וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזרחים ודוברי רוסית מאוחדים: די לסכסך בינינו

15.1.2013 / 18:15

תשדיר ה"גיור אינסטנט" של ש"ס הביא שתי קבוצות של צעירים - משני עברי ה"מתרס" הדמיוני, לקרוא קבל עם ועדה למנהיגים: די למדיניות "הפרד ומשול" שמשרתת רק אתכם ולא אותנו

קריאה זו נוצרה מתוך שיתוף פעולה בין שתי קבוצות שפועלות במסגרת מכון "שחרית" לשינוי השיח הפוליטי בחברה הישראלית: האחת של צעירים ממוצא מזרחי; האחרת של צעירים דוברי רוסית.

זו דרכו של הרב עובדיה?

אנחנו, דור שני ושלישי ליוצאי עדות המזרח, קוראות וקוראים למנהיגות הפוליטית בישראל להתעשת ולחדול ממדיניות ה"הפרד ומשול" בחברה הישראלית. אנו קוראים לכם להפסיק לייצר קיטוב והפרדה, להפסיק עם סימון האויבים בקרבנו ובקרב הקבוצות המוחלשות בתוכנו בפרט, ולהתחיל להוביל מדיניות המאחדת אותנו ורואה את הטוב המשותף לכולנו.

כמזרחים, אנחנו כואבים ומתביישים לראות את תשדיר הבחירות של ש"ס שעבור חלקנו מהווה בית. קהילות רבות בישראל, ובתוכן גם אנחנו וגם אחינו ואחיותינו שיצאו ממדינות ברית המועצות לשעבר, סבלנו כולנו מגזענות והדרה מצד הממסד הישראלי. התרבות, השפה והמסורת שלנו נדחקו, נמחקו והושמו ללעג. היום, מאבקנו המשותף נגד הגזענות והאפליה עומד נכלם נוכח הגזענות שתשדיר הבחירות מציג כלפי אחינו ואחיותינו דוברי הרוסית. לא יעלה על הדעת שדווקא אלו המבקשים להיאבק באפליה, לתקן את עוולות העבר ולהביא לשוויון, ינקטו באותה לשון מלעיגה ומבזה, שאנחנו סבלנו ממנה.

"כוכבית גיור": התשדיר מעורר המחלוקת של ש"ס

אנחנו קוראות וקוראים לכם להשיב את כבודנו אשר עלה נוכח מנהיגותו הרוחנית של הרב עובדיה יוסף, שתעוזתו מתבטאת גם בפסיקותיו המתונות והיצירתיות המצליחות להכיל את המורכבות המתקיימת בחברה בישראל ובזמנים בהם אנו חיים. הוא שהתיר את העגונות, התיר נישואים עם הקראים והיה היחיד שלימד זכות על יהדותם של אחינו ביתא ישראל. דעו לכם שהפער בין פסיקותיו של רבנו עובדיה יוסף, שלאורן הדין, האמת והשלום, לבין האופן שבו אתם, המנהיגים הפוליטיים של מפלגת ש"ס, בוחרים להתבטא ולהציג את ציבור בוחריו - מקומם ומבייש אותנו.

זוהי לא העטרה שלנו, ולא העטרה של סבותינו וסבי סבותינו, זאת לא אהבת הבריות שינקנו משד אמותינו; זאת לא חוכמת מנהיגנו הרוחניים לאורך הדורות, שידעו במתינות ובאהבת האדם לשלב בין עולם הלכה לצורכי הקהילה וחיי השעה, שידעו לקרב את המבקשים לבוא בקהל ישראל.

אף שבעקבות החלטת יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, התשדיר כבר ירד מהאוויר - אנחנו קוראים לכם להתנצל בפני ציבור יוצאי ברית המועצות לשעבר, ובכך לנסות לרפא את הצריבה וההשפלה שנוצרה ולייצר תקווה לעתיד משותף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

לא זקוקים לגיור אינסטנט - אלא לנישואים אזרחיים

אנחנו, דור 1.5 ליוצאי ברית המועצות לשעבר, יודעים שתשדיר הבחירות המכוער שהפיקה ש"ס אינו אלא פרובוקציה מתוכננת שמשרתת גם את ש"ס - וגם את אביגדור ליברמן, שמקדם, מצדו, קמפיין נגד ש"ס בתקשורת ברוסית. השלכת בוץ הדדית זו אולי משרתת את האינטרסים הפוליטיים שלהם, אך מזיקה לציבור הישראלי.

אנו לא זקוקים ל"גיורי אינסטנט" שנועדו רק כדי לשכנע את אלו מאיתנו שהממסד מסרב להכיר ביהדותם להתגייר, למרות שרובם לא מרגישים צורך בכך. הדרישה ל"גיור קל" לא מגיעה מתוך הקהילה שלנו. אנחנו דורשים את הזכות להתחתן לפי אמונתנו, ואת האפשרות להינשא בנישואים אזרחיים בישראל. אלו מאיתנו שמרגישים צורך בגיור, יתגיירו כאמונתם בגיור אורתודוקסי, קונסרבטיבי, רפורמי או אזרחי, אך בלי שום התניה של זכותם להתחתן או להיקבר.

הנשים דוברות הרוסית הן אחת האוכלוסיות שטעמו ועודן טועמות מהתמהיל המר של מיזוגניה, שנאת זרים וגזענות, באופן כמעט יום-יומי. התשדיר הזה לא נוצר משום מקום - הוא הורכב ביד מאומנת, מהסטריאוטיפים הנפוצים והמרושעים ביותר אודות "רוסיות", ומדגים היטב את ההשפלה שנשים רבות נאלצו ועודן נאלצות לעבור, כאשר בהשראת מדיניות הממשלות לדורותיהן, כל עובר אורח מרשה לעצמו לחקור אותן על שושלת היוחסין שלהן ולדרוש מהן להתגייר. ואכן, בין אלה שנענים ללחץ החברתי-ממסדי ומתגיירים כדי שיניחו להם, בולט חלקן של הנשים.

איננו אויבים של אחינו בני עדות המזרח, על אף היחסים המורכבים והמטענים ההיסטוריים הלא פשוטים. אנחנו יודעים שהאליטות ראו בנו, דוברי הרוסית, "תגבורת" אשכנזית למלחמת התרבויות העדתית. אנחנו גם מודעים לקיומה של הטענה, שקליטתנו באה על חשבונם. אבל אנחנו נקלטנו בפריפריה הישראלית, גדלנו וחיינו לצד מזרחים, ועד היום אנחנו נמצאים באותה סירה, באותם שיכונים, באותו מצב כלכלי קשה ותחת אותה התנשאות מצד מוקדי הכוח הישנים. מכתב משותף זה משקף את רצוננו למצוא את המשותף, מבלי לוותר על מורשתנו התרבותית. אנחנו לא נעבור בשתיקה על גילויי השנאה האלו, אבל יותר מכך, אנחנו לא נרשה לפוליטיקאים ציניים לשחק בנו משחקי "הפרד ומשול".

שותפות גורל וייעוד

אנחנו, בני הגלויות השונות, איננו זקוקים לאישורים מאיש על הזהות היהודית שלנו. יש לנו תרבות ומסורת שאיננו מעוניינים להשאיר מאחור, ובתוכה תפיסה רחבה, מכילה וגמישה של יהדות. תפיסה שנשענת על קהילה, שפה, היסטוריה, תרבות, לאום ומשפחה. לתפיסה זו, למרות ההבדלים באופן בו היא באה לידי ביטוי בארצות המוצא שלנו, יש שורשים עמוקים גם ביהדות המזרח וגם ביהדות חבר המדינות. אנחנו מאמינים בשותפות גורלנו וייעודנו, ולא ניתן לרוחות רעות לנטוע בנו שנאה ואיבה.

אחיות ואחים אנחנו.

המאמר מבוסס על עצומה שפורסמה בפייסבוק, בעברית וברוסית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully