וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסירה את הכתר: מלכת הולנד מעבירה המלוכה לבנה

29.1.2013 / 2:10

המלכה ביאטריקס בת ה-75 הודיעה כי ויתרה על הכתר לטובת בנה, ווילם-אלכסנדר, שיומלך בסוף אפריל: "להעביר האחריות לדור החדש". לראשונה מעל מאה שנה ישלוט מלך במדינה

ביאטריקס מלכת הולנד, שביום חמישי תחגוג את יום הולדתה ה-75, הודיעה אמש (שני) כי היא מוותרת על הכתר לטובת בנה, הנסיך ווילם-אלכסנדר בן ה-45. בהודעה שמסרה לאומה אמרה המלכה כי הגיע הזמן להעביר את המלוכה לדור הבא, לאחר למעלה משלושה דורות על כס המלכות.

ביאטריקס נראתה נינוחה בנאום ששודר ברחבי הולנד ואמרה כי היא מרגישה שבנה מוכן כעת לקחת את מקומה בכס המלכות. "אני לא פורשת מתפקידי מפני שמטלות התפקיד כבדות מדי, אלא מתוך האמונה כי האחריות על מדינתנו צריכה לעבור לדור חדש", אמרה. "בביטחון גמור אעביר ב-30 באפריל השנה את המלוכה לבני, נסיך אורנג'. הוא והנסיכה מקסימה מוכנים לגמרי למשימותיהם העתידיות".

ביאטריקס מלכת הולנד מודיעה על ויתור הכתר לטובת בנה, 28 בינואר 2013. רויטרס
"בני והנסיכה מקסימה מוכנים לגמרי למשימותיהם העתידיות". המלכה ביאטריקס/רויטרס

גורמים המקורבים למשפחת המלוכה טענו כי ביאטריקס לא רצתה לפרוש עד שחשה כי בנה מוכן וילדיו גדולים מספיק. בנוסף, ייתכן ולדעיכת מפלגת החירות של חירט ויילדרס, הלאומן שמתנגד להגירת מוסלמים להולנד, הייתה השפעה על החלטתה. המלכה שהסתייגה מדעותיו הקיצוניות, קיוותה לראות כי כוחו קטן והשפעתו בפוליטיקה לא גדלה בטרם תחליט על פרישתה.

מבקרים בבית קפה באמסטרדם צופים בנאום התפטרותה של המלכה ביאטריקס, 28 בינואר 2013. רויטרס
צופים בהכרזת המלכה בבית קפה באמסטרדם/רויטרס

ההחלטה התקבלה בהבנה בקרב העם ההולנדי. "היא הייתה אישה חזקה וחרוצה אבל זה טוב שהיא מפנה מקום לדור הצעיר", אמרה מנדי, מזכירה בת 26 מאמסטרדם.

הולנד צמצמה את מעורבות בית המלוכה בפוליטיקה, אך המלכה לקחה חלק בעיצוב הקואליציות דרך מינוי מגשרים, תפקיד שהעלה שאלות על השפעתה המופרזת על ההליך הדמוקרטי ובוטל בשנה שעברה.

נסיך הולנד ווילם אלכסנדר ואשתו הנסיכה מקסימה, יולי 2012. רויטרס
הסיר את הדימוי של שתיין הבירה הצעיר. הנסיך ווילם-אלכסנדר והנסיכה מקסימה/רויטרס

הנסיך ווילם-אלכסנדר שיושבע ב-30 באפריל כמלך, נשוי לנסיכה מקסימה, שמוצאה מארגנטינה ולזוג הנסיכותי שלושה ילדים. בשנים האחרונות הוא הסיר מעליו את תדמית הצעיר שאוהב לשתות בירה, שהערותיו הסעירו את העיתונות והפוליטיקה.

הפעם האחרונה שמלך שלט בהולנד הייתה לפני למעלה ממאה שנה, אז מלך סבו של סבו של ווילם-אלכסנדר, המלך וויליאם השלישי. מאז 1880 רק נשים ישבו על כס המלוכה בהולנד. הנסיך המכונה "אלכס" בקרב חבריו, בנה מחדש את המוניטין שלו, כמומחה בניהול משק המים. נישואיו למקסימה, בתו של שר בממשלה הדיקטטורית בארגנטינה, העלו גבות, אך היפיפיה הבלונדינית כבשה את ליבותיהם של ההולנדים כשלמדה את שפתם במהרה.

ביאטריקס מלכת הולנד ובנה הנסיך הכתר ווילם-אלכסנדר מנופפים לקהל אחרי פתיחת מושב הפרלמנט בהאג הולנד האג. רויטרס
ביאטריקס מלכת הולנד ובנה הנסיך הכתר ווילם-אלכסנדר מנופפים לקהל אחרי פתיחת מושב הפרלמנט בהאג הולנד האג/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully