וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מו"מ קואליציוני - עניין לפוליטיקאים

יוסי ביילין

30.1.2013 / 8:15

מו"מ קואליציוני אמור לעסוק בקביעת קווי היסוד של הממשלה, בהיקפה ובהרכבה. מאז קום המדינה היה הדבר מסור בידיהם של מנהיגי המפלגות, או בידי צוותים של ח"כים שמונו בידי סיעותיהם. אלה היו מביאים את סיכומי הביניים לסיעותיהם ומקבלים אור ירוק להמשך השיחות, או אור אדום להפסקתן. בהמשך הצטרפו גם יועצים משפטיים, שסייעו בניסוח, ובדרך כלל היו אלה ח"כים משפטנים.

ראש הממשלה דוד בן גוריון עם שר החוץ, גברת. גולדה מאיר בכנסת, ספטמבר 2011. פריץ כהן, לשכת העיתונות הממשלתית
מאז קום המדינה היה הנושא מסור בידיהם של מנהיגי המפלגות. גולדה מאיר ודוד בן גוריון/לשכת העיתונות הממשלתית, פריץ כהן

בשנים האחרונות החליט הליכוד כי מו"מ אינו עניין לפוליטיקאים, אלא ל"מקצוענים"; אנשים קרי רוח, משפטנים ואחרים, המנוסים במו"מ והמבינים היטב למה נכנסת כלה לחופתה. אלה מנסים לרבע את המעגל, לפשר בין תביעות, להקטין ציפיות, להוסיף עוד כיסא, לגרוע סגן שר מכאן, "לתפור" תיק חדש - ולהביא את המוצר המוגמר לאישורו של ראש המפלגה.

הפוליטיקה - לפוליטיקאים

אילו תוצאות המשאים והמתנים הללו היו מוצלחות במיוחד, היה אפשר לומר שאין מקום לטענות על זילות המערכת הפוליטית ועל "הפרטתה". אבל כשאנשים פוליטיים ניהלו את המו"מ הקואליציוני, התוצאות היו מוצלחות הרבה יותר. ראשית הם מבינים יותר בנושאים החשובים באמת לכל מפלגה. שנית, הם מבינים משהו בדבר קווים האדומים, בהגעה לפשרות, בשיבוץ האיש המתאים לתפקיד הנכון. הדיונים שהתנהלו בעבר היו על כיסאות, אבל לא פחות מכך - על ערכים. אני זוכר שעות ארוכות של דיונים ערב הקמת ממשלת האחדות הלאומית ב-1984 בנושא הפרטת קרקעות הלאום. זו היתה הזדמנות חשובה לשני הצדדים להציג את עמדותיהם וגם לרענן עמדות אלה ולהגיע לסיכומים, שחייבו את הממשלה. כך גם התקיימו דיונים קשים אך ממצים בנוגע להתנחלויות (עד שסוכם להקים רק עוד שש התנחלויות במהלך תקופת הכהונה של הכנסת ההיא). הדיונים הללו הולידו קווי יסוד, תיקונים לתקנון הממשלה ושינויים בחוקים (כולל חוקי יסוד שאיפשרו את הקמת הקבינט המדיני, ועוד).

קשה לי לתאר את הדברים הללו נדונים בידי ה"מקצוענים". אני מתאר לעצמי את הסיעות השונות מאשרות את תוצאות המו"מ שיתנהל, לאחר שיסתיים, ורק "נודניק" מעצבן יהיה מסוגל לדרוש את פתיחת הדיון מחדש שעתיים לפני הגשת ההסכמים ליו"ר הכנסת, החייב לקבלם 48 שעות לפני הצגת הממשלה החדשה.

כשאני מתבונן בממשלה הקודמת, על 40 שריה וסגני שריה, על התיקים היצירתיים והמיותרים שנוצרו בידי המקצוענים למיניהם, על המדיניות המעורפלת שלא חייבה דבר, אני מתחזק בדעתי - השאירו את הפוליטיקה לפוליטיקאים. חברי הסיעות, גם אלה שנבחרו רק משום שהוכיחו שאין להם שום ניסיון, צריכים לסרב לשחק את המשחק החדש: הם נבחרו כדי להוביל, לקבוע, להחליט. אין מדובר בעניין טכני, אלא בקביעת אופייה של הממשלה. אל תפריטו את התפקיד החשוב הזה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully