וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על המתלבטים: צפו למבול של טלפונים מהמפלגות

כתבי וואלה!

17.1.2013 / 0:10

כרבע מהבוחרים טרם החליטו סופית למי יצביעו - וכל אחת מהמפלגות בטוחה שביכולתה לגייס את הקולות הצפים. בתכנית: כנסים, שלטים, גימיקים, ובעיקר: הרבה הרבה טלפונים

צילום: מור שאולי, עריכה: יותם בן-דוד

צפו בשלי יחימוביץ' מבקרת בשוק מחנה יהודה, אתמול

חמישה ימים גורליים נותרו עד ליום הבחירות לכנסת ה-19, והמפלגות מתכננות את ההסתערות הסופית על הקולות הצפים. לנוכח פרסום תוצאות סקר וואלה! חדשות מאתמול, לפיו 23% מציבור הבוחרים טרם החליט למי יצביע – המפלגות מקוות כי מהלך אסטרטגי מוצלח עשוי להטות את תוצאות הבחירות, כל אחת לטובתה.

רוב המפלגות ממקדות את קמפיין הישורת האחרונה בטלפונים ישירים אל מצביעים פוטנציאלים. מי הוא המצביע הפוטנציאלי? אם להתבסס על הדברים שיפורטו להלן, ניתן להסיק שכמעט כל אזרח יקבל פנייה כמעט מכל מפלגה. אם הצבעתם בבחירות האחרונות לקדימה או לליכוד, למפלגות שלא עברו את אחוז החסימה או למפלגות גדולות; אם אתם צעירים או סטודנטים; אם אתם גרים בפריפריה; ועוד – צפו לטלפונים מאנשי הקמפיין, שינסו לשכנע אתכם להעניק להם את קולכם בקלפי.

בחירות 2013 - סיקור שוטף של המרוץ האחרון:
רגע לפני בחירות, המועמדים נזכרו בשוק מחנה יהודה
השר סער: "האופוזיציה משרתת את התעמולה הפלסטינית"
הרשת סוערת: יגאל וחגי עמיר יצביעו לבנט?
יחימוביץ' בכנס ייצוג לנשים: "הצביעו למפלגה שבראשה אישה"

ליכוד-ביתנו: נתניהו בכל המדינה

בליכוד-ביתנו פעלו רבות בימים האחרונים כדי ליצור פילוח של כל המתלבטים מרחבי הארץ. הם הרכיבו רשימות לפי אזורי מתלבטים, על פי המידע המגיע מאנשי השטח. כבר מסוף השבוע שעבר הם החלו ברצף של כנסים אזוריים בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו: לפני שבועיים הוא חזר אחורה בשנים והלך לחגוג עם הצעירים ברידינג 3 בתל אביב, ביום חמישי שעבר הגיע לראשון לציון עם ליברמן והשבוע החל בסיורים לאורכה ולרוחבה של המדינה. באחד הימים הסיור התחיל ברמת הגולן והסתיים בכנס פעילים גדול בנתניה. שלשום נערך כנס לפעילי העדה האתיופית בתל אביב והיום הוא יקיים כנס באשדוד.

כל הדיווחים, העדכונים והפרשנויות - וואלה! בחירות 2013

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
יו"ר הליכוד ביתינו בנימין נתניהו בכנס פעילים באשדוד, ינואר 2013. רויטרס
יצטרף למבצע הטלמרקטינג יחד עם שריו. נתניהו בכנס פעילים באשדוד/רויטרס

מלבד הכנסים וחוגי הבית שנעשים, יקיים היום מטה הבחירות של הליכוד-ביתנו מבצע טלמרקטינג גדול מאוד בהשתתפות ראש הממשלה ושרים שינסו במשך כשעתיים לשכנע מתלבטים להצביע "מחל". כל זה מתווסף לשלטים עם הפנייה האישית של נתניהו למתלבטים, "כדי שנוכל לעמוד בהבטחות". בימים הקרובים יתחילו להגיע למתלבטים שיחות קוליות – כנראה בקולו של נתניהו, וגם הודעות טקסט הקוראות להם להצביע לליכוד ביתנו. מהיום יו"ר מטה הבחירות, השר גדעון סער, מתחיל בקיום תדרוכים לראשי סניפים וראשי מטות לקראת יום הבחירות. "המסר המרכזי הוא שגם מי שחושב שכנראה נתניהו יהיה ראש הממשלה, ההצבעה היא לא בשני פתקים וחשוב לחזק אותו, שתהיה מפלגה חזקה מאחוריו גם כדי הוביל מדיניות נכונה וגם כדי להוביל נושאים כמו שוויון בנטל, דיור ועוד", אמר גורם במטה הבחירות.

העבודה: או יחימוביץ' או ביבי

במפלגת העבודה מעריכים את מספר הבוחרים שניתן להשפיע עליהם להצביע עבור יחימוביץ' בכשמונה מנדטים, הכוללים מצביעים בגוש השמאל-מרכז שטרם החליטו על אופן הצבעתם, מצביעי פתקים לבנים ומפלגות קטנות שלא עוברות את אחוז החסימה. לדברי היועצת האסטרטגית של יחימוביץ', טל אלכסנדרוביץ', מטה השטח של הקמפיין עסוק ב"בליץ" של הימים האחרונים, בו מתפרשים פעילי הקמפיין ברחבי הארץ במטרה לאתר מצביעים צפים.

"מועמדי ופעילי העבודה עוברים דלת דלת וכבר הצלחנו להגיע פיזית לכ-30 אלף בתים, בעיקר בערים הגדולות, במקביל למבצע טלפוני עצום להפצת המסרים שלנו", אומרת אלכסנדרוביץ'. בעבודה מקפידים שגם יחימוביץ' עצמה תרד לשטח, והשבוע כבר הספיקה להשתתף בסבב שיחות טלפוני לגיוס מצביעים בקרב המתלבטים, לארגן כנס בחירות ספונטני בדיזנגוף סנטר בתל אביב ולערוך סיור מסורתי בשוק מחנה יהודה. ביום חמישי יתקיים אירוע סיכום הקמפיין של המפלגה בגני התערוכה, בהשתתפות המועמדים ופעילי הקמפיין.

המסר המרכזי שמנסים לחדד בעבודה, אומרת אלכסנדרוביץ', הוא ש"הגיע הזמן שצריך להכריע ושיש בעצם רק שתי אלטרנטיבות. המשך המצב הקיים תחת שלטון ביבי או האלטרנטיבה של שלי". כך, בשבוע האחרון התמקדו התקפותיה של יחימוביץ' במדיניותו הכלכלית של נתניהו, ומפלגת העבודה הפיצה ב-400 אלף עותקים את הגרסה שלה לעיתון "ישראל היום", המציג כיצד תראה המציאות בישראל, אם תרכיב יחימוביץ' את הממשלה הבאה. "כל שאר המפלגות רצות פנימה ומורידות את הרף, ורק העבודה מציגה אלטרנטיבה - בדגש על הנושא הכלכלי חברתי אבל גם בשאר מכלול הנושאים - הנושא המדיני, שלטון החוק, ועוד", אומרת אלכסנדרוביץ'. לדבריה, בעבודה לא חוששים מזליגת קולות צפים למפלגות אחרות בגוש השמאל-מרכז. "האינדיקציות שלנו חיוביות ומראות דווקא ההיפך - שיש התכנסות קולות חזרה לתוך העבודה".

הבית היהודי: האחים בתל אביב

סקרים פנימיים של המפלגות מגלים כי חלק ניכר מהקולות הצפים הם מצביעים צעירים שמתלבטים בין מפלגתו של נפתלי בנט לבין מפלגתו של יאיר לפיד. בבית היהודי ימשיכו בשבוע הקרוב להתמקד בקמפיין בסגנון "אחי-אחותי" בניסיון לגייס את הקולות הצעירים. במקביל למפגשים שעורכים המועמדים השונים ברחבי הארץ, הקמפיין בפייסבוק יימשך ובעיקר בעמוד הפופולרי של בנט עצמו שמושך אליו מצביעים רבים. בניסיון נוסף ומעניין למשוך את המצביעים סייר אוטובוס של המפלגה ברחובות תל אביב עם מוסיקה כדי למשוך את המצביעים הפוטנציאליים.

"אנחנו ביישורת האחרונה והיא בסימן חברתי לאור הגרעון שהתגלה בימים האחרונים", אומר מנהל הקמפיין משה קלוגהפט, "אנחנו ממשיכים בכינוסים ברחבי הארץ ובמפגשים עם ההתיישבות העובדת, כמו כן בסיורים בכפר שלם ובשכונת הארזים שם הוצגו בפני בנט מצוקות תושבי האזור. ברמת המודעות העלינו 'קמפיין אחים ואחיות' ובו קוראים בנט ואיילת שקד לאחים ולאחיות 'לבוא הביתה', כולל שלט ענק בקריה בתל אביב. אנו מאמינים שהקולות המתלבטים רוצים לעסוק פחות בהתקפות והכפשות ויותר בעיסוק ענייני בעמדות ובפתרון הסוגיות החברתיות כבדות המשקל שעל הפרק. אנחנו נדגיש שאנחנו נהיה הבית בשבילכם בדיוק בשביל הנושאים הללו".

יש עתיד: מתמקדים בצעירים המתלבטים

גם יש עתיד מפעילה מרתון טלפונים למתלבטים. ובנוסף המפלגה תתמקד בפלח של המצביעים הצעירים, אותו הם זיהו כפלח המתלבטים המשמעותי ביותר. לכן ביום שישי ניתן יהיה לראות את פעילי יש עתיד מחוץ לאוניברסיטאות תל אביב וחיפה, בשוק הכרמל ובשווקים של טבריה וחיפה. "יש עתיד זאת מפלגת הצעירים שהסוקרים לא מצליחים למפות אותם בעיקר כי הם לא סוקרים סלולריים, והם תמכו בכל המדגמים שנערכו בבתי ספר תיכוניים ואוניברסיטאות", נמסר מהמפלגה. "לכן ההתמקדות היא בצעירים, כי יש שם קהל מתלבטים גבוה".

ומי לא עובר את אחוז החסימה בסקר הפייסבוק הגדול?

ינון מגל מראיין את יאיר לפיד באולפן חדשות וואלה, ינואר 2013. נמרוד סונדרס
הרוב מתלבטים בין לפיד לבין יחימוביץ'. יש עתיד/נמרוד סונדרס

אחת הטלפניות המשכנעות היא נעמה שולץ, שממוקמת במקום 22 ברשימה לכנסת. לטענתה, במוקד הטלפוני הם מצליחים לשכנע 30% מהמתלבטים להצביע ללפיד. פילוח המתלבטים שהגיעו אליה מעלה שרוב המתלבטים אצלם מתלבטים בין יאיר לפיד לשלי יחימוביץ'. "כמעט לא מדברים איתנו על ציפי", היא אמרה, כאחת שתמכה בעצמה בלבני בפעם הקודמת והתאכזבה. בודדים מתלבטים בינם לבין נפתלי בנט והבית היהודי. איש לא מתלבט בינם לבין הליכוד. "את הפער בינינו לבין שלי הרבה יותר קל להסביר". ואיך היא משכנעת לא להצביע לבנט? "הרוב לא באמת יודע מה בנט אומר. אני מצטטת חלקים מהמצע, לא ספקולציות: שהוא רוצה להחליש את בית המשפט העליון ושהוא רוצה להחליש את התקשורת כי היא לא מאוזנת. כל מיני דברים מפחידים".

תנועה: להעיר את הציבור עם קפה

התנועה החלה כבר אתמול בבוקר בקמפיין שטח סמוך למגדלי עזריאלי בתל אביב, תחת הכותרת: "ישראל תתעוררי, צריך הסדר מדיני". הגימיק: חלוקת שקיות קפה לציבור הישראלי כדי להעיר אותו. בנוסף, התנועה מפעילה מערך טלפונים, חוגי בית, והפעלת סניפים של אנשים שזוהו כמתלבטים בין מפלגות וגם אלו המתלבטים האם בכלל להצביע. "אנחנו מעבירים מסר מאוד ברור לקבוצה גדולה של אנשים ששוקלים להצביע למפלגות שהן מתחת לאחוז החסימה: כשתצביעו למפלגה הזאת באותו רגע תרגישו מצוין, אבל רגע אחרי תרגישו על הפנים", אמר יו"ר צוות התגובות של התנועה, ח"כ יואל חסון. "למעלה מ-100,000 קולות מהגוש הלכו לפח בפעם הקודמת, בגלל מפלגות שלא עברו את אחוז החסימה. זה בדיוק מה שאנחנו צריכים כדי לשנות את מפת הגושים".

מתלבטים למי להצביע? בדקו את המועמדים במפת המפלגות של וואלה! חדשות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יעברו בצמתים במטרה לגייס גוש חוסם. התנועה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי התכנון, ביום שישי אנשי התנועה יהיו בלמעלה ממאה צמתים בכל הארץ תחת המסר: "חייבים הסדר מדיני, חייבים לחזק את לבני". ביומיים-שלושה לפני הבחירות יש פעילים שמטרתם להוציא אנשים מהבתים. לדברי חסון, "כעת, אנחנו עוברים בעיקר לשטח. הנוכחות בקלפיות של אנשינו תהיה מאסיבית ותהיה המרצת מתלבטים ותומכים ללכת להצביע. עדיין אפשרי לייצר גוש חוסם של 61".

מרצ: נשארים באותו קמפיין

רועי ילין ראש מטה הסברה ואחד ממנהלי הקמפיין של מרצ, מספר מה הם עושים כדי למשוך את המתלבטים: "מקצועית, אין משהו מיוחד שמביא מתלבטים. ההתכווננות שלנו התחילה כבר לפני שלושה חודשים. אנחנו יודעים בדיוק איפה ההתלבטות, ובין מי למי ההתלבטות באזור שלנו. מתלבטים באזור בנט-נתניהו לא מעניינים את מרצ כי מה שלא נאמר לא ישכנע אותם להצביע מרצ. לכן, אנחנו מתמקדים במתלבטים שהם מתלבטי מרכז-שמאל, ואליהם אנחנו מנסים להגיע. התחלנו במיתוג של מרצ כמפלגה שלא מתביישת להיות מפלגת שמאל ומי שיש לו הזדהות עם ערכי השמאל - אנחנו הבית שלו. זה היה המסר הראשון. המסר השני היה יותר פוליטי עם הסיסמה: 'הקול שלך בטוח נגד ביבי'. אנחנו עדיין סבורים שמרצ היא היחידה שלא תצטרף לקואליציה של ביבי. זה היה כל כך אפקטיבי האמירה הזו". ילין הוסיף כי המסרים נבנו לאחר סקרים מעמיקים במהלכם בדקו עם מתלבטים מה הכי חשוב להם וגילו כי הדבר החשוב ביותר להם הוא שהקול שלהם לא ילך לנתניהו, וכך נולדה הסיסמה.

ילין ממשיך ומסביר כי "בימים האחרונים יש מעט מאוד פנאי נפשי למתלבטים לעשות בדיקה של האג'נדות והמצעים של המפלגות וזה יותר הולך על תחושת בטן ולכן אנחנו כבר אמרנו את מרכולתנו בפני הציבור ואמרנו מה הסיבות שבעטיין צריך להצביע מרצ ועכשיו אנחנו בהנעה לפעולה. הדגש עכשיו לדעתנו צריך להיות יותר בפעילויות ברשתות החברתיות ובשטח בחלוקה של חומרי הסברה ופחות בשלטי חוצות ושידורי תעמולה. את המשאבים אנחנו מקדישים לזה. הרבה גימיקים של צבע (בין הגימיקים השונים השיקו במרצ השבוע כרטיס גירוד שחושף מה באמת מקבל מי שיבחר במי ממפלגות המרכז – מ.ר.)".

ילין מתייחס לקהל נוסף, משמעותי בעיניו, הוא קהל המצביעים למפלגות שאינן עוברות את אחוז החסימה. "בבחירות הקודמות השמאל איבד שניים וחצי מנדטים לטובת מפלגות שלא עברו את אחוז החסימה ולכן בשבוע האחרון אנחנו עושים פעולות של פנייה לקולות האבודים. אנחנו חושבים שבבחירות האלה יהיו פחות אנשים שיצביעו למפלגות שלא עוברות את אחוז החסימה. אנחנו מגיעים עם מומנטום חיובי לשבוע הזה ומקווים שנוכל להמשיך את זה עד היום האחרון ואני סבור שזה יקרה כי זה היה קמפיין בלי זיגזוגים, לא היה שינוי כיוון ולא ערעור של הדברים. כשאתה עובד ככה המתלבטים חוזרים לכיוון שלך".

קדימה: טלפונים מספר הבוחרים ההיסטורי

בקדימה הקימו צוות משימה מיוחד לשבועיים האחרונים שכל מטרתו היא לאתר את הקולות הצפים ולשכנע אותם לבחור קדימה. עשרות טלפנים עובדים ממטה המפלגה בפתח תקווה מסביב לשעון כשבכל כמה ימים מתמקדים באזור אחר בארץ, בדגש על הפריפריה. "בכל אזור מדובר באלפי שיחות. טלפונים שאנו דולים מספר הבוחרים ההיסטורי של קדימה שכולל מאה אלף איש, מאנשים שהיו בכנסים וחוגי בית וגם טלפונים שמגיעים אלינו. במצטבר זה עובד. אנו רואים את ההצלחה גם בסקרים פנימיים אצלנו". הנושא האחרון שמתמקד במתלבטים הוא תשדירי התעמולה שנכנסים לישורת האחרונה. "אנו נמשיך בקו הפוזיטיבי", אומרים במפלגה. "אנו מכינים סדרת תשדירים חדשה שתמשיך את אותו מומנט חיובי שאנו חווים בשבוע האחרון. נדבר על עצמנו, על מה אנחנו מביאים ולא למה לא לבחור באחרים".

סרטון תעמולה ראשון לקדימה: "מי אתם שתדרכו על מופז?". מערכת וואלה!
תעלה סדרת תשדירים חדשה. קדימה/מערכת וואלה!

בהכנת הידיעה השתתפו פנחס וולף, טל שלו, יהושע בריינר, מיכל רשף ויאיר אלטמן.

  • עוד באותו נושא:
  • בחירות 2013

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully