לתסיסה פנימית. גם האפשרות של מהלך צבאי לא ירדה מהפרק, גם אם כרגע נדחקה מעט הצידה.

על אלה נוספו בשנה האחרונה דאגתה של איראן לעתידו של משטר אסד והחשש מהמשמעויות של קריסתו. סוריה היא בעלת הברית היחידה של איראן. שתיהן שותפות לדרך: למאבק נגד ישראל ונגד המעורבות האמריקנית במזרח התיכון, ולמאמץ לעצב מזרח תיכון רדיקלי. שתיהן מצויות בראש רשימת המדינות המפעילות טרור ותומכות בחיזבאללה בכספים ובנשק. חיזבאללה הוקם על ידי איראן וקשור אליה בטבורו, וסוריה היא חוליית הקשר העיקרית אליו. איראן נעזרת בסוריה כדי לבנות את לבנון בהובלת חיזבאללה כחזית קדמית מול ישראל. אין פלא שהברית בין איראן לסוריה היא הממושכת ביותר בין מדינות במזרח התיכון - יותר מ-30 שנה.

כל זה עלול לקרוס ולהנחית מכה אסטרטגית על איראן. אמנם הדבר אינו מובטח: אולי משטר אסד ישרוד, כנגד כל הסיכויים, אולי המשטר יישאר אך ללא אסד ומקורביו, תוך כדי פשרה בינו לבין מתנגדיו. אולי ייווצר בסוריה תוהו ובוהו שאיראן תוכל לנצלו כדי להתחבר לארגונים שונים שבה באמצעות אספקת כספים ונשק, כפי שעשתה בעיראק. אבל אלה הן נחמות קטנות. גם בתרחישים אלה, הברית בין איראן לסוריה לא תהיה מה שהיתה. התרחיש הגרוע ביותר בעיני איראן הוא שבמקום משטר אסד יקום משטר שיבנה יחסים קרובים עם ארה"ב ועם המערב תמורת סיוע כלכלי, יתרחק מאיראן וינתק את הקשר בינה לבין חיזבאללה ולבנון. נפילת משטר אסד עלולה גם לעודד את האופוזיציה באיראן, הרדומה מאז 2009.

לאיראן יש יכולת מוגבלת לסייע לאסד

מסיבות אלה איראן עושה כל שביכולתה לסייע למשטר אסד. היא העבירה לסוריה מאות מאנשי כוח אל-קודס של משמרות המהפכה, המסייעים בתכנון המערכה נגד מתנגדי המשטר ובמשימות הדרכה ואימונים, על בסיס ניסיונה של איראן בדיכוי האופוזיציה ב-2009. לאחר שכמה מהם נתפסו בידי האופוזיציה בסוריה, נאלץ מפקד משמרות המהפכה להודות בפומבי בשיגור קצינים בכירים מאנשיו לסוריה למשימות ייעוץ "לא צבאיות". איראן בונה עבור סוריה מיליציה חמושה, הכוללת שיעים ועלאווים, שתסייע למשטר. היא גם שלחה לסוריה ציוד לשיבוש ערוצי תקשורת, אינטרנט, דואר אלקטרוני וטלפונים סלולריים היכולים לסייע לאופוזיציה. ואיראן מעניקה לאסד סיוע כספי ניכר כדי להתמודד עם המצוקה הכלכלית, ומסייעת לו לעקוף את הסנקציות המוטלות עליו, דוגמת סיוע בייצוא נפט.

למרות מאמצים אלה, לאיראן יש יכולת מוגבלת בלבד לסייע לאסד, ותמיכתה יכולה להשפיע רק על שולי המאבק בסוריה. איראן אינה יכולה להילחם במקומו, והיחידות ששלחה אינן עוסקות כנראה במשימות לחימה. המשטר האיראני מעולם לא התנסה בלחימה באופוזיציה נחושה כזו הלוחמת באסד. בסופו של דבר, גורלו של המשטר יוכרע על פי נחישותו ויכולותיו, לעומת נחישותה ויכולותיה של האופוזיציה, ולא על פי הסיוע האיראני.

על רקע זה, הפגיעה האחרונה במערכות הנשק שעמדו כנראה לעבור לחיזבאללה היא אתגר גם לאיראן. האיראנים נמצאים במצב לא נוח כאשר ישראל - לפי פרסומים זרים - פגעה בשתי בעלות בריתם, בינתיים ללא תגובה. האיראנים עשויים לחשוש שהיעדר התגובה ייתפס כחולשה ועלול לעודד את ישראל לתקוף גם את מתקני הגרעין באיראן, למרות ההבדלים המהותיים בין שני המקרים. לאיראן, כמו לסוריה, חשוב גם להרתיע את ישראל מפני תקיפות חוזרות בסוריה ובלבנון על רקע דומה. ואף על פי כן סביר להניח שאיראן לא תנקוט מהלך צבאי נגד ישראל, לא רק משום שאינה צד ישיר בעניין, אלא בעיקר משום שבכך תעניק לישראל הצדקה ממשית לתקוף את אתרי הגרעין שלה.

הכותב הוא סגן ראש המכון לחקרי ביטחון לאומי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully