וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות: קחו את עצמכם ברצינות

גדעון אלון

22.1.2013 / 6:00

תוכניות הטלוויזיה "כוכב נולד" ו"האח הגדול" הן מהפופולריות בציבור, אבל בחירות אינן עניין של רייטינג. יותר מדי צעירים מתלבטים מנמקים את החלטתם לתמוך במפלגה כלשהי בכך "שיש לה מועמדים נחמדים," "יו"ר המפלגה הוא בחור סימפטי ואינטליגנטי" או ש"יש לו כריזמה וביטחון עצמי והוא שירת בסיירת." שום מילה באשר לקו הפוליטי, לעמדת המפלגות בנושאי חברה ורווחה, לתפיסתן באשר להמשך ההתיישבות ביו"ש או להשקפתן בנוגע לסל התרופות.

פתקי המפלגות המועמדות לכנסת ה-19, ינואר 2013. עומר מירון
שום מילה על קו פוליטי/עומר מירון

התופעה היתה קיימת גם בבחירות קודמות. יותר מ-185 אלף איש נתנו ב-2006 את קולם לרשימת הגמלאים כצעד של מחאה נגד המפלגות האחרות, ועד מהרה הצטערו רבים מהם על פזיזותם, כשהבינו ששבעת הח"כים שלהם עסוקים בעיקר במריבות פנימיות במקום בדאגה לקשישים. הוא הדין במפלגת צומת, שזכתה ב-1992 לשמונה מנדטים (יותר מ-166 אלף איש), אף על פי שאיש לא ידע דבר על חבורת האלמונים של רפאל איתן.

עצוב שלא מעט אנשים אינם מבינים את המשמעות העמוקה שיש לכוח שניתן להם להשפיע על העתיד הפוליטי של המדינה. כשקראתי בסוף השבוע שעבר במוסף "שישבת" על הבחירות לכנסת הראשונה, כשאזרחים בכו מאושר ומהתרגשות כשהגיעו לקלפי כדי לממש את זכותם האזרחית, קינאתי בהם על תחושת הגאווה. אחרי 2,000 שנה שבהן, בהיעדר מדינה יהודית, לא היתה לציבור בארץ יכולת להשפיע על אופי המשטר, הפיחה בהם ההצבעה תחושה שהם שותפים אקטיביים לקביעת גורלם.

פתק אחד קטנטן הוא התשובה

גם היום, 64 שנים לאחר הקמת המדינה, עדיין לא הגענו אל המנוחה ואל הנחלה. בעיות קשות וסבוכות של ביטחון וכלכלה, של משק וחברה, של יחסי דתיים מול חילונים ושל עשירים מול עניים מעסיקות אותנו יום-יום. שלא לדבר על הסכנות ועל האיומים החיצוניים מאיראן, מסוריה, מחמאס ומחיזבאללה. הבחירות הן הביטוי המוחשי והממשי ביותר שניתן ליכולתו של כל אחד להשפיע על מה שיתרחש בארץ הזו. מה יהיו סדרי העדיפויות? האם יושקעו מספיק משאבים ביישובים כושלים בפריפריה? האם יצומצמו הפערים החברתיים? האם יש סיכוי לשיפור איכות החיים בארץ? האם נצליח לבלום תופעות של רצח, של אלימות ושל פשיעה גוברת ברחובותינו? פתק אחד קטנטן שנשלשל היום לתיבת הקלפי הוא התשובה של כל אחד מאיתנו.

לכן שומה על כל בעל זכות בחירה להתייחס לזכות שניתנה לו ברצינות הראויה. לאף אחד אסור לוותר על הזכות הבסיסית הזו, וכשהוא מגיע לקלפי עליו להצביע על פי תפיסת העולם והערכים שכל אחת מרשימות המועמדים מייצגת, על פי סדרי העדיפויות שלה ולא על פי התרשמות חיצונית מהכריזמה של המועמדים, מתסרוקתם וממידת ההקפדה שלהם על לבושם.

התרגשתי לשמוע על צעירים ישראלים שהגיעו במיוחד מברלין שבגרמניה, ממדינות אחרות באירופה ואף מארה"ב, כדי להשתתף בבחירות. לכל אחד מהם חשוב להוציא מכיסו מאות, ולעיתים יותר מאלף דולר, כדי לממן את הטיסה לארץ ובחזרה רק כדי להצביע. יש בזה משהו שמחמם את הלב. חבל רק שכל כך מעטים החיים בחו"ל עושים זאת.

  • עוד באותו נושא:
  • בחירות 2013

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully