וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צליל הסיום של מערכת הבחירות המוזרה ביותר

20.1.2013 / 8:13

כותרות השבת האחרונה לפני הבחירות שייכות לאביגדור ליברמן. הוא הדרים לבאר שבע לומר בתבונה כי הליכוד ביתנו תקבל 40 מנדטים, בניגוד לסקרי דעת הקהל שנעו בין 32 ל-35. פוליטיקאי מנסה ליצור צפי של הלך רוח שנועד להתממש, אבל ספק אם הוא קרא נכון את נקודות התורפה של רשימתו. מצד אחד, דבריו התקיפים כי ישראל לא תירתע מפני ביקורתו של ברק אובמה ותוסיף לבנות בירושלים אינם גורמים לזליגת קולות שופעת מהימין לליכוד ביתנו. מצד אחר, סגנון "העולם כולו נגדנו" - כמו האזכור המיותר כי ישראל לא תעשה מחווה מילולית לטורקיה - יוצר רצף של התנגשויות בינלאומיות, אשר מדאיגות את הבוחר המצוי בין מפלגת השלטון לבין סיעות המרכז-שמאל. למה לו?

הליכוד ביתנו היה נתון למערכה בשתי חזיתות - מול המרכז-שמאל ומול הבית היהודי. במקום להיאבק בשתיהן במסע בחירות חיובי, הוא קירטע מימין ומשמאל, ורק בצליל הסיום ניסה להזכיר את הישגיו בשלטון. בחוגים למדע המדינה באוניברסיטאות ידברו בכך. בשבת הבאה לא נשמע כבר דבר בנדון. סגירת הקלפיות תטה את שימת הלב ל"עסקים", לחלוקת התיקים ולהרכב הממשלה הבאה. כך מתחילה הבוקר הישורת האחרונה במערכת הבחירות המוזרה שידעה ישראל מעודה. עוד 48 שעות של מהלומות מילוליות, והכל מאחורינו.

סקר דעת קהל הוא מכשיר עבודה בידי פוליטיקאי ויועץ

כבר נאמר כי היא לא התמקדה בנושא מרכזי. גם נושאי המשנה הוחלפו בכל יום או יומיים. פליטות הפה היו ברמה הרגילה, וטואטאו במהירות אל מתחת לשטיח. לכל אורכה היא התנהלה בהנחה אריתמטית מפתיעה - זו שליברמן ניסה לשנות אתמול - ולפיה הליכוד יאבד כ-20 אחוזים מכוחו, והעבודה אמנם תתחזק אבל תסיים הרחק מקו השאיפות האופטימליות של שלי יחימוביץ', שדיברה בצאתה לדרך על 25 מנדטים.

הדבר התרחש מפני שהסקרים באשר למפלגות הגדולות ולאלה הנאבקות על חציית אחוז החסימה היו בלתי אחידים. היתה בהם תזזית ברורה שבין הצלחה לבין כישלון. בעיקר בבחינת התוצאות לגבי הליכוד ביתנו וסיעות המרכז-שמאל. עם שלם של הרב חיים אמסלם גירדה את אחוז החסימה, אזכורה או השמטתה מהסקרים יכולים להכריע אם ידלג מעל פני המשוכה, אם לאו. גם קדימה של שאול מופז, שידע כמה ימים של נחת עד שבערב שבת נמחק באחד הסקרים פעם נוספת.

סקר דעת קהל הוא מכשיר עבודה בידי פוליטיקאי ויועץ, ושעשוע לקהל הרחב. מבחינה זו, יש בכל מערכת בחירות צירוף של "לחם ושעשועים". דווקא מפני שהסקרים היו בלתי אחידים בשלב האחרון של מערכת הבחירות, הם יחזירו לקהל את השעשוע שבמתח אשר ילווה את ליל המשדרים לקראת השחר של יום רביעי. הרבה נגזר מכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully