וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: תוקפים בסוריה, מאותתים לטהרן

30.1.2013 / 21:50

אם אכן ישראל תקפה שיירת נשק בסוריה, מדובר בנסיון להעביר מסר ברור לכל המזרח התיכון: ישראל מתכוונת לממש את הקווים האדומים שלה, בוודאי כשנשק בלתי קונבנציונלי על הפרק

צילום: שי מכלוף, דובר צה"ל, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

מאז שנת 2010 העבירה ישראל מסרים בכמה ערוצים לסוריה כי לא תשלים עם מצב של העברת נשק שובר שוויון לידי חיזבאללה. באחת הפעמים, בשנת 2010, נסע שר הביטחון אהוד ברק לגבול ישראל לבנון ושם, מול המצלמות, העביר מסר חד וברור לסוריה וחיזבאללה כשעלה החשד שבכוונת אסד להעביר לידי חיזבאללה טיל נ"מ מסוג SA-8 המיושן יחסית, אך עדיין בעל סיכון גבוה למטוסי חיל האוויר הישראלי. מאז המשיכה ישראל בקו עקבי של העברת מסרים וניסיונות למנוע באופן דיפלומטי את העברת אמצעי הלחימה השונים שבידי סוריה.

שר הביטחון אהוד ברק בפיקוד צפון ברמת הגולן. תקשורת שר הביטחון, משרד הביטחון
מול המצלמות העביר מסר חד וברור. ברק/משרד הביטחון, תקשורת שר הביטחון

בהנחה שהפרסומים בכלי התקשורת הזרים אודות תקיפה של שיירת אמצעי לחימה מסוריה ללבנון נכונים, אז ראש הממשלה בנימין נתניהו עבר מדיבורים למעשים והעביר מסר ברור לכלל המזרח התיכון, שישראל מתכוונת ברצינות לממש את הקווים האדומים אליה התכוונה, בוודאי אם יעזו להעביר אמצעי לחימה לא קונבנציונלי, הכולל חומר כימי או ביולוגי. השאלה שנשאלת במעמד סקירת האירוע שהתרחש לפנות בוקר היא האם ממשלת ישראל אכן מתכוונת לממש את הקו האדום עליו דיבר ראש הממשלה בבניין האו"ם כשסימן על ציור הפצצה האירנית את העשרת האורניום ברמה של 90%. האם גם אז ישראל תתקוף כדי לסכל כוונות אויב?

לפחות על פי הפרסומים בשבועות האחרונים, הסוגיה האירנית כבר לא בוערת כמו בחודשי הקיץ והנושא שעל הפרק הם אמצעי הלחימה שנמצאים בידי סוריה ועלולים ליפול לידי חיזבאללה או לידי ארגוני ג'יהאד עולמי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
טילי נ"מ של צבא רוסיה. AP
הצבא הסורי הצליח להרחיב את טווח הטילים והרקטות שברשותו/AP

סקירה מודיעינית של ראש סוכנות המודיעין של הפנטגון לשעבר, גנרל מייקל ד. מייפלס, שניתנה לסנאט האמריקאי בשנת 2010 על מאזן האיומים כלפי ארה"ב מהעולם כולו, סיפקה הצצה נדירה להתעצמות הצבא הסורי בעשורים האחרונים ומה עשוי לקרות במידה שהנשק יגיע לידי חיזבאללה.

הצבא הסורי רכש בשנות ה-80 את טילי ה-SA-8, מערכת טילי קרקע-אוויר ניידת שנועדה לפגוע בכלי טיס. מאז לא ביצע הצבא הסורי רכש משמעותי בתחום ההגנה האווירית עד שנת 2005, במהלכה פתח במרוץ חימוש מואץ שכלל שיפוץ והשבחה של מערכות ישנות להגנה אווירית במסגרת עסקה עם משרד ההגנה הרוסי. הצבא הסורי הצליח להרחיב את טווח הטילים והרקטות שברשותו לרדיוס של 1,300 ק"מ ופיתוח מערכת מנהרות שלמה ממנה הוא אמור לשגר טילים ורקטות בזמן עימות.

בשנת 2009 נערכה סדרת ביקורים של בכירי הממשל הסורי ברוסיה, ובסופם נחתמה עסקת ענק בהיקף של מיליארדי דולרים שכללה רכישה של סוללות נגד מטוסים מסוגים שונים: SA-22, SA-26, SA-18, SA-17. בנוסף לכך, רכש הצבא הסורי מערכות שמסוגלות לחסום מכשירי GPS ואמצעי לוחמה אלקטרונית שאמורות להוות אתגר משמעותי עבור כל חיל אוויר מערבי. הצבא הסורי בנה בסיוע הרוסים דוקטרינה להתמודדות עם האיום הישראלי, ולכן רכש מערכות שמרביתן ניידות כדי לנוע ממקום למקום בזמן עימות ובכך להקשות על מודיעין האויב לאתר את מיקום המערכות.

הסורים עוד לא בשלים להרכבת פצצה ביולוגית

מהדו"ח עלה כי הצבא הסורי נחות לעומת צה"ל, אך עם זאת סוריה עסוקה כל העת בשדרוג יכולותיה בתחום הטילים, רקטות, טילים נגד טנקים, מטוסים והגנה אווירית. הקצין הבכיר העריך כי סוריה מחויבת להעביר חלק מהטילים המתקדמים שעומדים לרשותה לידי ארגון חיזבאללה כחלק מהאסטרטגיה שבנתה להרחבת ההגנה שלה מפני התנגשות פוטנציאלית עם ישראל.

בקיץ 2008 קיבלה סוריה שתי מערכות "פנטסיר" מתקדמות (SA-22) מתוך חוזה של תריסר מערכות דומות. מדובר במערכת ניידת משולבת של טילים ותותחים נגד טילי שיוט וכלי טיס. החלק הדרמטי שנוגע לסוריה כלל אישור מודיעיני אמריקאי לחוזים עתידיים שחתמה סוריה עם משרד ההגנה הרוסי לרכש מטוסים, אך בעיקר לטילים לטווח בינוני מסוג SA-X-17, שבשנתיים האחרונות סופקו לצבא הסורי.

עוד עלה מהדו"ח כי סוריה עסקה בפיתוח התוכנית שלה לשימוש בנשק ביולוגי וכימי באמצעות מטוסים וטילים, ולכן ניסתה לאתר ברחבי העולם מומחים שיסייעו לה. ההערכה של המודיעין האמריקאי הייתה כי בתחום הלוחמה הביולוגי הסורים סיימו את שלב המחקר והפיתוח אך טרם בשלים להרכבת פצצה ביולוגית. בתחום מערך הטילים המפותח של הצבא הסורי נכללים טילי סקאד מסוג B, C, ו-D וטילי קרקע מסוג SS-21 לטווחים של 120 ק"מ. לאחר הרכש של טילי קרקע-אוויר, קיבלו הסורים מרוסיה את טיל ה"יחונט", טיל על-קולי שמסוגל לפגוע במטרות ימיות ברדיוס של 300 ק"מ רק על בסיס מודיעין מדויק.

מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, דיבר אתמול על המלחמה שבין המלחמות. מלחמה סמויה מעין הציבור מתחת לסף הרעש שתכליתה להרחיק את המלחמה הגדולה. אם היא תפרוץ, אמר אלוף אשל, יהיה חיל האוויר מוכן לכל תרחיש. שוב, מתוך הנחה שהפרסומים הזרים נכונים, יידרש צה"ל להביט רחוק מסוריה, לעבר אירן, שאיימה כי אם מדינות המערב יעזו לתקוף בסוריה, ייחשב המהלך כתקיפת אדמת אירן. כל יום במזרח התיכון בזמן שבשאר אסד נלחם על שרידותו, חיזבאללה מנסה להשיג נשק מפר איזון ואירן רצה לעבר פצצת הגרעין, הוא יום שברירי שעשוי להוביל להתלקחות אזורית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully