וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הכל, נתניהו

זלמן שובל

23.1.2013 / 7:44

העם אמר את דברו - ודברו ברור: בנימין נתניהו הוא ראש הממשלה הבא, ושום גוש נגדי, אפילו לא גוש שיכלול את המפלגות של אויבי ישראל, לא יוכל למנוע זאת. למעשה, לא היה לנתניהו מתחרה של ממש על תפקיד ראש הממשלה, אך הירידה במספר נבחרי סיעתו עלולה להקשות עליו את מלאכת המרכבה.

הברירות הן הקמת ממשלה ללא דיחוי על בסיס הגרעין הפרלמנטרי המוצק שיש לו, כשם שעשה בגין בשנת 1977, ולקרוא לסיעות הציוניות האחרות להצטרף אליה לאחר מכן - ולחלופין, לפתוח במשא ומתן ממושך עם השותפות הוודאיות והפוטנציאליות. לשתי הגישות יתרונות וחסרונות, ונתניהו יצטרך להחליט מה עדיף.

בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן באירוע הליכוד – ישראל ביתנו לאחר פרסום תוצאות המדגם, ינואר 2013. שלומי גבאי
נתניהו וליברמן, אתמול/שלומי גבאי

אם הליכוד לא מיצה באופן מלא את הפוטנציאל האלקטורלי שלו, יש לכך יותר מסיבה אחת, ובעתיד הלא רחוק יצטרכו להתייחס גם לכך, אך השאלה המהותית והעיקרית שתעמוד עכשיו בפני ראש הממשלה הנבחר היא כיצד להבטיח שלממשלתו יהיו כושר הביצוע וחופש הפעולה בנוגע לצעדים ההכרחיים בנושאים המדיניים, הביטחוניים והכלכליים שיעלו על סדר היום בארבע השנים הקרובות - ואולי כבר בשנה הזאת ממש. יהיה עליו לחסום את המגמות הפופוליסטיות בענייני כלכלה וחברה כדי להבטיח שלא נידרדר למצבן הרעוע של חלק ממדינות אירופה - ובו בזמן להתמודד עם הסכנות הנובעות מהנעשה בסביבה שבה אנו חיים.

נושא שקרוב לוודאי יאפיל על היתר יהיה ההתגרענות האיראנית, וסוגיה זו גם תטביע את חותמה על יחסינו המדיניים והצבאיים עם ארה"ב - לחיוב או לשלילה. מעודד בהקשר זה כי הנשיא אובאמה הצהיר אתמול כי ממשלו יקיים קשר הדוק עם כל ממשלה בישראל, והרי הוא כבר ידע שזו תהיה ממשלה בראשות נתניהו.

גם הנושא הפלשתיני לא ייעלם מהשטח, וגם בהקשר זה מעודדת ההודעה של אובאמה כי ארה"ב תמשיך לתמוך במו"מ ישיר ללא תנאים מוקדמים, כעמדת נתניהו. עם זאת, יש להניח כי נתניהו ירצה בכהונתו הקרובה להעלות רעיונות חדשים ויצירתיים כדי לקדם אפשרות של הסדר עם הפלשתינים - אך בלי לפגוע באינטרסים הביטחוניים הבסיסיים של ישראל, או בערכיה היהודיים והציוניים.

על אף מסע ההפחדות של תועמלני השמאל והתקשורת השמאלית בישראל ובאמריקה בנוגע לנקמנות האמריקנית בישראל, יש להניח שאובאמה ויועציו, הערים לאינטרסים הבסיסיים המשותפים לשתי המדינות ולסכנות האורבות לשתיהן בחלק זה של העולם, יהיו יותר כנים ומציאותיים מהאופוזיציונרים הישראלים. ברור שכדי להבטיח זאת, תצטרך גם ממשלת נתניהו החדשה לנקוט מדיניות ודיפלומטיה פעילות ויצירתיות - אולי יותר מאי פעם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully