וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במו ידיו: על רון נחמן

אורי הייטנר

21.1.2013 / 8:56

הכנס "אדמה סדוקה" של מכון דן שומרון במכללה האקדמית "כנרת" התקיים בקבוצת כנרת ביום חמישי האחרון, יום לפני מותו של רון נחמן. הכנס הוקדש לקשר שבין חקלאות, התיישבות וביטחון ובמהלכו הירצה ההיסטוריון ד"ר זאביק דרורי, מנכ"ל המכללה, על הקשר בין התיישבות וביטחון מתל חי ועד ימינו. המסר המרכזי שלו היה שלמרות הנסיגה מחבל ימית וההתנתקות, המרכיב המשמעותי ביותר בקביעת גבולותיה של ישראל, יותר מההיבט הצבאי והמדיני, הוא עדיין ההתיישבות.

רון נחמן, ראש עיריית  אריאל. ברני ארדוב
בנה את אריאל מן המסד ועד הטפחות. נחמן/ברני ארדוב

"בלי להיכנס לשאלה הפוליטית - לכל אחד העמדה הפוליטית שלו", אמר דרורי, "מי שעובר ליד גוש אריאל, רואה את מה שנעשה שם וחושב שניתן לסגת משם - אינו מבין על מה הוא מדבר". יוסי ביילין הגיע למסקנה הזאת כבר באמצע שנות ה-90. ביילין התנגד עקרונית לכל ההתיישבות מעבר לקו הירוק מראשיתה, אולם כריאליסט הוא הבין שגושי ההתיישבות יצרו מציאות בלתי הפיכה. הפתרון הפרגמטי היצירתי, שהוא היה הראשון לעצבו, ולאחר מכן אומץ בידי אהוד ברק בקמפ דיוויד, היה "חילופי שטחים" - קבלת העיקרון של נסיגה לקווי 49', תוך כדי השארת גושי ההתיישבות הגדולים בריבונות ישראל ונסיגה משטחים חלופיים בנגב.

גם יאיר לפיד מבין שאריאל היא מציאות ישראלית בלתי הפיכה. את הכנס שבו הציג את המצע המדיני של מפלגתו ערך באריאל. בנאומו אמר שלא יצטרף לממשלה שלא תנהל מו"מ עם הפלשתינים, אך גם נשבע אמונים לגושי ההתיישבות. בעצם בחירת אריאל כמקום נשיאת הנאום הוא העביר את המסר - אריאל אינה נתונה למיקוח. אריאל היא עיר ואם בישראל. כל מי שעיניו בראשו מבין שאת העובדה הזאת אי אפשר לשנות. בכל הסדר מדיני, בכל פשרה טריטוריאלית, אריאל תישאר ישראלית.

ההכרה באוניברסיטה כמתנת פרידה

אריאל היא מפעל חייו של נחמן, שהלך בערב שבת לעולמו. הוא הנהיג אותה, תחילה כראש המועצה המקומית ולאחר מכן כראש העיר. במנהיגות חזקה, יצירתית, מחויבת - בנה את העיר מן המסד ועד הטפחות והביא אותה להישגים גדולים. רון נחמן הקים את מכללת אריאל. החלטת הממשלה להכיר במכללה כאוניברסיטה, שבועות ספורים טרם מותו, היתה מעין מתנת פרידה לקברניטה של העיר. כך גם חנוכת היכל התרבות בעיר. שני המוסדות הללו הם גולת הכותרת של היות אריאל עיר ישראלית לכל דבר.

עובדה זו הפכה את אריאל לסדין אדום בעיני עוכרי ההתיישבות - לא בכדי, החרם הנואל שהכריזו אמנים על מאות אלפי הישראלים החיים ביהודה ושומרון התמקד באריאל וכך גם ההתנגדות הבוטה להחלטה על האוניברסיטה. אבל המחאות האלה הן מלחמת מאסף, של מי שעדיין מתקשים להשלים עם המציאות הבלתי הפיכה.

ככל ילד רמת-גני, קיבלתי בכיתה ב' את הספרון "במו ידיו", ובו סיפור חייו של מייסד העיר ומי שעמד בראשה עשרות שנים, עד יומו האחרון, אברהם קריניצי. הכותרת של הספר מבטאת את המסר שלו - כל מה שקיים ברמת גן הוא יציר כפיו של קריניצי. וכך גם אריאל - עיר ואם בישראל, שאותה בנה רון נחמן במו ידיו.

יהי זכרו ברוך!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully