וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזדמנות חדשה למגזר העסקי

אוריאל לין

24.1.2013 / 7:59

תוצאות הבחירות פותחות הזדמנות היסטורית לבנות מחדש ונכון את כלכלת ישראל. בישראל יש כיום לפחות ארבע מפלגות: הליכוד ביתנו, יש עתיד, הבית היהודי והתנועה - המחויבות לעקרונות יסוד של שוק חופשי, ואשר משכילות להבין את חשיבותו של המגזר העסקי לעתיד המדינה.

אולי כדאי להדגיש: המדינה כולה מונחת על גב המגזר העסקי. הוא היוצר את התוצר הלאומי, הוא היוצר את הכנסות המדינה, והוא היוצר את התעסוקה. אבל הכנסת היוצאת לא השכילה להבין את מרכזיות חשיבות המגזר העסקי בישראל.

פעילי יש עתיד לאחר תוצאות המדגם, ינואר 2013. ברני ארדוב
הזדמנות היסטורית. פעילים ב"יש עתיד" חוגגים את תוצאות הבחירות/ברני ארדוב

מנוע הצמיחה האמיתי של המשק הוא לאו דווקא תעשיית ההיי-טק, אלא המוטיבציה של לא פחות מ-2 מיליון איש בישראל, הקשורים בזיקת בעלות לעסקים שבנו.

בישראל יש יותר מ-480 עסקים, ולא פחות מ-450 אלף מתוכם הם עסקים קטנים ובינוניים. המוטיבציה של בעלי העסקים העומדים מאחורי עסקים אלה, המשקיעים את כספם, מסכנים את חסכונותיהם ומשקיעים שנות עבודה, היא מנוע הצמיחה העיקרי והחשוב ביותר למשק.

בעשר השנים האחרונות המגזר העסקי בישראל הוכיח יכולות עמידות והתפתחות גבוהות מאוד. בעוד האוכלוסייה גדלה ב-18 אחוזים בלבד, תוספת המועסקים למגזר העסקי עלתה ב-30 אחוזים והתוצר העסקי גדל בלא פחות מ-53 אחוזים.

לא להחמיץ את ההזדמנות

הפוטנציאל של המגזר העסקי טרם הגיע למיצויו המלא. במחירים קבועים אנו עדיין עומדים ברמה של 28 אלף דולר תוצר לנפש, לעומת ממוצע של 35 אלף דולר במדינות ה-OECD. במדיניות נכונה אפשר להגדיל את התוצר ב-200 מיליארד שקלים, אולם זה מצריך מחויבות טוטאלית להגדלת השתתפות האוכלוסייה בכוח העבודה מרמה של 64.4 אחוזים כיום לרמה של 76 אחוזים בתום חמש שנים.

אם ייפסקו כל המגמות שהתקבעו לאחרונה נגד המגזר העסקי, למשל הפליליזציה של תחום הניהול העסקי, מבול של חוקי עבודה שבאף אחד מהם לא דובר על חובות העובד או על זכויות המעסיק, ושחיקה של זכויות היסוד של המעסיקים (כמו פגיעה בזכות הקניין, בחופש החוזים ובחופש לעצב את מבנה התעסוקה ולהתאימו לתנאי השוק המשתנים) - המגזר העסקי יוכל לצמוח בקצב גדול יותר מאשר בעבר.

הבחירות הללו מסמנות הזדמנות. הגיעה השעה לבנות תשתית מוצקה לצמיחת המגזר העסקי על ידי העברת חוק יסוד: זכויות המעסיק, ולהבין שהכרחי להגביל את סמכויותיו של בית הדין הארצי לעבודה, המפיק החלטות קיצוניות נגד המגזר העסקי. בתוצאות הבחירות יש מספיק מפלגות שיכולות להזדהות עם הצורך לחזק את המגזר העסקי, גם בדרך של יצירת שוויון והוגנות בנשיאה בנטל וגם בדרך של הגדלת השתתפות האוכלוסייה בכוח העבודה.
ההזדמנות היא עצומה. נקווה מאוד שהיא לא תוחמץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully