וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה שחשוב - תקציב 2013

חזי שטרנליכט

14.1.2013 / 8:07

נתוני הגירעון לסיכום 2012 היו צפויים במחצית השנה האחרונה. למעשה, כבר בחודש יולי, כשהממשלה העלתה מסים בצעד לא קל שנעשה כמה חודשים לפני הבחירות, העריכו באוצר כי הגירעון בשנה שחלפה ינוע בין 4% ל-4.5%. התוצאה בהחלט לא נעימה, אבל המתקפה המשולבת, בוודאי על ידי גורמים שאינם מבינים בכלכלה, קשורה לבחירות ולא למציאות הכלכלית. מה שחשוב הוא תקציב 2013, שאנו עדיין לא יודעים כיצד ינוהל. לאחר הבחירות, נקבל מושג טוב יותר לאיזה כיוון הוא הולך.

עם זאת, מה שכן ברור הוא שיש צורך לבצע קיצוץ בשנה הבאה בהיקף של 20-15 מיליארד שקלים. אלא שגם זה בבחינת חדשות שידועות כבר כמה חודשים טובים. כולם מעריכים שזהו היקף הקיצוץ. דרך אגב, גם לא בטוח שזה יהיה קיצוץ, אלא נכון יותר הקטנה של ההגדלה בהוצאות הממשלה. כך שאין ממש חדשות רעות בנתוני הגירעון ל-2012, גם אם הם לא התמונה שבאוצר היו רוצים לתלות על הקיר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מחכים לראות אם ממשלת הימין תתבסס על המפלגות החרדיות/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחוגים הכלכליים של תל אביב הועלו אתמול טענות כי יהיה צורך בהעלאת המע"מ ב-1%, אם תעלה ממשלת ימין שתתבסס על המפלגות החרדיות, משום שלא יבוצע קיצוץ בקצבאות. "זה בכלל לא קשור לקיצוצים. את העלאות המסים עשינו בקיץ הקודם. זה לא קשור להכנסות אלא להקטנת ההוצאות, שבכל מקרה תתבצע בתקציבי המדינה", אמרו שם.

שיעור הגירעון של ישראל עומד על 4.2%. הוא לא נמוך. בקרב מדינות ה-OECD אנחנו נמצאים במקום לא מספק באמצע. מובן שלארה"ב גירעון הרבה יותר גבוה משלנו, 8.4%, לנוכח ההוצאות התקציביות האדירות שלה, והתחזית בסוף נובמבר של ה-OECD בנוגע למדינות החברות בו עמדה על גירעון 5.5%.

עם זאת, באוצר טענו בתוקף כי מה שחשוב הוא בכלל יחס החוב לתוצר. וכאן הצליחה ישראל להקטין את היחס ב-2012 בשיעור מתון של 0.1%, אשר לדברי האוצר ממקם אותה במקום הראשון במערב. סוגיית הגירעון אינה עניין פשוט, אבל, כאמור, מה שחשוב הוא תקציב 2013.

  • עוד באותו נושא:
  • תקציב 2013

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully