וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתרון לשוויון בנטל: פטור מטעמי מצפון

יוסי ביילין

4.2.2013 / 8:24

כבר מן היום הראשון למשא ומתן הקואליציוני מתברר שנושא השוויון בנטל, המועלה על ידי יש עתיד, יהיה סלע המחלוקת העיקרי בשיחות אלו. תהיה זו טעות אם הצדדים ינסו להגיע לפשרה בנוגע למספר בחורי הישיבה שיזכו בפטור או ב"דחיית שירות" עכשיו או בעוד חמש שנים. יש דרך פשוטה, קלה וחסכונית לפתור את הבעיה, בלי להביא לעימות מיותר בין הצדדים.

להלן הפתרון: ב"חוק שירות הביטחון תשמ"ו 1986, סעיף 39 ג' נאמר: "יוצא צבא, אישה, שהוכיחה באופן שנקבע בתקנות לרשות שנקבעה על פיהן, כי טעמים שבמצפון או טעמים שבהווי משפחתי דתי מונעים אותה מלשרת בשירות ביטחון, פטורה מחובת אותו שירות".

גיוס צנחנים בבקו"ם. נמרוד סונדרס
יש דרך פשוטה לפתור את בעיית השוויון בנטל. גיוס בבקו"ם/נמרוד סונדרס

את הנוסח הזה אפשר לשנות כך שיהיה מיועד גם לגברים, ולא רק לנשים, ובא לציון גואל. אף חרדי לא ייאלץ ללמוד בישיבה רק כדי לזכות בשחרור מעבודת הצבא; מי שרוצה להמשיך ללמוד, יעשה זאת, ומי שלא ירצה - יוכל ללמוד לימודי חול ולהתחיל לעבוד ולשלם מסים. יכול מאוד להיות שחלק מאלו שינצלו את הפטור בגיל 18, יבקשו לשרת מאוחר יותר כאשר יבינו כי החברה הישראלית מצפה מאזרחיה הבריאים לשרת בצבא.

המדינה תצטרך לממן הרבה פחות אברכים, היא תזכה במסיהם של העובדים החדשים, המשק ייהנה מכוח עבודה חשוב נוסף, ולא יהיה צורך להקים שום גוף יקר, מסורבל ומלאכותי של שירות לאומי או שירות אזרחי, אשר עלול לפגוע בעובדים ותיקים בשכר במקצועות שאינם דורשים מיומנות.

כיוון שבקשת הפטור אמורה להגיע לשלטונות הצבא שנה לפני גיוס בני הישיבות עצמו, אם יגיע הצבא למסקנה כי קיים ניצול יתר של הבקשה לפטור, הוא יוכל להגביר את הגיוס על פי קריטריונים שיאושרו בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. חישבו על כך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully