וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאחורי המספרים: אילו הפתעות צופים הסוקרים?

טל שלו

21.1.2013 / 19:11

הסטטיסטיקאים שאחראים לסקרים שהתפרסמו בחודשים האחרונים מחכים לראות כמה קרובות יהיו התחזיות שלהם לתוצאות הבחירות. "יכול להיות שהרשימות הקטנות יפתיעו"

בעוד קצת יותר מ-24 שעות יתפרסמו תוצאות המדגמים ושלושה חודשים של סקרים, הערכות, סטטיסטיקות וטעויות דגימה יבואו לסיומם. רגע לפני, וואלה! חדשות שוחח עם מבחר מהסוקרים הגדולים בארץ, כדי לראות מה, לדעתם, יהיו ההפתעות שלהם עצמם. "בהחלט יכולות להיות הפתעות", אמר לוואלה! חדשות נשיא מכון TNS-טלסקר ויועץ הסקרים בכיר, דורי שדמון. "גם בסקר האחרון שפרסמנו לפני שבוע עדיין היו למעלה מ-20% מתלבטים, אנשים שלא החליטו סופית כיצד יצביעו. במערכות בחירות קודמות האחוז הזה הלך והצטמצם ככל שהתקרב יום הבחירות, ובמערכת הזו זה נדיר - האחוז נשאר יציב עד הרגע האחרון. זה טומן בחובו אפשרות של הפתעות". שדמון מדגיש כי "הסקרים שלפני הבחירות לא יכולים לנבא התוצאה המדויקת של יום הבחירות אלא מגמות וטווחים בלבד, יש דינמיקה - אנשים משנים עמדה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יצליחו להפתיע? ראשי המפלגות הקטנות/מערכת וואלה!, צילום מסך

שדמון, שביצע במערכת הבחירות סקרים עבור וואלה! חדשות, מעריך כי לא יהיו הפתעות בחלוקת הגושים - יהיה רוב ברור לגוש הימין, והפער בין הגושים יישאר בין 6-10 מנדטים. "אם יהיו הפתעות - זה יהיה בתוך הגושים. רוב המפלגות הגדולות והבינוניות נמצאות בתוך טווח מנדטים כלשהו גם כך, יכולים להיות סימנים להתגוששות בין בנט לנתניהו או בין מפלגות השמאל ויכול להיות שיהיו הפתעות ביחס למספרים שפורסמו בסקרים האחרונים. ברשימות הקטנות - שם יכול להיות שיהיו הפתעות, ומפלגות שנמצאות על הגבול בסקרים פתאום יעברו כמו עם שלם או ארץ חדשה".

כל הדיווחים, הניתוחים והדעות - בוואלה! בחירות 2013

המפקח על סקרי מכון דיאלוג ל"הארץ" וערוץ 10, פרופ' קמיל פוקס, אמר כי "קשה לחזות מראש מהי הפתעה כי אם אנחנו חוזים את זה מראש זה כבר לא הפתעה". עם זאת, לדברי פוקס, יש שלוש מגמות שעשויות להתממש בניגוד לתחזיות בסקרים האחרונים. "ראשית, באופן מפתיע, ברגע שהליכוד ביתנו ירד בסקרים - אנחנו יכולים לראות חזרה ברגע האחרון הביתה, של אנשי ליכוד שישתכנעו שצריך לתת רוח גבית לנתניהו. כך שמגמת הירידה שהייתה בסקרים האחרונים לליכוד ביתנו יכולה פתאום להתהפך. ביבי הלך על זה בימים האחרונים ובהופעותיו הפומביות שיחק את תפקיד האנדרדוג שצריך לחזק". מצד שני, אומר פוקס, "לפי ההערכה שלנו בסקרים האחרונים, חזינו שהבית היהודי יקבלו 14 מנדטים. יכולה להיות הפתעה ושהם יעלו עוד יותר, כי יש הבדל בין הנתונים שהמפלגה קיבלה בסקרים טלפונים קוויים לעומת סקרי טלפונים סלולריים ואינטרנט, שם הבית היהודי קיבלו הרבה יותר תמיכה".

"מנסים לפענח את הנטייה של המתלבטים"

גם פוקס מעריך כי הפתעות עשויות להגיע מכיוונן של המפלגות הקטנות - עלה ירוק, עם שלם, ארץ חדשה. "להבדיל מהבחירות האחרונות בהן הצביעו 3.1% למפלגות שלא עברו את אחוז החסימה, בבחירות האלו יש שיעור גבוה יותר שמתכוון להצביע למפלגות קטנות", אומר פוקס. "יכולים לקרות שני דברים - או שאף אחת מהמפלגות לא תעבור את אחוז החסימה (ומדובר לפי ההערכה שלנו בהרבה מאוד קולות, כ-6-7 מנדטים) או שאחת או יותר מהמפלגות תעבור את אחוז החסימה. זו תהיה הפתעה כי מדובר במפלגות שהתנדנדו ולא עברו את אחוז החסימה בסקרים, או שעברו בחלק מהפעמים אך נעלמו בסקרים אחרים".

מנהל מכון מאגר מוחות, פרופ' יצחק כץ, שביצע שורה של סקרים בקמפיין האחרון, בין היתר עבור ערוץ 2, מעריב ורשת ב', שותף להערכה כי הקולות המתלבטים והצפים והמפלגות הקטנות עשויים לייצר הפתעות. "המפלגות הקטנות שמתחת לרדאר יכולות פתאום להפתיע, אלה מפלגות שלא הופיעו בסקרים אלא רק מבליחות מעת לעת או עושות רעש תקשורתי, כמו המפלגות של אמנון יצחק, הרב חיים אמסלם או אלדד יניב. מאוד יכול להיות שמישהו מהם יעבור - ויעבור חזק באזור 4-5 מנדטים", הוא אומר. "הפתעה אחרת יכולה לבוא מהקולות הצפים. אנחנו מנסים לפצח ולפענח את הנטייה של המתלבטים בשאלות שונות, אבל הזמן שעבר מאז הסקרים האחרונים והמגמות השונות עשויות לייצר שינוי בדפוסי ההתלבטות". כץ סבור כי גם שיעורי ההצבעה עשויים לייצר מגמות מפתיעות. "מאוד יכול להיות שיהיו שיעורי הצבעה נמוכים מאוד מהרגיל, לעומת הסטנדרט במערכות הבחירות האחרונות של 60%-63%, אלה האומדנים שיצאו לנו גם בסקרים הפעם אבל יכול להיות שיגיעו הרבה פחות מן העבר".

לסיכומו של עניין, מדגישים כל הסוקרים כי בכל הסקרים שפורסמו בשבועות האחרונים ישנו מרווח דגימה וטעות סטטיסטית, לעומת התוצאות החד משמעיות המתפרסמות בטבלאות העיתונים ומשדרי הטלוויזיה. "כל סוקר מציין טעות דגימה - בהחלט יכול להיות הבדל של שלושה מנדטים לכאן או לכאן. הציבור אולי יתפוס את זה כהפתעה, אבל בשביל הסטטיסטיקאים זה יהיה חלק ממרווח הדגימה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully