וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלה רחבה - אינטרס לאומי

איזי ליבלר

27.1.2013 / 8:19

אובדן הקולות של הליכוד והצלחתן המרשימה של יש עתיד ושל הבית היהודי בבחירות עשויים להתגלות כברכה לישראל ולראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא יוכל להציג רפורמות פנימיות שזמנן עבר ולהתוות גישה מאוזנת כלפי הפלשתינים מטעמה של ממשלה לאומית רחבה.

מלבד תשלום מס שפתיים כלשהו נגד התנהלותה של הממשלה במשא ומתן, מפלגות האופוזיציה המרכזיות התרכזו באופן גורף בנושאים כלכליים-חברתיים פנימיים. מדיניותו של לפיד, המופנית נגד הקיצוניות החרדית, וקריאתו להכללתם בגיוס ובכוח העבודה משכו מצביעים רבים.

בהקשר של יחסי החוץ, למרות ההידרדרות המאסיבית בתמיכה בליכוד ביתנו, רוב ציבור הבוחרים מעדיף את נתניהו כמנהיג, מעל ומעבר לכל מועמד אחר. יש קונצנזוס בקרב הישראלים התומך בעמדת נתניהו, ולפיה אין אפשרות להגיע לשלום עם הפלשתינים לנוכח הנהגתם הנוכחית.

עם זאת, יש מודעות גבוהה לכך שמדובר ברגע מכריע. אנו מוקפים ביריבים המחויבים לחורבננו. נוסף על חמאס ועל חיזבאללה, יש משטרים איסלאמיסטיים כאוטיים בסוריה, במצרים וייתכן שאף בירדן. אנו עומדים בפני איום קיומי מצד איראן, שממנה יש לשלול את האפשרות להפוך למעצמת גרעין. בסביבה זו, יחסינו עם ארה"ב הם חיוניים מתמיד, אולם האיתותים האחרונים מצד הממשל מטרידים ביותר. אובאמה מינה לתפקיד שר ההגנה אדם בעל רקורד עקבי של עוינות כלפי ישראל, המתנגד לכל מתווה של פעולה צבאית נגד איראן.

אובאמה לא היסס להתערב בענייניה הפנימיים של מדינה ריבונית, ודבריו ערב הבחירות היו הפגנת בוז כלפי בעלת ברית. אם הקונגרס יעניק לאובאמה יד חופשית בטיפול בישראל, הוא עלול להפוך את חיינו לקשים ביותר בארבע השנים הקרובות. ארה?ב עלולה להימנע מהפעלת הווטו האמריקני נגד החלטות או?ם חד-צדדיות המבקרות את ישראל. תיתכנה גם קריאות לקבלת קווי שביתת הנשק הבלתי ניתנים להגנה מ-1949 בתור גבולות (נוסף על חילופי שטחים שהפלשתינים לעולם לא יסכימו לקבל); קריאות לוויתורים טריטוריאליים נוספים; דרישה להקפאת ההתנחלויות, גם בתוך גושי ההתיישבות המרכזיים ובירושלים היהודית; ולחץ לחלוקת ירושלים.

המכשול העיקרי: הצורך בתמיכת ש"ס

עם זאת, אף שאובאמה אינו נזקק עוד לקולות או לתמיכה לקראת בחירה מחדש, ולמרות סלידתו הברורה מנתניהו, הוא אינו יכול פשוט להתעלם מהחלטות הקונגרס או לפסוק נגדן. כדי לשמר את קשרינו החזקים עם הקונגרס, על נתניהו להקים ממשלה רחבה, שתפגין כי הוא פועל בשם העם כולו. עליו לשמר את היכולת לבצע ויתורים בנושאים משניים, תוך כדי עמידה איתנה באותם נושאים העלולים להשפיע על דרישות הביטחון הבסיסיות של ישראל. הוא יוכל להראות לעולם שמדיניותו זוכה לתמיכה של רוב הישראלים, תוך כדי חשיפת שקרי הליברלים, המבקשים לתאר את מדיניותה של ישראל ככזאת המוכתבת על ידי אלמנטים מהימין הקיצוני ולא כקונצנזוס לאומי.

המכשול העיקרי הניצב בפניו של נתניהו הוא הצורך לשמר את תמיכתה של ש?ס, תוך כדי מתן מענה לדרישות הפופולריות, ולפיהן החרדים ישתתפו בגיוס או בשירות לאומי ויעבדו למחייתם במקום להתקיים מתשלומי רווחה. הדבר ישמש, ללא ספק, תנאי מפתח להצטרפותו של לפיד לממשלה, וש"ס, שרבים מתומכיה, בשונה מיהדות התורה, משרתים בצה"ל, תהיה חשופה ללחץ רב לפשרה בנושא הזה.

אם ש"ס, יש עתיד, קדימה והבית היהודי יצטרפו לליכוד ביתנו להקמת קואליציה, נתניהו יעמוד בראש ממשלה יציבה המבוססת על 74 ח?כים, אשר אינה נתונה להפחדה מצד פלג יחיד כלשהו. אם לא תוקם ממשלה יציבה, הדבר יערער את יכולתנו להתעמת עם יריבינו ולעמוד בלחצים הגלובליים. כדי להימנע מכך, שמורה לנו הזכות לדרוש כי נציגינו הפוליטיים יפעלו כישראלים פטריוטים, יניחו בצד את חילוקי הדעות שלהם וישתפו פעולה כדי לקדם את האינטרס הלאומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully