וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יחימוביץ' בכנס ייצוג לנשים: "הצביעו למפלגה שבראשה אישה"

טל שלו

16.1.2013 / 19:15

ארבעת ראשות המפלגות והשרה לבנת השתתפו בכנס של עמותת כ"ן וקראו לקדם את השוויון המגדרי ולהיאבק בהדרת הנשים. "מדוע שר התחבורה מגן בבג"ץ על הדרת נשים באוטובוסים?"

צילום: אבי כהן, עריכה: יותם בן-דוד

ארבעת ראשות המפלגות בישראל ושרה אחת התכנסו היום (רביעי) לכנס מיוחד לדיון בקידום ייצוג נשים בפוליטיקה; יחימוביץ?, לבני, לבנת גלאון ואגברייה ביקשו להציג עמדה מאוחדת בנושא החשיבות בקידום שוויון, מלחמה בהדרת הנשים, ועוד, אך גם ניצלו את הבמה לחידוד מסרים לקהל הנשי - ולספר מדוע כל אחת היא האישה הנכונה לשים עבורה את הפתק בקלפי. בסיום, קראה יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' לנשים להצביע עבור אחת המפלגות שבראשותן עומדת אשה. "נשים יכריעו את הבחירות האלה, הן יותר מ-50% מהאוכלוסייה, רצוי שיצביעו לנשים ורצוי שיצביעו לנשים פמיניסטיות. מה שחשוב הוא שתצביעו למפלגות שבראשן עומדות נשים - ובזה עשיתן את שלכן והצלתן עולם מלא", אמרה.

כל הדיווחים, העדכונים והסקרים - וואלה! בחירות 2013

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מי האישה הנכונה לשים עבורה את הפתק בקלפי? יחימוביץ', גלאון ולבני/מערכת וואלה!, צילום מסך

בכנס, אותו ערכה עמותת כ"ן לקידום מנהיגות נשים, קראה יו"ר התנועה ציפי לבני ל"כל הגורמים הציוניים בישראל להתאחד אל מול הגורמים הקיצוניים בחברה. החברה הישראלית מקצינה ומסתגרת, עובדה שמובילה לפגיעה בחוליות שנתפשות כחלשות ביותר בה וביניהן הנשים, אבל לא רק". לבני התייחסה לתעמולת הבחירות ואמרה כי "אנחנו רואים את תשדירי השנאה נגד עולים, נגד ערבים, נגד מסתננים. אותה אנרגיה שלילית והקצנה יכולה לבוא גם על חשבון נשים. זה מאבק של כל מי שרואה את מדינת ישראל כמדינה יהודית במובנה הלאומי ולא הדתי חרדי, מדינה ליברלית ופתוחה ולא מדינת הלכה". לבני הדגישה את הקשר שבין הפגיעה בנשים לפגיעה באוכלוסיות מוחלשות אחרות, כאשר אמרה: "בסוף אי אפשר לעשות הפרדה בין מאבק על זכויות נשים והעצמת נשים אם לחלקים אחרים בחברה קורות אותן תופעות ועוברים על זה בשתיקה".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"שוויון הנשים לא הופנם בקבלת ההחלטות"

השרה לימור לבנת, שייצגה את הליכוד בכנס, קראה שלא להצביע למפלגות שמדירות נשים, אך הקפידה למתוח ביקורת על עמיתתה לבני ומיעוט הנשים ברשימתה (שלוש נשים בעשיריה הראשונה – ט.ש). "אשר למפלגות שקובעות רשימות – הייתי מצפה שיקדמו את הנשים ברשימות, במיוחד אם בהנהגה יש אישה", אמרה לבנת, "אין סיבה שלא יהיו 50% נשים ברשימה. אישה במקום 9 או 10 לא מתקבל". היא ביקרה גם את העובדה שיחימוביץ' נאלצה להציג במסגרת קמפיין הבחירות את המקרר והבישולים שלה על מנת להציג את "הצדדים הרכים שלה". יש לציין כי ברשימת הליכוד-ביתנו עומדת אישה יחידה בעשירייה הראשונה - סופה לנדבר - הממוקמת במקום העשירי מטעם ישראל ביתנו, וגם זאת רק לאחר שיו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין הסכים לוותר על מקומו לטובתה.

לבנת תקפה גם את היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין משום שעבודת הצוות למניעת הדרת נשים שהקים "נמרחת ומתארכת ועדיין לא הוגש שום דו"ח בנושא. זו שערוריה ואני מתכוונת לפעול בתחילת הקדנציה הבאה לכך שהדו"ח יוגש וייושם במהרה ועל הצד הטוב ביותר".

יו"ר מרצ זהבה גלאון - המפלגה היחידה בה נשמר ייצוג שוויוני של 50% נשים ברשימתה - הדגישה כי "יש לנו מחויבות אמיתית לשוויון. איך יכול להיות שבציבור עוד לא הופנם שנשים הן שוות, איך זה לא הופנם בקבלת ההחלטות? המדינה שולחת את שר התחבורה להגן בבג"ץ על הדרת נשים באוטובוסים? אנחנו רוצות בכנסת נשים עם מחויבות כוללת לחברה שוויונית וצודקת יותר". לדברי גלאון, "הבחירות האלה הן מאוד מובהקות - ואני קוראת מכאן לראשי מפלגות המרכז שלא לחבור למפלגות הימין להקמת קואליציה, לא להלבין את מה שתעשה ממשלת ימין. אם זה יקרה - בעוד שנה וחצי שנתיים יהיה כאן טוב יותר".

יו"ר דעם, אסמא אגבארייה זחאלקה, דיברה על האתגרים שעומדים בפניה בתור אישה מנהיגת מפלגה ערבית-יהודית: "אשה שראויה להנהיג היא אשה שהולכת להבטיח את השלום האמיתי, השוויון וצדק חברתי. כשאשה ערביה בראש רשימה זה אתגר עצום גם לחברה הערבית וגם לחברה היהודית. זה מאתגר את מבנה החמולות הפטריארכלי של החברה הערבית. זה מסר של תקווה".

מנכ"לית עמותת כ"ן, יפעת זמיר אמרה בפתח הכנס כי המצב בו הנשים אינן מיוצגות באופן שווה בכנסת הוא "בלתי נסבל ומנציח את אפליית הנשים בכל רובדי החברה. שכן הכנסת לא רק מהווה דוגמא בה העם צופה אלא שחברות בכנסת מהווה עמדת השפעה". זמיר ביקשה לצאת מהכנס עם "מסר לכל הנשים באשר הן: נשים דואגות לנשים, מקדמות נשים ועניינים החשובים להן רק כל נסגור את הפער העצום והשקוף הזה בהתחייבות הדדית לשינוי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully