וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אווירת נכאים בליכוד, בעבודה מריחים מהפך

פנחס וולף וטל שלו

22.1.2013 / 21:45

ראש הממשלה נתניהו אמר כי "שלטון הליכוד בסכנה" והשר גלעד ארדן הבהיר כי במפלגתו מזהים שיו"ר "יש עתיד" נמצא בעלייה על חשבונם. יחימוביץ': "לא במקרה נתניהו לחוץ"

צילום: שלומי גבאי, איתי לוי, דוברות בית הנשיא, מור שאולי, מאל בנאוליאל, קובי אליהו, דייב שחר; עריכה: גדי וינסטוק

לקראת סיום ההצבעה, במפלגות שבו הערב (שלישי) וקראו למצביעים לממש את זכותם. בעוד בליכוד ביתנו חוששים שאחוז ההצבעה הגבוה יחסית יפעל לרעתם, בעבודה ממשיכים לקוות למהפך. הערב נערכה ישיבה של ראשי מטות הבחירות של הליכוד, וגורמים שהיו במטה דיווחו על אווירת נכאים עם חשש מאיבוד השלטון. הפעילים המרכזיים טלפנו לראשי המטות בערים כדי להוציא את תומכי הליכוד מהבית ולכל מי שמוגדר כתומך ליכוד וטרם הצביע. הודעות סמס עם מסר מראש הממשלה נשלחו ל- 80,000 פעילים. בהודעה נכתב: "שלטון הליכוד בסכנה. עזבו הכל ולכו להצביע עכשיו מחל. זה חשוב להבטחת עתידה של מדינת ישראל".

בליכוד מרכזים מאמץ של השעות האחרונות מול החשש שלהם שיאיר לפיד לוקח קולות פוטנציאליים שלהם. ראשי הליכוד קיימו שיחות מוטיבציה עם הפעילים והסבירו להם שעליית לפיד עשויה להוביל ליצירת גוש חוסם של השמאל. "אנחנו מזהים שלפיד בעלייה על חשבוננו והדאגה ממנו נובעת מהעובדה שהוא יכול לחבור לגוש חוסם כפי שעשה בניסיון החבירה עם השמאל במערכת הבחירות", אמר יו"ר מטה ההסברה של הליכוד, השר גלעד ארדן, לוואלה! חדשות. לדבריו, מהאינדיקציות שהגיעו לאנשי הליכוד, לפיד במגמת עלייה עד כדי סיכוי לעקוף את מפלגת העבודה.

כל הדיווחים, הניתוחים והדעות - בוואלה! בחירות 2013

אזרחים בוחרים לכנסת ה-19, ינואר 2013. נמרוד סונדרס
"מזהים שלפיד בעליה על חשבוננו"/נמרוד סונדרס

גם ח"כ אופיר אקוניס (הליכוד) טען בפוסט שהעלה בפייסבוק כי השמאל מתקרב לגוש חוסם וקרא למצביעי הליכוד להצביע בשעות שנותרו. לטענתו, אם לא יעשו כך, השמאל ישיג גוש חוסם - "זה קרוב ממה שחושבים", כתב. גם שר החינוך גדעון סער התייחס לחשש. "אנחנו בהחלט מודאגים מכך שבריכוזים חזקים של השמאל יש אחוזי הצבעה יותר גבוהים", אמר.

תוצאות המדגמים בערוצים השונים

מנגד יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', רמזה כי מהפך הינו אפשרי וקראה לפעילים במטה להביא עוד ועוד מצביעים לקלפיות. "לא במקרה נתניהו לחוץ - אחוזי ההצבעה מדהימים והאנרגיות בשטח מצביעות על ריח של מהפך. אזרחי ישראל, אשר רבים האשימו אותם באדישות, מוכיחים כי הם רוצים לראות כאן ממשלה אחרת - וראש ממשלה אחרת. אסור לבזבז קולות על מפלגות קטנות ובינוניות וכאלה שלא עוברות את אחוז החסימה. עוד שלושה מנדטים לעבודה ואפשר להחליף את ביבי. על פי הנתונים שלנו, יש כרגע שוויון בין הגושים וחייבים שמפלגת העבודה תהיה מעל 20 מנדטים כדי שנקבל את המנדט להרכיב את הממשלה הבאה. הציבור מוכיח שהזחילה של לפיד ולבני לממשלת נתניהו היתה טעות קשה, הציבור לא מקבל את המלכת נתניהו והציבור יוצא בהמוניו כדי להחליפו".

אזרחים בקלפיות, ינואר 2013. בן קלמר
"האפשרות להחלפת השלטון אמיתית"/בן קלמר

גם יו"ר "התנועה", ציפי לבני, טענה שנתניהו בלחץ ו"הוא יודע למה". לבני הוסיפה כי "האפשרות להחלפת השלטון אמיתית ותלויה בכל אחד ואחת מהאנשים שנמצאים בבית ועוד לא יצאו להצביע. אני מאמינה ומקווה שאזרחי ישראל יעניקו הערב כוח לתנועה כדי שהרשימה המנוסה והאחראית ביותר תוכל להוביל את השינוי שישראל כה זקוקה לו".

עד לשעה 20:00 הצביעו 63.7% מבעלי זכות ההצבעה. מדובר בעלייה של 4% לעומת הבחירות האחרונות שהתקיימו בשנת 2009 ושיא בשיעור ההצבעה מזה למעלה מעשור. מנתוני ועדת הבחירות המרכזית עולה גם כי אחוזי הצבעה גבוהים נרשמו בתל אביב, בירושלים ובמגזר הערבי לעומת אחוזי הצבעה נמוכים בבאר שבע. נתוני הצבעה גבוהים מהרגיל נרשמים גם בקרב חיילי צה"ל - עד השעה 17:00 הצביעו 57% מהחיילים, שיעור שווה ערך לאחוז ההצבעה הסופי בצבא בבחירות האחרונות.

יום הבחירות, ינואר 2013. רויטרס
אחוזי הצבעה גבוהים במיוחד/רויטרס
ערב יום הבחירות, ינואר 2013. יותם רונן
אזרחי ישראל מצביעים ברגליים - ועומדים בתור/יותם רונן
יום הבוחר, אווירת בחירות, ינואר 2013. טלי מאייר
יום הבוחר, אווירת בחירות, ינואר 2013/טלי מאייר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully