וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבטל את השבתון ביום הבחירות

אבי כהן

22.1.2013 / 14:50

אזרחי ישראל נהנים מיום חופשי בבחירות לכנסת בלי קשר לשאלה אם הם מתייצבים בקלפיות. לדעת אבי כהן, רק מי שמממש את חובתו הדמוקרטית זכאי לשבתון

אחת ההחלטות המשונות והמוזרות ביותר של ממשלות ישראל לדורותיהן הייתה לאשר שבתון לכל תושבי המדינה ביום הבחירות. זו החלטה שלטעמי יצרה עיוות כפול ומכופל. מחד גיסא, כל תושבי המדינה מקבלים באופן אוטומטי את יום הבחירות כיום חופשה. זאת ללא קשר האם הם הצביעו באותו יום, או שלחלופין בחרו לבלות אותו בחיק הטבע, בים, בקניות בקניון או בבטלה גמורה בבית, מבלי לטרוח ללכת אל הקלפי. זהו, כמובן, עיוות אחד. עיוות שני הוא בכך שיום הבחירות עולה שלא לצורך למשלם המסים סכומי עתק - להערכתי יותר מ-100 מיליון שקלים - משום שרוב רובו של המשק הישראלי מושבת ביום הבחירות.

כל הדיווחים, הניתוחים והסקרים - בוואלה! בחירות 2013

יום הבחירות בוועדת הבחירות המרכזית, ינואר 2013. טלי מאייר
שיעורי ההצבעה ירדו במהלך השנים. ועדת הבחירות המרכזית, היום/טלי מאייר

אילו השבתון הזה היה מביא ליותר בוחרים - ניחא. ההיסטוריה מוכיחה בדיוק את ההיפך. אם בעבר הלא רחוק הצביעו 90-80 אחוז מתושבי המדינה, ואחר כך ירדו שיעורי ההצבעה בהדרגה ל-80-70 אחוז, הרי שכיום שיעור ההצבעה בקושי מגרד את ה-60 אחוז. בקצב הזה רוב תושבי ישראל לא יטרחו כלל להגיע אל הקלפי ביום הבחירות. ואתם יודעים מה? הם צודקים! אם המחוקק היה כה טיפש לאשר להם אוטומטית את יום החופשה, למה שלא ינצלו אותו במלואו ולא יגיעו על הקלפי? הלא ממילא לאיש לא אכפת.

לכן אני מציע את הפתרון הבא: רק מי שיצביע ביום הבחירות וימלא אל נכון את חובתו האזרחית, יהיה זכאי ליום שבתון. הוא יקבל מוועדת הקלפי אישור על כך שהצביע ויביא את האישור אל מעסיקו. מי שיבחר לא להצביע, וזו זכותו, לא יקבל אישור כזה - וינוכה משכרו יום העבודה. לחלופין תוענק לו האפשרות לעבוד ביום הבחירות, ואז לא תנוכה אגורה משכרו.

בכך, אני מאמין, יושגו שלוש מטרות עיקריות: 1) יושם קץ לעיוות ההיסטורי המקפח דווקא את מי שממלא את חובתו האזרחית ומצביע; 2) ייחסכו סכומי עתק למשק הישראלי. 3) חשוב לא פחות, אני מאמין, מבדיקה בקבוצת מיקוד שערכתי, שתיקון זה יביא לגידול משמעותי בשיעור הישראלים שימלאו את חובתם האזרחית ויצביעו, מכ-60 אחוז כיום, לכ-80-75 אחוז לפחות.

חומר למחשבה.


הכותב, אבי כהן, הוא מנכ"ל החברה לפיתוח פתח תקוה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully