וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האצת העשרת האורניום באירן: קיצור טווח לפצצה

יוסי מלמן

1.2.2013 / 8:29

בעוד שבוושינגטון מאמינים כי יש עדיין זמן למגעים, אירן הודיעה שתתקין סרכזות מתקדמות המעשירות אורניום בקצב מוגבר פי חמישה. המשמעות: אירן תעלה על נתיב "הפריצה לפצצה"

הודעת אירן כי היא מתכוונת להתקין סרכזות (צנטריפוגות) חדשות מדגם מתקדם יותר מקרבת אותה עוד יותר היכולת לייצר נשק גרעיני – כך מעריכים מומחים לנושא. אם אכן נכונה הודעת אירן, מדובר בפריצת דרך טכנולוגית חשובה. אירן הודיעה במכתב שהעבירה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לפני יותר משבוע כי בכוונתה להתקין באתר להעשרת אורניום בנתנז סרכזות מדגם חדש. המדובר בסרכזות מדגם הקרוי IR 2 שמסתובבות מהר יותר ויכולות להעשיר אורניום בקצב של פי חמישה מהסרכזות הנוכחיות שיש לאירן. הסרכזות הישנות הן משנות ה-70' והן מבוססות על ידע שנרכש מפקיסטן. אירן מנסה זה כעשור לפתח דגמים מתקדמים יותר של סרכזות אך עד כה לא הצליחה בכך. בין השאר נבעו הקשיים מהעיצומים הבינלאומיים המקשים עליה לרכוש ציוד וחומרים לייצור סרכזות מתקדמות יותר.

בהודעה שפרסם הלילה הבית הלבן נאמר כי אף שיש עדיין זמן ומרחב למגעים דיפלומטים הודעת אירן חותרת תחת המאמצים של הקהילה הבינלאומית לפתור בדרכי שלום את משבר הגרעין.

צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן ליד נתנז, אירן, מרץ 2005. Vahid Salemi, AP
הסרכזות החדשות יכולות להעשיר אורניום בקצב של פי חמישה מהנוכחיות. המתקן להעשרת אורנים בנתנז, 2005/AP, Vahid Salemi

בחלק אחד של המתקן בנתנז מורכבות ופועלות כבר זמן מה מספר קטן של הסרכזות מהדגם החדש שנמצאות בשלבי הרצה. אף שבמכתב לא ציינה אירן כמה סרכזות בכוונתה להתקין, הערכת המומחים בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית היא שמדובר בכמה מאות. אם אכן יקרה הדבר, המשמעות היא שאירן תוכל להעשיר כמויות גדולות יותר של אורניום ובאיכות טובה יותר בזמן קצר יותר. בכך היא יכולה "לקצר" טווח ולהתקרב ליכולת לייצר די חומר בקיע שיאפשר לה לייצר פצצת גרעין ראשונה תוך חודשים אחדים. הסרכזות החדשות יכולות לסייע לאירן, להעלות על הנתיב המכונה "פריצה לפצצה".

גם הפעם צריך לחכות לדו"ח סבא"א

כיום יש כבר לאירן כ-10,000 סרכזות בנתנז ועוד כ-2,800 באתר השני להעשרת אורניום בפורדו שליד קום. סרכזות אלה, מהדגם הישן, מעשירות אורניום לרמה של כ-3.5% שמיועד, לכאורה, לשמש כדלק גרעיני להפעלת כורים גרעיניים להפקת חשמל ולרמה של כ-20% שמיועדים לכאורה כדלק גרעיני לכור מחקר גרעיני. אך אם אירן תרצה, היא יכולה להשתמש בשבעת הטונות של האורניום המועשר ברמה של 3.5 וב-140 קילוגרמים של 20% שמצויים כבר ברשותה ולהעשירן בהעשרה נוספת לרמה של 90% ובכך לייצר חומר בקיע לפצצת גרעין.

עם זאת, יש להדגיש כי בעבר הודיעה אירן בכמה הזדמנויות על הישגים טכנולוגיים ופריצות דרך בכל הקשור לתכנית הגרעין שלה, שהתבררו כלא נכונות. ולכן גם הפעם צריך יהיה להמתין לדין וחשבון התקופתי החדש של סבא"א, שצריך להתפרסם בעוד כששלושה שבועות, כדי להיווכח באמיתות ההודעה של אירן. ואולם יש מומחים המטילים ספק באשר לכוונותיה האמיתיות של אירן. הם מדגישים כי בחודשים האחרונים האטה אירן מרצונה החופשי את העשרת האורניום שלה, ולכן מומחים אלה סבורים כי אפשר שכוונת אירן אינה לפרוץ לפצצה בעזרת הסרכזות החדשות, אלא להשתמש בהן כ"קלפי מיקוח" במשא ומתן הצפוי להתחדש בקרוב מול חמש החברות הקבועות של מועצת הביטחון וגרמניה. משא ומתן זה נתקע בשל סירובה של אירן להיענות לתביעות מועצת הביטחון של האו"ם להפסיק לאלתר כל העשרת אורניום או לפחות להפסיק את ההעשרה ל-20%.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully