וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום חופש: הדמוקרטיה מרוויחה

מתי שמואלוף

21.1.2013 / 8:44

השבתון ביום הבחירות מסמל את חג הדמוקרטיה הישראלית - כחלק מזריחת הדמוקרטיה במדינה המודרנית עם תחילת העת החדשה. זהו הבסיס לקיומנו ולכן יש לו משמעות סמלית עמוקה וגדולה. לא כולם חשים את אותה חשיבות עליונה לסימון הבסיס הדמוקרטי לחיינו. התאחדות המלאכה והתעשייה פרסמה כי יום השבתון יסב למפעלים הקטנים נזקים בסך של כ-100 מיליון שקלים. התעשיינים רואים את העולם סביב מושגי רווח והפסד. הם אינם מבינים שעצם חיינו בדמוקרטיה הוא הישג שאסור לשכוח.

אילוסטרציה. רויטרס
ברגע שהאזרח מצביע, הוא עושה פוליטיקה/רויטרס

בתקופות אחרות היו זמנים חשוכים שבהם דיקטטורות שלטו ביד רמה, אם מתוך בסיס דתי ואם מתוך בסיס של ירושה וכוח. הסתכלות על העולם כולו אך ורק מתוך תכלית כלכלית-קפיטליסטית של סחורות, מאזנים ורווח מפספסת את החגיגה שבה אנו מוסרים לילדינו את המשמעות העמוקה לחייהם; ואת אותה תכלית רוחנית, חברתית ואזרחית, שבאמצעותה אנו מנהלים את חיינו היומיומיים.

ביום הבחירות האפשרות להגיע לעבודה במקומות רבים נשארת בידי העובדים, כך שאלו הרוצים לתרום למעסיק וגם להרוויח עוד כמה שקלים יכולים לעשות כך. יתרה מזו, יש רשימה מיוחדת של עסקים ושל שירותים ציבוריים שוועדת הבחירות המרכזית החליטה שצריכים לפעול. לא כולם סוגרים את הדלתות. עסקים אלו נהנים מרווח כפול; זאת משום שהם משרתים את כל הציבור על המשפחות ועל הילדים שמוציאים ממיטב כספם. נוסף על כך, יש גם תקציבים של ועדת הבחירות וגם התקציבים האדירים של המפלגות המזרימות כסף לפרסום, לקמפיינים, לתשדירים, לשלטים ועוד.

לא רק להצביע, אלא לעודד הצבעה

אפשר לכמת, למדוד ולשקול את כל הימים בחיינו ולהעריך כל שעה "מבוזבזת" בתוך הרעיונות של רווח והפסד. אך אסור לנו להיכנס לתוך המחשבות הטוטליות האלה, דווקא משום שיש לנו סל ערכים מסוים שעליו אנו בונים את חיינו. רגעים שייראו לבעלי העסקים כבזבוז יתגלו דווקא כבעלי משמעות רחבה לעובדים. למשל, החגים הדתיים לאדם המאמין יעמדו כחשובים ביותר.

יום 1 במאי ייראה לעובדים המאוגדים כבעל חשיבות עליונה (כזה שמזכיר את זכויות העובדים). יום האישה הבינלאומי יציין לפמיניסטיות את הרגע שבו הן מכוננות את הווייתן. וכך גם יום הבחירות יזכיר לכולנו מדוע בחרנו בשיטת ממשל דמוקרטית של נציגים ושל פרלמנט.

דווקא בימים שבהם יש הרואים איום על שלטון הדמוקרטיה, קיימת חשיבות כפולה לא רק להצביע, אלא לעודד הצבעה ולשבת יחד, אזרחים ואזרחיות, ולדבר על מה חשוב בפוליטיקה. זאת הפוליטיקה האמיתית, שכן הפוליטיקה עוסקת בחשיפת הכוחות הפועלים בחברה ובמדינה, ובדרך שבה הם מחלקים כוח, משאבים ויוקרה. ברגע שאזרח מצביע וחושף את הצבעתו בפני רבים עם נימוקים המסבירים את בחירתו, הוא עושה פוליטיקה. וזאת פעולה משמעותית וחשובה. חובתנו להגן על הפלורליזם ולהעמיקו באמצעות השבתון, שמסמל את קדושת הדמוקרטיה במדינת ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully