וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמנים מטרות: אצל בנט חולמים על המשפטים וסמכויות בנייה בשטחים

יהושע בריינר

18.1.2013 / 12:20

במפלגה שכנראה תוכתר כהצלחת הבחירות כבר דנים בתיקים: בין שליטה על החינוך, הרבנות או ניסוח התגובות לבג"ץ - בבית היהודי מכוונים גבוה. ולאן נעלמו מועמדי האיחוד הלאומי?

ימים ספורים לפני הבחירות ומצבה של מפלגת הבית היהודי לא יכול להיות יותר טוב: מספר דו ספרתי של מנדטים כבר נמצא אצלם עמוק בכיס, כעת השאלה היא רק כמה. מספר 13 ברשימה, הלל הורוביץ מחברון, כבר יכול לשריין מקומות למשפחתו ביציע הכנסת לקראת השבעתו אך סקרים פנימיים של מפלגות אחרות מגלים תמונה אופטימית הרבה יותר עבור המפלגה בראשותו של נפתלי בנט, פנטזיות של ממש אשר חוצות את סף ה-15 מנדטים. במפלגה מדברים על המספרים הללו בשקט, בעיקר מתוך אמונה תפלה. אמיתי כהן, מספר 17 במפלגה וחבר מועצת העיר רחובות כנראה יתפלל במסירות גדולה מאי פעם בשבת הקרובה. ביקור חשאי יחסית של בנט במהלך השבוע באחד השווקים בתל אביב לא נתן מקום לספקות - הציבור אוהב את בנט. הרשימה שלו לא מעניינת אותם, לא כמה הגיעו מחברון ולא דעותיהם על שירת נשים. רק בנט. כוכב רוק עם כיפה.

הסקרים האחרונים של מערכת הבחירות: כמה קיבלה הבית היהודי?

נפתלי בנט במפגש עם סטודנטים באוניברסיטת בר אילן, ינואר 2013. יותם רונן
בלי רשימה, בלי הדרת נשים - רק כוכב הרוק עם הכיפה. בנט עם תומכים/יותם רונן

כלפי חוץ בבית היהודי לא מדברים על תיקים אבל בשיחות סגורות כבר רואים עצמם סביב שולחן הממשלה. במפלגה צפויים לדרוש לפחות שלושה תיקים. בראיון ל"מקור ראשון" בשבוע שעבר אמר ח"כ אורי אריאל כי המפלגה תבקש את תיק המשפטים. לאנשי האיחוד הלאומי ניסיון לא מבוטל בעיסוק בעולם המשפטי בעיקר בכל הקשור ליהודה ושומרון ולבנט עצמו תואר במשפטים מהאוניברסיטה העברית. בפועל, כמובן שמדובר על שליטה ברורה גם על תשובות המדינה לבג"ץ, למשל בכל הקשור למאחזים ולעתירות ארגוני השמאל - לא בדיוק רוח המפקד בפרקליטות המדינה, כפי שנתניהו ירצה לראות אותה.

התיק הבא שעשוי להגיע לידיו של בנט הוא חשוב לא פחות – משרד החינוך. מאז שזבולון המר כיהן בתפקיד מעולם לא ישב בו איש המפד"ל, ואם בנט יעמוד בראש המשרד יהיה זה הישג משמעותי ביותר למפלגה, כתיק ראוי וחשוב. גם משרד הרווחה מבוקש במפלגה, זאת לצד הרצון להחזיק גם במשרד הדתות. הרצון להשפיע ולעשות סוף סוף את השינוי הרצוי ברבנות הראשית בוער בעצמותיהם של רבים במפלגה. סוגית הגיור, נישואין וגירושין, מינויי רבנים - בבית היהודי יאבקו על מנת לעשות שינוי אמיתי לרפורמות משמעותיות בעניין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

סגן שר הביטחון הבא?

אלא שייתכן והתיק המעניין ביותר שבבית היהודי יבקשו להחזיק הוא בכלל כזה של סגן שר, ובפירוט - סגן שר הביטחון, יחד עם תוספת משמעותית: סמכויות לאישורי בנייה ביהודה ושומרון. מי ששואף להחזיק בתפקיד הוא מספר תשע ברשימה, מוטי יוגב. בשבועות האחרונים החל יוגב, תושב ההתנחלות דולב, לקדם לובי בקרב בכירים בהתיישבות ביהודה ושומרון וכן בקרב גורמים המקורבים לראש הממשלה על מנת שיקבל את התפקיד הנכסף, אשר ייתפר במיוחד כדי לכלול את הסמכות בכל הקשור לקידום תוכניות בנייה ביהודה ושומרון – סמכות שהייתה נתונה עד עתה בידיו של היועץ לענייני התיישבות של שר הביטחון, איתן ברושי.

נפתלי בנט והבית היהודי - כותרות אחרונות:
ועדת הבחירות: להוריד את מודעות בנט לצד נתניהו
רמז לעתיד? בנט ולפיד קראו לממשלת אחדות חברתית
לבני הטיחה בבנט: "אתה קיצוני ומסוכן למדינה"
בנט באולפן וואלה!: בליכוד השתגעו, הפכו אותנו לאויב

בנייה בהתנחלויות. רויטרס
יקבלו שליטה קידום תכניות בנייה ביהודה ושומרון?/רויטרס

לאחרונה עזב ברושי את התפקיד ועל פי חזונו של יוגב (אם כי כעת זה נראה יותר כמו פנטזיה) הסמכויות הללו יעברו לידיו של סגן השר. זה לא מסתיים בכך. בין היתר מקווים גורמים בבית היהודי כי גם הסמכויות של השר להגנת העורף, משרד שהוקם רק בקדנציה האחרונה, יוחזרו לסגן השר, וגם חלק מהאגף הביטחוני-חברתי במשרד הביטחון - השולט בין היתר על מסלולי הנח"ל והגדנ"ע, על המכינות הקדם צבאיות ועל תקציביהן.

יוגב בטוח שהוא ראוי לתפקיד. בכל זאת, אלוף משנה במילואים, סגן ראש המועצה האזורית מטה בנימין ומזכ"ל בני עקיבא בעברו. רקע צבאי, התיישבותי וחברתי. לא כולם בבית היהודי מכירים את השאיפות והפעולות של יוגב בעניין. גם בנט לא. "הוא רוצה להיות סגן שר הביטחון? כנראה שהסקרים הכניסו אותם לאופוריה", אומר אחד מראשי המועצות הגדולות ביהודה ושומרון. אבל לחלום מותר, בוודאי עם 15 מנדטים.

מפלגת סוד מוחלט בהחלט

הצלחה חשובה של הבית היהודי בקמפיין הבחירות היא הסתרתם של מועמדי האיחוד הלאומי ברשימה. החל בח"כ אורי אריאל, דרך הרב אלי בן דהן וכמובן אורית סטרוק והלל הורוביץ, שהפכו לשק החבטות של הליכוד. את כולם, כולל את רבני האיחוד הלאומי דב ליאור וזלמן מלמד, הצליחו להחביא מצויין. דעותיו של בנט שונות לחלוטין מאלה של הרבנים, אבל הם באו בעסקת חבילה עם האיחוד בין שתי הרשימות. לא במקרה לא נשמע קולם בשבועות האחרונים. מי שהיה בפרונט הקמפיין הוא בנט, איילת שקד ואורי אורבך. בקיצור, רק הבית היהודי המקורי, בלי תוספות.

בדיקה של ההופעות הפומביות של כל המועמדים בחודש האחרון (כפי שהן מופיעות באתר הרישמי של המפלגה) מעלה נתון מדהים: מתוך 218 הופעות של כלל המועמדים בכל רחבי הארץ, 87% מתוכם היו של מועמדי הבית היהודי. רק ב-13% אחוז מההופעות יכולתם לראות את תלמידיהם של הרבנים ליאור ומלמד. מספר שבע ברשימה ונציג האיחוד הלאומי זבולון כלפה הופיע רק אמש בפעם הראשונה פומבית, וגם זה בעיקר אל מול חבריו, מפוני גוש קטיף במושב שקף שבחבל לכיש.

מי שחרשה את הארץ הייתה איילת שקד שמחזיקה לבדה עשרים אחוזים מכלל ההופעות הפומביות של מועמדי הבית היהודי. מועמדת חילונית, ליברלית יחסית והכי רחוקה מהתדמית האפרורית של עסקני המפד"ל - אלה הפנים שבבית היהודי רוצים שתראו. אחריה אורי אורבך עם 14% מכלל ההופעות. ואיפה אנשי האיחוד הלאומי? בעזרת זכוכית מגדלת ניתן למצוא בעוגת ההופעות את אורי אריאל (5%) ואת בן דהן (4%). את הלל הורוביץ וסטרוק, שמחזיקים יחד בארבעה אחוזים, תוכלו לראות בהופעה פומבית נדירה במוצאי שבת הקרובה באולם התרבות בבית אל.

אבל עימות פנימי בתוך המפלגה, אולי על רקע פינוי המאחז עמונה הצפוי באפריל הקרוב, הוא רק עניין של זמן. בינתיים, עד שההצלחה של בנט תביא את כל אנשי האיחוד הלאומי אל תוך הכנסת, גם הם מעדיפים להוריד את הראש. היטיב להגדיר זאת הרב מלמד בעצמו בשיעור שהעביר באחרונה בפני תלמידיו: "יש חילוקי דעות בתוך הבית היהודי בעיקר בענייני סירוב פקודה ושלמות ארץ ישראל אבל נתאפק עד אחרי הבחירות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully