וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליכוד נאבק להרכיב ממשלה: "כישלון הקמפיין גובה מחיר"

פנחס וולף

24.1.2013 / 23:37

נתניהו השלים את סבב השיחות עם המפלגות הציוניות והפקיד את המו"מ הקואליציוני בידי מקורביו, בהם נתן אשל. בליכוד צופים לאכזבה בחלוקת התיקים; יחימוביץ' בדרך לאופוזיציה

יומיים לאחר תום הבחירות, המגעים הקואליציוניים העלו הילוך. מלאכת הרכבת הממשלה לא צפויה להיות קלה כלל וכלל לראש הממשלה בנימין נתניהו בשל התוצאות המאכזבות של הליכוד-ביתנו בבחירות והתנאים הסותרים שייתכן ויציגו כל אחת מהשותפות האפשריות בכנסת הבאה. במפלגת השלטון נשמעים כבר קולות התולים את האשמה באופן ניהול מערכת הבחירות. "הכישלון של קמפיין הבחירות גובה מחיר. יהיה משא ומתן בעייתי שישלמו עליו גם האחראים לקמפיין", אמרו גורמים בליכוד.

במקביל, נודע היום (חמישי) כי נתניהו ישמור את המגעים הפוליטיים הרגישים למקורביו, ובצוות המשא ומתן הקואליציוני כנראה לא יכללו גורמים פוליטיים. נתן אשל, מי שעמד בראש לשכת ראש הממשלה ואולץ לפרוש מהשירות הציבורי לאחר שהודה בהטרדה של עובדת במשרד, יהיה חבר בצוות. אשל נחשב לאחד האישים המקורבים ביותר לראש הממשלה ולרעייתו, שרה, והיה בין המתווכים המרכזיים במשא ומתן החשאי בין הליכוד לסיעות הכנסת בזמן המגעים להקדמת הבחירות בחודש מאי ובהסכם הקואליציוני שנחתם מול קדימה והוביל לממשלת אחדות קצרת ימים בקיץ. יחד עם אשל יהיה חבר בצוות המשא ומתן גם עורך הדין הפרטי של נתניהו, דוד שימרון.

כרגע מסתמן שאף שר לא יהיה חבר בצוות, גם לא שר החינוך גדעון סער, ששימש כיו"ר מטה הבחירות של הליכוד. ראש הממשלה הבהיר כי אי הכללתו לא מראה על כוונה מיוחדת וכי יש לו הערכה רבה לשר סער. קיימת אפשרות נוספת שחבר הכנסת זאב אלקין יהיה חבר בצוות, הן בשל תפקידו בכנסת הנוכחית כיו"ר קואליציה, והן בשל העובדה שייתכן וישוב לכהן בתפקיד גם בכנסת ה- 19.

המגעים הקואליציוניים

שאלת השותפות הקואליציוניות מתבהרת מעט יותר בשלב זה. ראש הממשלה שוחח הערב עם ראשי מפלגות העבודה, התנועה, מרצ וקדימה ובכך השלים את סבב השיחות עם המפלגות הציוניות. נתניהו פנה ליו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' והציע לה להיפגש ולשוחח על אפשרות של הצטרפות לממשלה. בהתאם להצהרתה במהלך הקמפיין, אמרה יחימוביץ' כי אינה מתכוונת לחבור לממשלה בראשותו בשל "פערים אידיאולוגים ופוליטיים שאינם ניתנים לגישור", לדבריה. היא אמרה לנתניהו כי היא מכבדת את ההזמנה לפגישה ותגיע אליה, אך הדגישה כי "בכוונתנו להיות אופוזיציה חריפה וקשה לצעדים שאתה מתכוון לעשות".

התוצאות הסופיות: כ-270 אלף קולות "הלכו לפח"

יור העבודה, שלי יחימוביץ', יום לאחר הבחירות, ינואר 2013. מגד גוזני
"הציבור החליט שנהיה באופוזיציה ואנו נכבד את ההכרעה הדמוקרטית". יחימוביץ'/מגד גוזני

ראשת העבודה ציינה בפני ראש הממשלה כי הוא יודע טוב מרבים אחרים עד כמה עמוקה התהום הפעורה ביניהם בכל הנוגע לכלכלה ולחברה בישראל, ואמרה כי "לא תתן יד להמשך ריסוקה של החברה הישראלית בתמורה לכיסאות בממשלה". עם זאת, היא הודיעה כי העבודה תתמוך בכל צעד לחידוש המשא ומתן המדיני ותעניק לו גיבוי מהאופוזיציה. "הציבור החליט שנהיה באופוזיציה ואנו נכבד את ההכרעה הדמוקרטית", כך יחימוביץ'.

נתניהו פנה גם לראשת מרצ, זהבה גלאון, והזמין את סיעתה לפגישה על מנת לדון במשא ומתן הקואליציוני. גלאון הודתה לנתניהו על ההזמנה, ואמרה כי "אנחנו מכבדים את ההזמנה וכמובן שנגיע לפגישה", אך הודיעה כי מרצ לא תצטרף לממשלה בראשותו.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

מוקדם יותר נועד נתניהו במעונו הרשמי בירושלים עם יו"ר מפלגת יש עתיד יאיר לפיד. הליכוד ביתנו ויש עתיד מסרו כי הפגישה נמשכה שעתיים וחצי והתנהלה "באווירה טובה מאוד". עוד נמסר כי השניים דנו באתגרים שעומדים בפני המדינה ובדרכים להתמודד איתם וקבעו להיפגש שוב בקרוב. מאוחר יותר כתב לפיד לתומכיו, "אני נמצא עכשיו בתחילתו של משא ומתן שעומד להיות לא פשוט, אבל אני כבר יכול לומר לכם שהוא מורכב בעיקר משמועות, וספקולציות, וכמויות אינסופיות של מלל".

בנוסף, נתניהו התקשר בצהריים לברך את יו"ר קדימה שאול מופז, שמפלגתו עברה את אחוז החסימה גם לאחר פרסום התוצאות הסופיות. "אמרתי לראש הממשלה שנוצרה הזדמנות בלתי חוזרת ליישם את הדגלים של המרכז", אמר מופז במסיבת עיתונאים היום, "הזדמנות שהייתה פעם ולא מוצתה ועכשיו יש לנצלה יחד עם כל מפלגות המרכז".

כל המועדים והפרטים: מתי תקום ממשלה חדשה?

בנט: "לפתוח מחדש את נושא דת ומדינה". דניאל בוק
ראש הממשלה נוקם ביו"ר הבית היהודי? בנט בישיבת סיעתו, אתמול/דניאל בוק

בנוסף, התקשר היום נתניהו גם ליו"ר הבית היהודי נפתלי בנט – יומיים לאחר ששוחח עם ש"ס, יהדות התורה ויש עתיד. "ראש הממשלה מנסה להוריד את בנט על הברכיים ומתנהג בצורה לא מכבדת", אמרו גורמים בבית היהודי. חלקם טוענים כי נתניהו "נוקם" בבית היהודי על כך שהרשימה זכתה במרבית הקולות בקרב המתנחלים, ואילו גורמים אחרים במפלגה הדתית-לאומית תולים את התנהגותו של נתניהו במשקעים האישיים שהיו בינו לבין בנט.

כך או כך, בנט כבר גיבש את צוות המשא ומתן הקואליציוני של המפלגה. היום מונה עו"ד איתן הברמן לשמש כחבר בצוות מטעמו של בנט, ואתמול מונה חבר הכנסת אורי אריאל לראש הצוות. הברמן מכיר היטב את הפוליטיקה הישראלית בהיותו מומחה משפטי לענייני בחירות ומפלגות. בעבר הוא שימש כיועץ משפטי של הליכוד וקדימה וכן היה מעורב בניהול מגעים קואליציוניים.

למי הצביעו השכנים שלכם? מפת תוצאות הבחירות

מצע לפיד יקודם

איך תיראה הממשלה? מוקדם מדי להעריך. אולם כבר עכשיו מעריכים בליכוד כי התמונה הפוליטית לא תאפשר לראש הממשלה למנות שרים מקרב חברי הכנסת שאינם שרים כיום, ואף ייתכן שאחד השרים ייאלץ לוותר על תפקידו. זאת גם הסיבה שלמרות שאלקין - יחד עם ח"כים צעירים נוספים כמו יריב לוין, דני דנון, אופיר אקוניס וגילה גמליאל – היה מועמד לתפקיד שר, הוא ייאלץ להסתפק בתפקיד יו"ר הקואליציה, תפקיד עם השפעה לא מועטה בפני עצמו. האחרים יסתפקו בתפקידים שונים כמו ראשי ועדות. רובם יסרבו לכהן כסגני שרים – תפקיד שנחשב ל"בית קברות תקשורתי".

ומה בנוגע לקווי היסוד של הממשלה הבאה? בינתיים הולך ומתברר כי המצע לשוויון בנטל של יאיר לפיד ייהפך, ככתבו וכלשונו, למצע הממשלה בנושא. על פי המתוכנן, כבר במושב הקיץ החוק שיניח לפיד יעבור בקריאה שלישית (זאת מאחר ומושב החורף שייפתח ב- 5 בפברואר יהיה קצר ביותר). גם בליכוד מדברים על כך שמדובר בחוק מתון ומדורג שבמפלגה מסכימים לו, ואין סיבה שש"ס תתנגד לו, בוודאי אודות לעובדה שגיוס החובה יחול רק כעבור חמש שנים – לאחר בחירות נוספות לכנסת.

לקריאה נוספת:
יחימוביץ' סירבה להיכנס לממשלה: "הציבור החליט"
ביקורת על מופז בקדימה: "שני מנדטים זה ניצחון?"
נתניהו ולפיד נועדו: "אווירה טובה מאוד"
טל שלו, מיכל רשף ויאיר אלטמן השתתפו בהכנת הידיעה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully