וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי האכזבה: נתניהו ישנה את שיטת הבחירה בליכוד?

פנחס וולף

28.1.2013 / 7:20

לוואלה! חדשות נודע כי ראש הממשלה שוקל לבטל את הפריימריז ולהחליפם בוועדה מסדרת או בהגבלת ההשפעה לפי שיעור ההצבעה האזורי. "צריך שידוד מערכות, המפלגה עלולה להתרסק"

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוקל לשנות את שיטת בחירתם של מועמדי הליכוד לכנסת – כך נודע לוואלה! חדשות. הסיבה לכך נעוצה מצד אחד באכזבה שנחלה המפלגה מתוצאות הבחירות והטלת האשמה על קבוצות מתיישבים מיהודה ושומרון שהתפקדו לליכוד, ומצד שני – ביותר מ-10,000 המתפקדים של חבר הכנסת חיים כץ, שהפך לאחד מבעלי ההשפעה הגדולים בפריימריז האחרונים. "התחושה היא שגנבו לנו את המפלגה בין הידיים", אמרו אמש (ראשון) בכירים בליכוד בשיחה עם וואלה! חדשות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם חברי רשימת הליכוד ביתנו לאחר היוודע תוצאות הבחירות לכנסת ה-19, ינואר 2013. רויטרס
חברי הליכוד לאחר פרסום מדגמי הבחירות, ביום שלישי/רויטרס

ההערכה היא כי זמן קצר לאחר כינון הממשלה יתפנה נתניהו לעסוק בשינוי שיטת הבחירות הפנימיות. המאבק שאליו ייצא צפוי להיות לא קל. בוועידת הליכוד יש כוח רב לשלוש קבוצות מיהודה ושומרון – זו של משה פייגלין, זו של יוסי דגן וזו של שבח שטרן יחד עם נתן אנגלסמן. עם זאת, בכוונתו להפעיל את כל כובד משקלו לשינוי השיטה, בדומה לפעולתו בשנת 2007 להוצאת כוח הבחירות מהמרכז והעברתו לכלל המתפקדים. אגב, אחת האופציות שעלתה – ונשללה מיד – היא החזרת הכוח למרכז המפלגה.

כעת נבחנות שתי אופציות עיקריות לשיטה החדשה: הראשונה היא ועדה מסדרת, שיטה שנדמה ששבה לזירה הפוליטית במערכת הבחירות שזה עתה הסתיימה, כאשר יותר ויותר סיעות השתמשו בה. למעשה, שלוש מפלגות גדולות בלבד נותרו עם שיטת הפריימריז הפתוחים – הליכוד, העבודה והבית היהודי. האפשרות השנייה היא הגבלת כוח ההשפעה באזורי ההצבעה לפי אחוזי ההצבעה לליכוד בבחירות – היכן שיש אחוזי הצבעה גבוהים לליכוד בבחירות, כל קול בפריימריז יהיה שווה יותר ממקומות עם אחוזי הצבעה נמוכים.

בליכוד יש כעס גדול על כך שבהתנחלויות שונות היו פחות מצביעי ליכוד ממתפקדים, אם כי היו גם יישובים אחרים ביהודה ושומרון בהם היה המצב שונה בתכלית, והמפלגה קיבלה מספר קולות לא מבוטל. אך כרגע בליכוד מדברים בכעס. "לא יכול להיות שמרבית המצביעים באים מהפריפריה, ובסוף מי שקובע את הרכב הרשימה הם המתנחלים", אמרו גורמים במפלגה. "צריך לעשות שידוד מערכות. הפריימריז גורמים לכך שגורמים קטנים משתלטים ומייצרים פער בין הבוחרים לנבחרים, והפער צריך להיעלם. אם לא ייקחו את העסק בידיים, הליכוד יתרסק בבחירות הבאות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully