וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדים יהיו בממשלה? "לא יקנו אותנו בזול"

25.1.2013 / 13:02

בש"ס עוד לא אבדה התקווה כי יכנסו לממשלה וטוענים כי לפיד יהיה חייב להגיע לפשרה בנושא הגיוס. ביהדות התורה מזהים את הקושי, ולמרות הפסימיות, פועלים להקמת "בלוק" עם ש"ס

מפלס המתח בקרב אנשי ש"ס עלה בימים האחרונים לגבהים חדשים לאור תוצאות הבחירות, שלא בישרו את שייחלו - עלייה משמעותית בכוחה של המפלגה. לאור ההישג המרשים שרשמה מפלגתו של "הטירון הפוליטי" יאיר לפיד - 19 מנדטים לפי תוצאות האמת, בש"ס מבינים כי נושא השוויון בנטל יתפוס חלק מרכזי במשא ומתן הקואליציוני. מבחינת המפלגה החרדית-ספרדית עוד לא אבדה התקווה כי יצליחו להיכנס לממשלה, אך הם מדגישים כי לא ניתן יהיה לקנות אותם בזול. ביהדות התורה, מפלגת האחות של ש"ס בגוש החרדי, מבינים כי הסיכויים שיכנסו לקואליציה עם יש עתיד קלושים מאוד, גם בגלל ההסכם שחתם יו"ר הסיעה, יעקב ליצמן, עם הרב שמואל אוירבך, לפיו לא יהיו פשרות מצדם בנושא הגיוס.

כל הדיווחים, הניתוחים והדעות - בוואלה! בחירות 2013

חגיגות במטה ש"ס בעת תוצאות המדגם, ינואר 2013. עומר מירון
עוד לא אבדה התקווה לכניסה לממשלה. מטה ש"ס לאחר פרסום תוצאות המדגם/עומר מירון

בש"ס מזהים בהתנהלות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וסביבתו מרכיבים שעשויים לתרום לקידום כניסתם לקואליציה. גורם במפלגה אמר כי אנשי הליכוד מאותתים להם כי זה לא יהיה חכם לחזק את יש עתיד – שעלולה להוות אלטרנטיבה לליכוד בבחירות הבאות, ולכן על שני הצדדים להראות ללפיד שהממשלה הבאה לא תתנהל על פי המתווה שלו לפתרון גיוס החרדים. "לפיד צריך להבין שכתיבת חוק ללא הבנת המציאות - אינה רלוונטית. הוא יהיה חייב להגיע לפשרה בנושא", הסביר גורם בש"ס. ישנם גורמים שאף הציעו להקים ממשלה ללא לפיד, למרות חוסר היציבות השלטונית שייגרם כתוצאה מכך. בש"ס מאמינים כי שרה נתניהו יכולה לשחק תפקיד מרכזי באי כניסתו של מנצח נוסף בבחירות - נפתלי בנט, ובכך להבטיח את מקומם בקואליציית נתניהו. לדברי גורמים במפלגה, נתניהו שוחח עם דרעי וישי כבר עם פרסום תוצאות המדגמים בערב הבחירות, ובין הצדדים נפתח ערוץ תקשורת ישיר בנוגע למשא ומתן הקואליציוני.

למרות הצגת החזית המאוחדת במהלך מערכת הבחירות שהסתיימה ביום שלישי, משחקי הכס ממשיכים גם עתה, ושלושת ראשי ש"ס – אריה דרעי, אלי ישי ואריאל אטיאס, מתקוטטים על הבכורה. גורמים הקשורים לבית הרב עובדיה יוסף, מנהיגה הרוחני של ש"ס, סיפרו כי נמתחה ביקורת קשה על דרעי לאור התוצאות המאכזבות בבחירות - 11 מנדטים. אותם גורמים אזכרו את שני הסקרים שהציג דרעי בפני הרב עובדיה, אשר חזו 17 עד 18 מנדטים לש"ס בראשותו ותשעה מנדטים למפלגה חדשה שיקים, כדי לשכנעו להשיבו להנהגת המפלגה. מפלגת השלטון איבדה אמנם 11 מנדטים, אך הגורמים מדגישים את העובדה שש"ס לא זכתה מבריחת הקולות מהליכוד-ביתנו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הפנים, אלי ישי, השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ' ושר המשפטים יעקב נאמן בישיבה בנושא המסתננים במשרד ראש הממשלה בירושלים, יוני 2012. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
יישבו שוב יחד בממשלה? ישי ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

מצדדיו של דרעי מסבירים מנגד כי ש"ס הצליחה להגיע להישג משמעותי בבחירות – שמירת כוחה האלקטורלי, למרות ההתרסקות של הליכוד-ביתנו. לדבריהם, ש"ס בראשות ישי הייתה זוכה לפחות מנדטים לאור השינויים במערכת הפוליטית. גורם בלשכתו של דרעי הגדיל ואמר כי "ההישג שש"ס שמרה על כוחה הוא בדיוק כמו הישג שהליכוד לא היה מאבד קולות ונשאר עם 42 מנדטים". הוא הסביר כי "בצונמי שאיתו היינו צריכים להתמודד בחודש וחצי האחרונים זו הצלחה אדירה. מצד אחד הבחירות התנהלו על סדר יום אחר, גיוס בחורי הישיבות ויציאת החרדים לשוק העבודה. הציבור רצה משהו חדש והוא מצא את זה ביאיר לפיד ובנפתלי בנט. בנוסף, היו כנגד המפלגה התקפות חסרות תקדים, אם מצד הליכוד-ביתנו, אמסלם והרב אמנון יצחק וגם הבית היהודי נגס בכוחה של המפלגה. אם מחברים את כל המרכיבים הללו, ללא ספק מדובר בהישג עצום שש"ס שמרה על כוחה ואף גדלה מבחינת מספר המצביעים בכארבעים אלף קולות. ללא חזרתו של דרעי הנזק למפלגה היה גדול ומשמעותי".

בפועל, צריכים להחליט בש"ס מי ינהל את המשא ומתן מטעם המפלגה, והחלטה צפויה להתפרסם ביום ראשון הקרוב. לגורמים המקורבים לדרעי, ברור שהוא זה שינהל את המשא ומתן מטעם המפלגה. לדברי אותם גורמים, גם סוגיית יו"ר המפלגה הוכרעה מזמן, אך ההחלטה שדרעי יעמוד בראש תפורסם בזמן הנכון כדי למנוע פגיעה בישי. בכל מקרה, השלושה יפגשו במהלך הימים הקרובים כדי לסכם עמדות לקראת התחלת המשא ומתן להרכבת הקואליציה. בנושא התיקים בכירי המפלגה גם אמרו את דברם ומבחינתם הם רוצים את משרד הפנים השיכון והדתות, אך הם מבינים כמו שאר המפלגות שלאור תוצאות הבחירות מפת התיקים תשתנה בצורה משמעותית ומציינים שהנפגע העיקרי מזה יהיה הליכוד. במפלגה מציינים כי הכל יעלה במשא ומתן והם מוכנים במידה מסוימת להתפשר, אך מדגישים שתמורת היציבות שש"ס יודעת לתת לממשלה יהיה תשלום, "זה שאנחנו לא משתחצנים עדיין לא אומר שוויתרנו על משהו".

בש"ס מדגישים שכרגע הסוגיה המרכזית היא החוק בשוויון בנטל, ולאחריה נושא התקציב שגם בו הם מזהים לא מעט קשיים. לאחר מכן הם יתעסקו בנושא התיקים שגם הוא תלוי בסוף בשאלה מי יהיה חלק מהקואליציה ומה יהיו הדרישות שלהם.

"הבדלים גדולים בין שתי המפלגות"

גם ביהדות התורה לא שקט. כשעה לפני סגירת הקלפיות הייתה היסטריה במפלגה, והפעילים הסתובבו בריכוזים החרדיים וקראו לצאת להצביע. בסופו של דבר המהלך השתלם להם והמפלגה הגדילה את כוחה לשבעה מנדטים. גורם ביהדות התורה הסביר כי מדובר בהישג גדול, אך הודה כי ביחס לתוצאות הבחירות הכלליות מדובר בהישג קטן. לדברי הגורם, הסיכוי שיהדות התורה תהיה בקואליציה הוא קטן ביותר. גם ח"כ משה גפני אמר לכלי התקשורת שזו לא מצווה להיות בקואליציה.

במפלגה מפנימים שסיכויי הכניסה לקואליציה קלושים, אך עדיין מגששים. בנושא הגיוס שהוא האקוטי ביותר גם הם מבינים שנתניהו לא יהיה מוכן למסמס אותו ולכן אין מבחינתם כל כך לאן להתקדם. במפלגה מבינים שייתכן שש"ס תכנס לקואליציה בלעדיהם, כפי שגורם במפלגה ציין: "לא ברור מה יהיה עכשיו. למרות שעבדנו ביחד בממשלה הנוכחית ויש אינטרס משותף, אנחנו יודעים שיש גם הבדלים גדולים בין שתי המפלגות".

ח"כ משה גפני אמר הבוקר כי לאור התוצאות, יהדות התורה תנסה לגבש "בלוק" חרדי למשא ומתן יחס עם ש"ס. "חשוב להבין שהעם אכן אמר את דברו וכפי שרבים הצביעו ללפיד שקיבל 19 מנדטים, חצי מיליון איש הצביעו למפלגות שלנו, ואנחנו יחד עם ש"ס 18 מנדטים". גפני הוסיף כי הוא לא פוסל מפלגות אחרות אך "העקרונות שלנו ברורים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully