וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקדו של אילן רמון: "היה מגיע ראשון ולומד"

3.2.2013 / 15:23

ראש להק כוח אדם בחיל האוויר, שליווה את האסטרונאוט הישראלי הראשון ומשפחתו לאורך השנים, סבור כי החיל יצמיח אסטרונאוטים נוספים. "זה סוג של התחייבות". עשור למות רמון

עשר שנים חלפו מאז התרסקות מעבורת החלל "קולומביה", בה נהרג האסטרונאוט הישראלי הראשון, אילן רמון, ובחיל האוויר מנסים להנחיל את המורשת שלו גם לטייסים הצעירים, ומקווים שיהיו עוד אסטרונאוטים ישראלים. כאשר היה מגיע לחופשת מולדת מארצות הברית שם עבר הכשרה לקראת הטיסה לחלל, היה רמון משובץ ב"טייסת העקרב" בפיקודו של תא"ל אילן בוגר, אז סגן אלוף וכיום ראש להק כוח אדם בחיל האוויר, כדי לשמור על כשירות מבצעית. "בכל פעם שהוא היה מגיע לטיסה בטייסת הוא היה מגיע ראשון מבין כולם, יושב בצד ולומד את נהלי החירום של הטיסה ולא היה זז משם עד שלא היה בקיא בהם ורק לאחר מכן מצטרף לכולם", סיפר תא"ל בוגר. "היו לנו המון שיחות מרתקות. הוא אמר לי 'אם תפרוץ מלחמה אני הראשון שיעלה על מטוס ויגיע לטייסת אבל לא ראוי שאעשה פעילות מבצעית'. כך היה, כי תמיד יש מתח סביב השאלה את מי תשבץ ובאיזו משימה והוא, למרות שהיה בדרגת אל"מ ואני סא"ל, מנע בשיא הצניעות את האי נעימות הזו".

אילן רמון במרכז החלל בקייפ קנברל, פלורידה, 2002. AP
"חשוב שכולנו נזכור את החיוך של אילן". אילן רמון/AP

ביום שישי לפני עשר שנים, חגג בנו של תא"ל בוגר את יום הולדתו ובצל ההכנות לחזרת המעבורת מהחלל וההתרגשות הלאומית, אפו בני המשפחה עוגה בצורת מעבורת חלל. למחרת, יום שבת, בשעה 16:00 התאספו משפחות הטייסים בשיכון וצפו בשידור הישיר מארה"ב. "השעון התאפס ובחלוף כמה שניות כל מי שמבין בנושא הזה כבר ידע שטוב לא ייצא מזה", שחזר תא"ל בוגר. "אחרי כמה דקות כבר היה ברור שמדובר באסון. באותו הלילה נסעתי לבקר את אליעזר, אביו של אילן, בבית האבות בעומר. כשפינו אותו מאולפן הטלוויזיה הוא כבר הבין שמדובר ברע מכל".

מכיוון שתא"ל בוגר היה מפקד הטייסת הוא ספד לרמון מעל הקבר הטרי אחרי נשיא המדינה ומפקד חיל האוויר בשם הטייסים והצוות הטכני. מאוחר יותר התקדם סא"ל בוגר ומונה למפקד בסיס רמת דוד הכיר לראשונה את טל רמון, בנו של אילן, שנשא בתפקיד מסווג ביחידה בעלת סיכונים רבים. "כל הזמן אמרתי לעצמי שאסור שיקרה לו משהו והייתי מפקח ודוגם את הפעילות שלו", סיפר תא"ל בוגר. "עקבתי אחר ההשתלבות וההתקדמות שלו ביחידה באמצעות מפקד היחידה". תא"ל בוגר סיים את תפקידו בבסיס רמת דוד ויצא ללימודים במכללה לביטחון לאומי. בתקופת לימודיו בשנת 2009, נהרג בנו הבכור של רמון, אסף, לאחר שמטוסו התנגש בקרקע במהלך אימון. מפקד חיל האוויר דאז, האלוף עידו נחושתן, הטיל על תא"ל בוגר לעמוד בראש ועדת החקירה לבירור נסיבות תאונת האימונים. "זו הייתה טרגדיה ובגלל שההכרות שלי עם משפחת רמון הייתה יותר מהכרות פורמלית שאלתי את מפקד חיל האוויר האם הוא באמת מתכוון שאני אמלא את התפקיד בשל הנסיבות והוא השיב בחיוב", סיפר תא"ל בוגר.

"אילן היה אובדן בלתי יתואר"

ההיכרות של תא"ל בוגר עם משפחת רמון נמשכה כאשר בנו הקטן למד יחד עם בתו של רמון, נועה. בימי הורים נהג בוגר לפגוש את אלמנתו של אילן רמון, רונה. "אני לא יודע מה המשמעות של כל המפגשים הללו אבל זה קרה וזה נותן כוח להזכיר, ללמד ולהנציח את מורשתו של אילן רמון בכל מקום בחיל", אמר. "רמון היה סמל למקצועיות. כטייס צעיר הכרתי היטב את סיפוריו האישיים של רמון בין היתר על תקיפת בכור בעירק, והתאונות שעבר אבל תמיד יצא מהם על הרגליים למרות הסכנה הברורה".

ביום שישי האחרון נאספו בני משפחת רמון, חברים, טייסים ובראשם מפקד חיל האוויר אלוף אמיר אשל כדי לציין עשר שנים למותו של אילן. "נאמרו שם לא מעט דברים עצובים מעל הקבר אך אחד מחבריו של אילן, נציג צוות האסטרונאוטים מארה"ב, בחור בשם גראט, בחר לספר לנו על אילן והחוויות שעברו הוא ושאר המשפחות בשנים שעבר", גילה תא"ל בוגר. "כולם חייכו והיו כאלה שצחקו. חשוב שכולנו נזכור את החיוך של אילן, את היותו סמל למקצועיות גבוהה, הוא לא סתם נבחר להיות אסטרונאוט. הנושא המקצועי תמיד היה חשוב לו והוא גם דיבר על זה בטייסת כשסיפר על הרמה המקצועית של ארה"ב. לא שלחיל האוויר הישראלי יש במה להתבייש אבל זה סוג אחר של מקצועיות. אילן הוא אובדן בלתי יתואר למשפחה אך גם לחיל האוויר ולמדינת ישראל".

האם יהיו עוד אסטרונאוטים לחיל?

"בעצם בחירתו של אילן לייצג את חיל האוויר ומדינת ישראל הנחנו רגל בדלת. בשל כך גם צרפנו את החלל למשימת החיל (השם הרשמי של החיל הוא חיל האוויר והחלל א.ב). אני בטוח שיהיו עוד אסטרונאוטים לחיל האוויר. זה סוג של התחייבות. לא בכדי אנחנו מנסים לגדל דור של טייסים שתמיד יהיו עם הראש בחלל אבל תמיד עם רגליים על הקרקע".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully